Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Akkreditering i speciallægepraksis

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Akkreditering i speciallægepraksis"— Præsentationens transcript:

1 Akkreditering i speciallægepraksis
Introduktionsmøde 1. Juni 2017 Velkommen til dette fyraftensmøde Alle praktiserende speciallæger skal akkrediteres i perioden Jeres kollegaer har været på opstartsmøder i 2015 men da I er nye i speciallægepraksis, skal I på samme måde have muligheden for at blive introduceret til opgaven. Derfor afholder vi dette møde og så afholder vi et møde til d. 11. oktober i Vejle. Lidt praktisk: der er en mappe til hver klinik og der ligge slidesene fra i dag, selve bogen med akkrediteringsstandarderne og forskelligt materiale, som kan være en hjælp i arbejdet. Ang. det økonomiske: i mappen ligger der to skemaer, et til evt. dækning af befordring og et til ansøgning om tabt arbejdsfortjeneste ifm. Efteruddanelse. Derudover er det sådan, at der i overenskomsten er aftalt ,- som kompensation for arbejdet med akkreditering ,- ved opstart/introduktion og 10 når man akkrediteres. Dog er beløbet afsat pr. fysiske klinik, så hvis de læger I har købt klinik af har deltaget i opstartsmødet vil I ikke få efter deltagelse her i aften men vil få 10 når I akkrediteres. Introduktionsmøde

2 PROGRAM: 17.00 Velkomst 17.05 Præsentation af DDKM i speciallægepraksis 18.00 Hvordan foregår survey? 18.20 Pause med let buffet 18.50 Præsentation af værktøjer til arbejdet 19.40 Sådan kommer du i gang med arbejdet Spørgsmål og evaluering Tak for i dag – aflevering af evalueringsskema Introduktionsmøde

3 Lidt praktisk….. En mappe til hver klinik
Rammerne for akkrediteringshonorar Ansøg om refusion svarende til ½ kompetencedag - gå på læger.dk og log på ”min side” - vælg fanen ”Refusion for efteruddannelse” - udfyld skemaet og vedhæft programmet for mødet - i ”Emne” skrives ”eKVIS - ½ kompetencedag” Ved spørgsmål kontakt FAS sekretariat: Pia Wissing eller Mie Dam Introduktionsmøde

4 Præsentation af eKVIS 3 medarbejdere
Finansieret af Fonden for Faglig Udvikling af Speciallægepraksis Refererer til eKVIS-styregruppen Vores faglige baggrund, Finansieres af fonden for faglig udvikling, fonden der også finansierer jeres efteruddannelse Refererer til styregruppe med repræsentanter fra FAPS bestyrelse og regionerne Formål: Etablere kvalitetsudviklingsprojekter i speciallægepraksis. Udover DDKM er det arbejde med den kliniske kvalitet gennem datafangst og gennemførelse af undersøgelser af den patientoplevede kvalitet. Introduktionsmøde

5 eKVIS’ formål og opgaver
Formålet er at koordinere, understøtte og formidle, kvalitetsarbejdet for praktiserende speciallæger: Akkreditering Databåret kvalitet Rapportering til kliniske retningslinjer Patientoplevet kvalitet PRO (Patient Rapporterede Outcome) Introduktionsmøde

6 DDKM i speciallægepraksis
Introduktionsmøde

7 Baggrund Det er en del af overenskomsten
FAPS bakke op om ekstern vurdering FAPS støtter synliggørelse af kvalitetsarbejdet FAPS ønskede indflydelse: - 7 praktiserende speciallæger med i udviklingen - Pilottestet i 44 speciallægepraksis - anerkendelse af tidsforbrug DDKM fortsætter i primær sektor Kun fritagelse hvis man har en konkret aftale om salg FAPS siger ”kom bare”, kvaliteten i speciallægejpraksis skal være lige så tydelig som i de andre sektorer Nu er DDKM stoppet på sygehusene, men primær sektor fortsætter med udrulningen og SLP er de første i primær sektor og startede med surveybesøg i efteråret Almen praksis kommer i hælene på os og resten af praksissektorerne er er på vej. Introduktionsmøde

8 Centrale begreber Akkreditering: Kvalitetsvurdering, hvor en anerkendt myndighed (IKAS) vurderer, hvorvidt en aktivitet, ydelse eller institution lever op til et sæt af fælles standarder. Survey: Fokuseret besøg i klinikken, hvor survey-teamet via observation, gennemgang og interview undersøger om indikatorerne er opfyldt Surveyor: Sundhedsfaglig person (læge fra praksis) fra IKAS, som er trænet i surveyrollen Introduktionsmøde

9 Standarder: beskrivelse af kvaliteten på et givent område, f. eks
Standarder: beskrivelse af kvaliteten på et givent område, f.eks. Visitation og henvisning 5 patientsikkerhedskritiske standarder. Indikator: En indikator beskriver det konkrete krav der skal opfyldes for at opnå en akkreditering af speciallægepraksis Retningslinjer/procedure: retningslinjer er altid skriftlige. Procedure skal være skriftlige hvis der er involveret 3 eller flere fagpersoner Introduktionsmøde

10 Aktører eKVIS: Enheden for kvalitet i speciallægepraksis
Vejledning og hjælpeværktøjer herunder akkrediteringssite IKAS: Institut for kvalitet og akkreditering i sundhedsvæsenet Spørgsmål om survey – planlægning, gennemførelse, resultat DAK-E: Dansk almen medicinsk kvalitetsenhed Teknisk hjælp/support til at tilgå akkrediteringssite Introduktionsmøde

11 Hvorfor akkreditering?
Styrke kvaliteten og patientsikkerheden gennem arbejdet med standarder og indikatorer Fremme systematikken i klinikken Fokus på egenkontrol af klinikkens kvalitet Bevidsthed om lederrolle Konkretisere og afstemme opgaver og roller i klinikken Erfaringer fra en speciallæge Introduktionsmøde

12 Akkreditering versus tilsyn
Akkreditering skal vurdere klinikkens evne til at skabe udvikling i klinikken via konkretisering, selvkontrol, refleksion og forbedring. Tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed har til formål at kontrollere, om der er konkrete forhold i klinikken, som kan true patientsikkerheden Risikobaseret tilsyn fra 2017 Introduktionsmøde

13 16 standarder som bygger på:
God klinisk praksis Overenskomsten mellem RLTN og FAPS Lovgivning Øvrige krav fra sundhedsstyrelsen mv. Generiske standarder fra SST-tilsyn Udleveret bog Introduktionsmøde

14 Standardens opbygning
Standardformulering Formål Indhold Krydsreferencer til andre standarder Indikatorer Referencer Intention Introduktionsmøde

15 Typer af krav i indikatorerne
Redegøre for Klinikkens læger og evt. ikke-lægeligt personale skal kunne fortælle surveyors, hvordan forskellige procedurer håndteres i klinikken. Der skal være enighed blandt lægerne og evt. ikke-lægeligt personale om hvordan tingene gøres. Dokumentere Kan eksempelvis være ved at fremvise et referat fra et personalemøde, en journal, en servicekontrakt for apparatur, lognings-lister el. bevis for gennemført kursus i hjerte-lungeredning. Demonstrere Klinikkens læger og evt. ikke-lægeligt personale skal kunne vise, hvordan de håndterer forskellige arbejdsprocedurer – og at det stemmer overens med evt. skriftlige retningslinjer. Vurdere Klinikken skal vise, at der er reflekteret over kvalitetsdata og evt. tilbagemeldinger om kvalitetsproblemer Introduktionsmøde

16 16 standarder, 68 indikatorer
Nogle standarder er ikke relevante for alle specialer eksempelvis sedation af patienter uden anæstesiologisk medvirken Nogle indikatorer er ikke relevante for alle specialer/klinikker eksempelvis om anæstesi, kirurgi samt apparatur Introduktionsmøde

17 1. Ledelse, kvalitet og drift
Plan for: Organisering af kvalitetsarbejdet Kvalitetsovervågning (Årshjul) Ansvars- og opgavebeskrivelse Udvikling af klinikken (Udviklingsmål) Retningslinjer: - Plan for udvikling af klinikken Introduktionsmøde

18 Oversigt over faglige retningslinjer for diagnostik og behandling
2. Anvendelse af retningsgivende dokumenter vedrørende diagnostik og behandling Retningslinjer for diagnostik og behandling Håndtering af hyppigste patientforløb Afvigelser fra retningslinjer Kliniske kvalitetsdatabaser Retningslinjer: Oversigt over faglige retningslinjer for diagnostik og behandling Introduktionsmøde

19 3. Patientsikkerhed Identifikation af arbejdsgange, apparatur mv. hvor der er forhøjet risiko for patienter Forebyggelse af og håndtering af skader og komplikationer Risici ved indførelse af nye arbejdsgange, behandlinger og apparatur Forebyggelse af og håndtering af skader og komplikationer ved indførelse af nye arbejdsgange, behandlinger og apparatur Sikker kirurgi Blødninger Overvågning af patienter i fuld anæstesi Håndtering af patienter hvis tilstand forværres kritisk under OP Retningslinjer: Håndtering af større blødninger Overvågning af patienter i anæstesi Introduktionsmøde

20 4. Utilsigtede hændelser
Rapportering af UTH Læring af UTH Information til patienter Lægemiddelbivirkninger Introduktionsmøde

21 5. Sedation af patienter uden anæstesiologisk medvirken Patientsikkerhedskritisk
Håndtering af sedation (hvilke situationer, lægemidler, interaktion med anden medicin, dosering, observation, hjemsendelse) Håndtering af patienter hvis tilstand forværres kritisk under sedation Retningslinjer: Håndtering af sedation Håndtering af patienter hvis tilstand forværres kritisk under sedation Introduktionsmøde

22 6. Patientjournalen Patientsikkerhedskritisk
Håndtering af journaler Patienternes adgang til journalen Ændringer af forkerte journaloplysninger Introduktionsmøde

23 7. Patientidentifikation Patientsikkerhedskritisk
Hvordan og hvornår håndteres patientidentifikation Mærkning af diagnostisk materiale Retningslinjer: Håndtering af patientidentifikation Introduktionsmøde

24 8. Parakliniske undersøgelser Patientsikkerhedskritisk
Rekvirering og håndtering af parakliniske undersøgelser Opfølgning på parakliniske undersøgelser Identifikation af manglende prøvesvar Retningslinjer: Håndtering af opfølgning på parakliniske undersøgelser Introduktionsmøde

25 9. Basal hjerte-lungeredning Patientsikkerhedskritisk
Akut sygdom og hjertestop Kontrol af lægemidler, hjertestartere mv. til brug i akutte situationer Kursus i basal hjerte-lunge redning Retningslinjer: Håndtering af akut sygdom og hjertestop i klinikken Introduktionsmøde

26 10. Visitation og henvisning
Visitation af patienter (Akutte/ikke akutte) Henvisninger (indhold og rette sted) Lægebreve Retningslinjer: - Visitation og henvisning af patienter Introduktionsmøde

27 11. Hygiejne Rengøring Medicinsk udstyr og materialer til flergangsbrug Håndhygiejne Smittefarlige patienter Retningslinjer: Håndtering af håndhygiejne Håndtering af kirurgisk håndvask Håndtering af smittefarlige patienter Introduktionsmøde

28 12. Apparatur til diagnostik og behandling
Kontrol og vedligehold af apparatur til diagnostik og behandling Introduktionsmøde

29 13. Personoplysninger og diskretion
Datasikkerhed Diskretion Uretmæssig adgang til medicin og patientdata Introduktionsmøde

30 14. Håndtering af utensilier og lægemidler
Indkøb, opbevaring og bortskaffelse af utensilier og lægemidler Holdbarhed, korrekt opbevaring Introduktionsmøde

31 15. Ansættelse, introduktion og kompetenceudvikling
Introduktion af nyansatte Funktionsbeskrivelser Generel supervision Uddelegering af opgaver, supervision og tilsyn Kompetenceudvikling Introduktionsmøde

32 16. Patienters oplevelse af kvalitet
Tilbagemeldinger fra patienter (håndtering og opfølgning) Opfølgning på måling af patienters oplevelser (eKVIS Undersøgelse af patientoplevelser) Introduktionsmøde

33 Generelle krav på tværs af standarder
Formkrav til udarbejdede retningslinjer Årlig journalaudit – før og efter survey Kvalitetsovervågningsplan Introduktionsmøde

34 Survey, vurdering og endelig akkrediteringsstatus
Introduktionsmøde

35 Akkrediteringsplan - speciallægepraksis
Introduktionsmøde

36 Planlægning af klinikkens survey
Giv tilladelse i e-Boks til at modtage post fra private (specifikt IKAS) Klinikken vil via e-Boks modtage en dato for det eksterne survey ca. et år forinden. Som udgangspunkt vil denne dato ikke kunne ændres. Det forventes, at alle læger og al fast praksispersonale er til stede under det eksterne survey. Klinikken skal inden for en måned, efter tilsendelse af dato, indtaste baggrundsoplysninger vedrørende klinikken og markere med flueben at survey-datoen er accepteret. Dette gøres i akkrediteringssitet. Minimum tre måneder før besøget vil der på akkrediteringssitet ligge en detaljeret plan for besøget. Skal klinikken lukkes under survey? Introduktionsmøde

37 Ugen op til survey Upload klinikkens dokumenter seneste 7 dage før i akkrediteringssitet eller hav dem tilgængeligt i klinikken Surveyor kontakter klinikken, præsenterer sig og aftaler evt. praktiske forhold Sikre at relevant personale er til stede Tilbyd drikkelse og evt. lidt snack Introduktionsmøde

38 Selve survey-besøget Erfaringer fra speciallægen Introduktionsmøde

39 Behandling af surveyrapport
Introduktionsmøde

40 Hver indikator vurderes
Introduktionsmøde

41 Forklaring ved manglende opfyldelse
Introduktionsmøde

42 Akkrediteringsstatus (405 pr. 19/5-17)
99,2 % Nævnsbe-handling Akkrediteret 73 % 0,5 % Eksternt survey Midlertidig akkrediteret Akkrediteret med bemærk. Opfølgning/2. nævnsbehandling 23 % 0,3 % Akkreditering pågår Ikke akkrediteret 4 % Introduktionsmøde

43 Klinikkens akkrediteringsstatus
Akkrediteret Akkrediteret med bemærkninger Ikke akkrediteret Status på 155 Evalueringsskema efter en uge Introduktionsmøde

44 Let anretning Introduktionsmøde

45 Værktøjer til akkrediteringsarbejdet
Introduktionsmøde

46 Værktøjer til arbejdet
Brug eKVIS’ hjemmeside eKVIS.dk Introduktionsmøde

47 Demo af akkrediteringssitet
Frivilligt, enkelt og gratis Fordele: - deling med kollegaer - deling med surveyore - styr på klinikkens dokumenter Hvem har adgang til sitet? Demo til at øve sig på Introduktionsmøde

48 Indgangen til akkrediteringssitet
Introduktionsmøde

49 Sådan kommer du i gang med arbejdet:
Læs bogen med standarderne Frasorter ikke relevante standarder – specialeguide Få overblik over kravene Lav en tidsplan og en arbejdsfordeling Beslut hvordan I vil håndtere jeres dokumenter Involver personalet fra starten Drøft arbejdsgangene – opnå fælles forståelse Bliv inspireret af kollegaernes eksempler Brug mentor eller netværksgruppe Overvejelse: Vi skal opliste de arbejdsopgaver. Der ligger lige for og på lidt længere sigt i akkrediteringsperioden. Taleforslag: Vi er blevet spurgt flere gange i forbindelse med tilmeldinger til opstartsmøderne, hvorfor opstarten ligger allerede nu, hvis klinikken først skal akkrediteres i sidste halvdel af 2016 eller senere. Det handler om, at arbejdet med akkreditering påbegyndes fra 1. januar 2015 uanset, hvornår surveybesøget ligger. Det betyder, at klinikkerne i nogle specialer vil have få selvkontroller og audits at fremlægge ved survey og klinikker inden for andre specialer vil have flere selvkontroller og audits ved surveybesøget. Deltagelsen i opstartsmødet er klinikkens officielle start på arbejdet, og når klinikken har udarbejdet dokumenter for en standard, så starter monitorering og opfølgning for den standard. Heri ligger, at klinikkens plan for kvalitetsovervågning skal følges og surveyerne vil forvente, at der ligger minimum et års selvkontrol ved surveybesøget. Det kan knibe lidt for det allerførste speciale som er otologi – men det er en kendt problemstilling, så det tages der hensyn til. I denne første akkrediteringsperiode kommer det til at handle meget om at I får planlagt jeres processer, udfører de selvkontroller mv., som I planlægger, finder ud af, om det er hensigtsmæssigt og om der er ting, der skal forbedres eller rettes op på og så planlægger I en ny proces for det, der skal justeres, sætter den i værk etc. Arbejdet er til for at understøtte jeres refleksion i det daglige arbejde. Der er ikke krav til at I skal arbejde med standarderne i en bestemt rækkefølge. Det kan være vigtigt lige at huske, at standard 1 angiver rammerne for klinikkens arbejde med de øvrige standarder, og derfor har en lidt anden karakter og er mere overordnet end de øvrige, men man kan starte med en hvilken som helst af standarderne. Klinikken kan vælge at arbejde med alle standarder på en gang eller tage standarderne mere løbende over en periode. Fra pilottesten har vi eksempler på, at klinikker lukkede et par dage og lavede samtlige dokumenter, mens andre brugte weekender og aftner og løbende drøftede standarderne temavis på personalemøder. I pilottesten var tiden knap, så rammerne for at arbejde med standarderne løbende var ikke så gode som for nogle af jer, hvor der er lang tid til survey – men husk, at der ved surveybesøg er en forventning om, at der ligger opfølgning for ca. et år, så man har været igennem hele kvalitetsovervågningsplanen. Erfaringsmæssigt er det en god ide at samle op på jeres oplevelser omkring akkrediteringsarbejdet undervejs. Vi vil spørge til jeres erfaringer undervejs i perioden, og vi vil når akkrediteringsperioden slutter evaluere på denne første periode i speciallægepraksis. I 2018 har I glemt alt om, hvad I tænker og hvilke udfordringer I synes I har lige nu. Husk at der er tale om teamwork Introduktionsmøde

50 Erfaringer og tips Beskriv hvad I gør – helt konkret
Pas på ikke at skrive for meget Ikke nødvendigt at lave dokument til hver indikator Start med de konkrete eller aktuelle standarder Sørg for at have retningslinjer og dokumentation, der hvor det kræves Planlæg journalaudit i god tid – plads til opfølgning Retningslinjer understøtter at aftaler og arbejdsgange er kendt af alle – godt til nye ansatte Introduktionsmøde

51 Her kan I få hjælp… eKVIS vedr. vejledning i arbejdet
Hjemmeside: Mail: Telefon: , , IKAS vedr. surveybesøg Mail: DAK-E vedr. teknisk support til akkrediteringssite Mail: Telefon: Introduktionsmøde

52 Introduktionsmøde

53 Tak for i dag Husk at udfylde evalueringsskema
Husk at udfylde skemaer til kompensation Tak for i dag Introduktionsmøde


Download ppt "Akkreditering i speciallægepraksis"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google