En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
LinkedIn Intro.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Energi- & Vandværkstedet
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Grønt flag grøn læreruddannelse
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Danida Verdensbilledlegat film – film – film
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Videoredigering Hvorfor Udstyr Software Filming og Redigering Visning og Respons.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Holluf Pile Skole, 9. c Uge 3 Mandag og fredag: 8.00 – 9.30
Et uformelt læringsmiljø
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Karl Henrik Flyums model
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Børn og unges sociale liv online
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole Kan du holde varmen? Samarbejde mellem AffaldVarme Aarhus og Aarhus Katedralskole.
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Videoredigering Filmen skal være færdig den 17. oktober klokken Du er velkommen til at lave noget den mellemliggende periode. Alle filmene bliver.
Dagens program Gennemgang af dagens/ugens program Oprettelse af blog
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
KNÆK KODEN.
Undervisningsmateriale til video om Auqatrace
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Kollektiv vejledning – dagens program
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 47 & 12.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
VELKOMMEN TIL EN VERDEN AF UDDANNELSER PÅ TECHCOLLEGE
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Hold dit NemID for dig selv
TEKNOLOGIFORSTÅELSE.
Jeopardy om verdensmålene
Den gode tone Lse.
Om forurening, produktion, forbrug og genbrug
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
TEKNOLOGIFORSTÅELSE.
Hvorfor dansk på GF1?.
Præsentations-portfolio
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Titel på kursuspræsentation
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Den gode tone Lse.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Jeopardy om Verdensmålene
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2019
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Overordnet fokus forløbet
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Præsentationens transcript:

En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen Grundforløb, Erhvervsuddannelsen Velkommen til Naturvidenskabernes Hus

Vi sætter alle et aftryk

Klimaforandringer Befolkningstilvækst Ressourceforbrug Globale udfordringer Klimaforandringer Befolkningstilvækst Ressourceforbrug 5 min Introtekst: Der er nu 7 milliarder mennesker på jorden. Det er dobbelt så mange som for 40 år siden, og FN forventer, at der er 9,2 milliarder mennesker i 2050 (jf. www.un.org, 2011a). Blandt verdens forskere og i FN’s klimapanel er der nu bred enighed om, at mennesker ved udledning af drivhusgasser har påvirket jordens klima. Den måde, jordens ressourcer anvendes på, er ikke bæredygtig på lang sigt, der er derfor behov for en mere bæredygtig samfundsudvikling.

Intro Bæredygtighed – hvad rager det mig? Dag 1: Problem + hvad vi selv kan gøre Dag 2: Faglige specialisering: Mobiltelefonen - Teknologi, byggeri og transport 10 min Intro De næste 2 dage skal vi sammen arbejde med bæredygtighed.

Klimaudfordringen Se klimafilmen (2 min): http://y2u.be/FooW41rlP9A Motivation til emnet bæredygtighed: Klimaforandringerne skyldes blandt andet global opvarmning, som forårsages af stigende produktion.

Problemstilling ”Vi er nødt til at gentænke den måde, vi lever og opfører os her på planeten” Se fra 3:30 til 10:25 (7 min) http://www.emu.dk/modul/planet-rethink-0 10 min

De største udfordringer Diskuter de største udfordringer for jordens klima (10 minutter) Udvælg de 3 største klimaudfordringer (5 min) Nævn mulige løsninger på alle 3 udfordringer (15 min) 30 min

Hvad dækker begrebet bæredygtighed over? Opgave (15 minutter): Hvad dækker begrebet bæredygtighed over? Giv 2 eksempler på produkter eller processer i din hverdag, der er bæredygtigt 15 min Til læreren: (Wikipedia:) Begrebet bæredygtig udvikling har kun eksisteret i ca. 20 år. Når en udvikling er bæredygtig betyder det, at den ikke indebærer et uopretteligt forbrug af ressourcer, og at den ikke hindrer fremtidige generationer i at skaffe sig de samme goder. Bæredygtighed er et udtryk for en teknologis eller en kulturs slid på naturgrundlaget. I princippet kan man forestille sig, at jæger- og samlerkulturer kan udnytte naturen med 100% bæredygtighed. I den modsatte ende af skalaen findes teknologier og kulturer, som nedslider naturen i en grad, så de hele tiden må flytte for at finde nye ressourcer.

Hvad skal vi leve af i fremtiden? Grønne teknologier - cleantech 10 min Job-motivation – grøn teknologi: Hvis der er noget, der rager de unge – så er det bæredygtighed og grønne teknologier!

Udviklingen i dansk eksport Hvilken eksport er steget mest? Kan du finde dig selv i et job inden for et område på grafen? Kilde: Specialkørsler Danmarks Statistik bearbejdet af e-statistik

Bæredygtighed er udtryk for Slid på naturgrundlaget Graden af forbrug af naturens ressourcer Samle eksemplerne fra klassen: 15 min Til læreren: Elevernes eksempler samles og diskuteres ift. definitionen på bæredygtighed. Bæredygtighed er et udtryk for en teknologis eller en kulturs slid på naturgrundlaget. I princippet kan man forestille sig, at jæger- og samlerkulturer kan udnytte naturen med 100% bæredygtighed. I den modsatte ende af skalaen findes teknologier og kulturer, som nedslider naturen i en grad, så de hele tiden må flytte for at finde nye ressourcer. Eksempler: - Produktion af mobiltelefoner - guldudvinding (ved hjælp af flussyre) Masseturisme - ”Fjernt” eksempel: Fødevareproduktion i Afrika syd for Sahara Økonomisk bæredygtighed: Gældsatte småbønder syd for Sahara sfa. monopolisering i salg af kunstgødning samt patentrettigheder Økologiske alternativer – moderne økologisk jordbrug med sædskifter og større økonomisk afhængighed

3 dimensioner af bæredygtig udvikling 15 min Til læreren Bæredygtig udvikling er udvikling med tanke for BÅDE økonomi, miljø og mennesker. De 3 aspekter skal ALLE indtænkes, hvis en løsning skal være bæredygtig. Det er ofte lettest at se den miljømæssige bæredygtighed, fx i energiløsninger. Men hvordan produceres materialerne og af hvem/til hvilke lønninger, og er det økonomisk bæredygtigt? (Wikipedia:) Begrebet bæredygtig udvikling har kun eksisteret i ca. 20 år. Når en udvikling er bæredygtig betyder det, at den ikke indebærer et uopretteligt forbrug af ressourcer, og at den ikke hindrer fremtidige generationer i at skaffe sig de samme goder. Bæredygtighed er et udtryk for en teknologis eller en kulturs slid på naturgrundlaget. I princippet kan man forestille sig, at jæger- og samlerkulturer kan udnytte naturen med 100% bæredygtighed. I den modsatte ende af skalaen findes teknologier og kulturer, som nedslider naturen i en grad, så de hele tiden må flytte for at finde nye ressourcer. Som eksempler kan man nævne guldudvinding (ved hjælp af flussyre) eller masseturisme.   Økonomisk bæredygtighed: Kan resultaterne af det tekniske samarbejde fortsætte med at give økonomisk overskud, efter at man har trukket den tekniske hjælp tilbage? Den gunstige virkning af nye afgrøder er f.eks. ikke bæredygtig, hvis hindringer for markedsføring af afgrøderne ikke bliver fjernet. Tilsvarende kan den økonomiske (i forhold til den finansielle) bæredygtighed være i fare, hvis slutbrugerne fortsætter med at være afhængige af kraftigt støttede aktiviteter og tilskud. Miljømæssig bæredygtighed: Giver det tekniske samarbejde resultater, som medfører en nedslidning af fysisk miljø eller velfærd for målgrupperne og deres samfund (hvad der indirekte kan bidrage til et fald i produktionen)? Social bæredygtighed Fx bæredygtige byområder er områder, der udvikler sig positivt med de mennesker, der bor i det, og som rummer en vis diversitet. Området skal opleves trygt og attraktivt nok til, at der er en sund og naturlig udveksling med omgivelserne, og at forskellige mennesker har lyst til både at besøge og at bosætte sig i det.

Bæredygtig fødevareproduktion Find alle 3 aspekter af bæredygtighed i fødevareproduktion (15 min) 15 min Nøgleord til læreren: Sociale aspekt: Arbejdsmiljø/-forhold, lønninger, gæld, lokal produktion, beskyttelse mod kemikalier mm, dyreetik (transport), socialt ansvar, sundhed, uddannelse Miljø: Affald, transport (klimafodspor/CO2-aftryk), genbrug, ressourcer, økologisk produktion, forurening, dyreliv, energi, grøn by Økonomi: Driftsøkonomi, finansiering (gæld), anlægsøkonomi, produktionsomkostninger og priser, avancer, samarbejdsaftaler

Bæredygtige boliger Find alle 3 aspekter af bæredygtighed i boligbyggeri (15 min) 15 min Til læreren: Inspirationsmateriale online: Bæredygtige Byer: http://www.dac.dk/da/dac-cities/baeredygtige-byer/ - Bæredygtigt byggeri: http://www.climateminds.dk/index.php?id=624 (rettet til Stx) Sociale aspekt: Arbejdsmiljø/-forhold, lønninger, gæld, lokal produktion, beskyttelse mod kemikalier mm, dyreetik (transport), socialt ansvar, sundhed, uddannelse Miljø: Affald, transport (klimafodspor/CO2-aftryk), genbrug, ressourcer, økologisk produktion, forurening, dyreliv, energi, grøn by Økonomi: Driftsøkonomi, finansiering (gæld), anlægsøkonomi, produktionsomkostninger og priser, avancer, samarbejdsaftaler

Bæredygtige varekæder Find alle 3 aspekter af bæredygtighed i en varekæde for et produkt (15 min) 15 min Nøgleord til læreren: Sociale aspekt: Arbejdsmiljø/-forhold, lønninger, gæld, lokal produktion, beskyttelse mod kemikalier mm, dyreetik (transport), socialt ansvar, sundhed, uddannelse Miljø: Affald, transport (klimafodspor/CO2-aftryk), genbrug, ressourcer, økologisk produktion, forurening, dyreliv, energi, grøn by Økonomi: Driftsøkonomi, finansiering (gæld), anlægsøkonomi, produktionsomkostninger og priser, avancer, samarbejdsaftaler

Præsentation og diskussion 20 min til kort præsentation af gruppernes resultater

Et produkts livscyklus 5 min Livscyklusanalyse er en anden måde at beskrive produktionskæder fra fødsel til død (eller genbrug)

Eksempel 5 min Livscyklusanalyse er en anden måde at beskrive produktionskæder fra fødsel til død (eller genbrug) LCA er en forkortelse for Life-Cycle Assessment, dvs. livssycklus vurdering, som kan give grundlag for at beslutte, hvor der skal sættes ind. Eksempel: LCA Centers T-Shirts http://www.climateminds.dk/index.php?id=639

Vugge til Vugge 5 min Vugge til Vugge er en ny måde at se på produktion. Skift fra lineære varekæder til cirkulære. En cirkel starter og slutter aldrig. Mere info (engelsk): http://www.vuggetilvugge.dk/vugge-til-vugge-danmark

Livscyklus for dit yndlingsprodukt Opgave (30 min) Vælg et produkt, du godt kan lide Beskriv produktets livscyklus Giv bud på en vugge-til-vugge cyklus for produktet 30 min Livscyklusanalyse er en anden måde at beskrive produktionskæder fra fødsel til død (eller genbrug) LCA er en forkortelse for Life-Cycle Assessment, dvs. livssycklus vurdering, som kan give grundlag for at beslutte, hvor der skal sættes ind. Eksempel: LCA Centers T-Shirts http://www.climateminds.dk/index.php?id=639

Livscyklus for dit yndlingsprodukt Opgave (30 min) Præsenter produktet Vurder om produktionen er bæredygtig Giv bud på, hvordan den kan blive mere bæredygtig Husk alle 3 aspekter af bæredygtighed 40 min: Præsentation af produkter Livscyklusanalyse er en anden måde at beskrive produktionskæder fra fødsel til død (eller genbrug) LCA er en forkortelse for Life-Cycle Assessment, dvs. livssycklus vurdering, som kan give grundlag for at beslutte, hvor der skal sættes ind. Eksempel: LCA Centers T-Shirts http://www.climateminds.dk/index.php?id=639

Nævn de nye begreber, du har lært om Hvad kan det bruges til? Afslutning på 1. dag Afslutning: Hvad har I lært i dag? Nævn de nye begreber, du har lært om Hvad kan det bruges til? Kort om dag 2 10 min

Dag 2: Mobiltelefonen Introduktion til dag 2 Faglig specialisering/hovedområde: Teknologi, byggeri og transport Aktiviteter: Film, research, praktiske øvelser: mobilens indre Fokusområder: Teknologi, vugge til vugge, sundhed, affald og råstoffer, bæredygtighed 5 min Intro I dag skal vi arbejde med bæredygtighed med fokus på mobiltelefoner.

Mobiltelefonen Opgave (10 min): Hvor mange mobiltelefoner/smartphones findes der i verden? Hvordan er alle mobiltelefonerne fordelt i verdens lande? 10 min. Til læreren: Svar: cirka 6 mia. Artikel om, at antallet af mobiltelefoner vil overstige verdens befolkningstal i 2014 (7,3 mia.): http://www.digitaltrends.com/mobile/mobile-phone-world-population-2014/ Liste over lande og mobiltelefoner: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_mobile_phones_in_use

Hvordan virker mobilen? Opgave (45 min): Lav en figur, der viser hvordan mobilen virker og hvordan mobilnetter virker og kommunikerer med mobilen Medtag fx Radiobølger Radiosender og –modtager Lille sender  begrænser elforbrug Udvikling i computerchips, mikroteknologi og batteriteknologi Basisstationer udsender signaler Opkald sendes ud i et områder, hvor din mobil sidst var 45 minutter Research på internettet, præsentation af resultater Til læreren Mobiltelefonen er både en radiosender og en radiomodtager. Mobiltelefoni har for længst overgået markedet for fastnet-telefoni. Mobiltelefonen har revolutioneret vores hverdag, og vores omgang med hinanden.   I 1980'erne var en mobiltelefon en stor tung klods, som sælgere havde med i bilen. Et stykke gigantisk elektronik med et lige så kæmpestort batteri. Med de seneste 20 års fremskridt i computerteknologi er mobiltelefonen krympet, og i dag er mobiltelefonen mere udbredt end fastnettelefonen i Danmark. Og det er slet ikke så underligt, for en mobiltelefon er ikke bare praktisk som telefon men kan bruges til en række ting: Få oplysninger (nyheder, underholdning, børsnoteringer) Gå på internettet Spille spil alene og mod venner Se fjernsyn Sende SMS-beskeder Fungere som PDA, MP3-afspiller og GPS-modtager http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-14903904

Præsentation: Hvordan virker mobilen? Forklar, hvordan mobilen virker – i store træk Baseret på jeres undersøgelse Ca 3-5 min pr. gruppepræsentation (afh. af klassestørrelse) 20 min i alt

Hvad består mobilen af? Opgave: Undersøg på nettet, hvad en mobiltelefon består af Vis mobilens komponenter i en figur/skema Forklar hinanden i gruppe de enkelte komponenter så godt I kan 30 min Til læreren Inside a mobile phone: How Stuff Works: http://electronics.howstuffworks.com/inside-cell-phone.htm

Mobilens indre Opgave (60 min): I skal nu åbne mobiltelefonen og finde: Batteri Kamera Højttaler og mikrofon Kompas GPS Accelerometer Radioantenne Mikroprocessor Hukommelse Se fx iPhone 5 (5 min, klik på billedet nedenfor): 60 min Til læreren Cracking open an iPhone 5: http://cnettv.cnet.com/cracking-open-apple-iphone-5/9742-1_53-50131928.html

Se filmklip Se klip fra filmen Planet RE:think 5 min.

Teknologimetaller Opgave (30 min): Hvilke metaller bruges til produktion af mobiltelefoner? 30 minutter Til læreren: Se risikolisten her: http://www.bgs.ac.uk/news/NEWS/Risk_List_2012_Press_Release.pdf

Teknologimetaller – hvor kommer de fra? 5 min Hvis vi fortsætter forbrug of produktion som hidtil: - Om cirka 20 år vil udbuddet af vigtige mineraler og brændstof nå maksimum og derefter falde. - Om 10 – 15 år vil vi nå et velstandsmaksimum. Derefter skal vi velstanden falde på jorden - Priser på metaller og sjældne jordarter vil stige støt fra nu af. Tendensen er allerede gået i gang.

Hvor ender mobiltelefonerne? Se filmklip http://www.emu.dk/modul/planet-rethink-0 35:00 – 55:00 20 minutter Et svar er genanvendelse og bæredygtig produktion. Men ikke genanvendelse for enhver pris. Det kan være giftigt og livsfarligt at udvinde metal

Den bæredygtige mobiltelefon Undersøg, hvordan mobiler skal deponeres Undersøg også, hvor meget fra mobilerne, der kan genanvendes På baggrund af 2 dages viden: Skitser et koncept for den bæredygtige mobiltelefon 60 min i alt

Præsenter jeres koncept Den bæredygtige mobiltelefon 30 min i alt

Dagens aktuelle bud på bæredygtige mobiltelefoner fra mobilselskaber: Fairphone: http://www.fairphone.com/ Greenheart (Sony Ericsson)

Afslutning på 2. dag og hele forløbet Hvad har I lært i dag? Nævn de nye begreber, du har lært om Hvad kan det bruges til? Vil jeres nye viden om bæredygtighed ændre jeres handlinger? 15 min