Akkreditering i speciallægepraksis v/ Repræsentant fra FAPS bestyrelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Kandidaten i klinisk praksis
Nye begreber og styringsredskaber i Socialforvaltningen
Date :31 1.
OUH-to-go (workflow-to-go®)
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
) Facilitatorordningen Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen & Tom Simonsen.
Hva er god klasseledelse ?
Specialisering af træningsområdet i det kommunale sundhedsvæsen Temadag for kommunale ledere Oplæg til debat Karen Langvad Danske Fysioterapeuter.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
10. og 31. januar 2013 Introduktionsmøde Praktiserende øjenlægers rapportering til Diabasen og redskaber til benchmarking.
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Det gode sammenhængende rehabiliteringsforløb Compliance Kommunikation Kvalitetssikring.
Hospitalsenheden Vest Ledelse i Akutafdelingen Per Østergaard Jensen Cheflæge Hospitalsenheden Vest.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Den Danske Kvalitetsmodel
Den Danske Kvalitetsmodel
D OKUMENTERER VI NOK ? V. K VALITETSKONSULENT T OVE S ALTING S YGEHUS S ØNDERJYLLAND.
Miljøcertificering på IBOS
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Udbredelse af telemedicin til borgere med KOL - ØA16-aftale mellem regeringen, Danske Regioner og KL Bilag 7b Præsentationsslides til brug i landsdelsprogrammerne.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet september 2016 Den Danske Kvalitetsmodel Speciallægepraksis.
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Speciallægepraksis som en del af et sammenhængende sundhedsvæsen Sammenhæng og samarbejde på tværs af sektorer Direktør Anne Jastrup,
Evaluering af pilottesten Hvorfor det? Erfaringsopsamling Opmærksomhedspunkter Pejlemærker Mere viden.
Akkreditering i speciallægepraksis Introduktionsmøde 1. juni 2016 Introduktionsmøde.
Kommunernes udfordringer - lægernes opgaver De sundhedsfaglige opgaver på det kommunale område FAKL 2. maj 2013 Mads Koch Hansen.
Debatmøde i Dansk Selskab for obstetrik og gynækologi 13. november 2015 Afdelingschef Frank Ingemann Jensen.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Opstartsmøder PROGRAM: 09.00Morgenmad 09.30Velkomst v/ regionsrepræsentant Præsentation af dagens program og praktiske oplysninger v/ eKVIS 09.40Hvorfor.
Speciallægepraksissektoren - hvordan kan den bidrage til at skabe mere sammenhæng i sundhedsvæsenet? Sygehus PLO FAPS Private hospitaler i DK Privat forsikring.
22. November 2013 DANBIO kursus for Speciallægepraksis i reumatologi.
Forskning i Kvalitet og Patientsikkerhed Birgit Viskum Formand Forskningsnetværk for Patientsikkerhed og Kvalitet i Sundhedsvæsenet
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Akkreditering i speciallægepraksis
Akkreditering i speciallægepraksis
SUF - gevinstrealisering
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kvalitetsudvikling hvordan
DDKM & Dokumenthåndtering
Kvalitet i plejen.
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Introduktion til kvalitetsarbejdet
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Vidensbaseret praksis i botilbud
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Hvorfor en Sundhedsplatform?
Metoden brugerstyret behandling
Kvalitet i uddannelsen
Det nationale PRO-arbejde Fagligt Selskab for Lunge- og Allergi sygeplejersker d. 15. marts 2018 Sanne Jensen.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Præsentationens transcript:

Akkreditering i speciallægepraksis v/ Repræsentant fra FAPS bestyrelse

Hvorfor akkreditering? Det er aftalt i overenskomsten at speciallægepraksis skal akkrediteres efter Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM) på lige fod med andre aktører i sundhedsvæsenet

FAPS forudsætninger Medejerskab til modellen Arbejdet skal opleves relevant i klinikkerne Tidsforbruget skal anerkendes

Hvad kan akkreditering? Akkreditering er ikke en videnskabelig målrettet og fokuseret metode til at udvikle den kliniske kvalitet og evaluere anvendelse af ressourcer og effekt i f.eks. sygdomsbehandling. MEN… Akkreditering handler om at understøtte et overordnet organisatorisk perspektiv med fokus på udvikling og systematik i det daglige arbejde i klinikkerne, hvilket erfaringsmæssigt også får positiv indflydelse på den kliniske kvalitet vi leverer i vores klinikker. Effektive og optimerede arbejdsgange kan også forbedre forretningen.

Akkreditering vs. SST tilsyn Tilsynet er lovbestemt kontrol med specifikt fokus på patientsikkerhed. Tilsynet har generiske og specialespecifikke målepunkter, der kontrolleres Akkreditering er obligatorisk vurdering af vores egen evne til at udvikle kvaliteten i arbejdet – og akkreditering tilbyder en række værktøjer og metoder til brug for arbejdet Begge tiltag giver os selv og andre indblik i vores arbejde

Erfaringer fra pilottesten: Akkreditering tager tid, men anvendt tid varierer for den enkelte klinik 65%: Arbejdet giver systematik i opgavevaretagelsen 58%: Arbejdet har øget klinikkens fokus på kvalitet 36%: Arbejdet har bidraget til konkrete forbedrings- og udviklingstiltag 23%: Arbejdet øger fokus på patientsikkerhed % vurderer at metoderne i DDKM er egnede til at opdage kvalitetsproblemer

Rammer (1/2) Alle praksis akkrediteres inden udgangen af 2018 To kompetencedage i perioden – den første bruges til opstartsmøde Delvis kompensation for arbejdet ved udbetaling af akkrediteringshonorar og – præmie – i alt kr. pr. ydernummer

Rammer (2/2) eKVIS implementeringsplan Dokumenthåndteringssystem i samarbejde med DAK-E Surveykorps (består af speciallæger og andre med kendskab til praksis) uddannes og supporteres via IKAS – finansieres af regionerne

Hvad har vi fået ud af pilotakkrediteringen? Helt styr på indkøb og lagerføring Fast træning i hjerte-lungeredning og nødstrømsprocedurer Styr på indberetninger af og læring fra UTH Forbedringer i forbindelse med opfølgning på parakliniske undersøgelser Forbedrede instrukser til uddannelseslægerne Bedre struktur og mere indhold i personalemøderne Løbende forbedringer i journalføringen i forbindelse journalaudits Glæden ved at vide at Arbejdstilsynet, SST og IKAS er velkomne til til enhver tid at komme og se hvordan klinikken kører, og at skulle der mangle et eller andet så ved vi hvordan vi hurtigt får bragt det i orden.