Kursus i udvikling af små børns naturfaglige dannelse Forår 2015 Anette Vestergaard Nielsen 1
Program Teori om børns naturfaglige dannelse Aktiviteter med vand Frokost Aktiviteter med luft Afslutning
Små børn – Store børn VuggestueBørnehave Er opmærksomme på dem selv og det de kan. Er opmærksomme på hinanden Udvikler og undersøger det de får.Bruger ting, som det er tiltænkt. Kan dvæle ved noget længeHar brug for nye input Har brug for ”efterlege”Har brug for kontrakt og afslutning. Fortsætter med at undersøgeKan konkludere Differentiering vigtigDifferentiering nødvendig. Bemærker ild i lys. ”Mono”orienteretBemærker flammens størrelse, lysets farve, stagens udformning. Detaljeorienteret
Meningsfulde aktiviteter Motiv Man vil gerne opnå noget Virksomhed Man øver sig Mål Man gør noget for at nå et bestemt mål Operation Man gør noget uden at tænke over det
Læg Puslespil
Den naturfaglige dannelse Økonomi Kultur Demokrati Nytte
Derewiankas 5 faser
Oplevelse Oplevelse er den knage vi kan hænge viden op på. Oplevelse kan gennem leg og læring føre til opdagelse. Vejen mellem oplevelse og opdagelse er sproget.
Spørgsmålsprogression Har du lagt mærke til Hvad er det Hvad gør den Hvad kan du finde inden i Hvad kan du se, høre, mærke Opmærksomheds- fokuserende Hvor mange Hvor længe Hvor ofte Måle tælle På hvilken måde er de ens og hvordan adskiller de sig. Sammenligning Hvad sker der hvis… Handling Kan du /I finde en måde hvorpå…. Problem- fremsættende
Leg og læring Leg Fri/styretInspirereMotiverePerspektivere Middel for læring
Læringsvirkemiddel Didaktiske greb/setup Rollespil Musik Fortælleleg Gætteleg Mv.
God fornøjelse! Anette