Kursus i udvikling af små børns naturfaglige dannelse Forår 2015 Anette Vestergaard Nielsen 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjerterum og opsøgende funktion
Advertisements

Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Natur og science i børnehøjde.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Landskonference - dagtilbud April 2013 Projektchef Tanja Miller ph.d. Velkomst
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Faglig fordybelse i indskolingen
Relationer – Omgangstone
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Atomer Atomer betyder udelelig på græsk
I NFORMATIONSMØDE FOR FORÆLDRE PÅ B RØRUPSKOLEN. Onsdag den 14. maj 2014.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Sprogbaseret læring i naturfag
Helhedsorientering & Tværfaglighed
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Ordklasser.
Præsentation af forårs-sfo
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
Sprogbaseret læring i naturfag
Sprogbaseret læring i naturfag
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Undervisningsdifferentiering uden ekstra arbejde Signe Ammitzbøll Anette Gjervig.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Praktisk Avatar Mesterlære Indhold Hverdag Under- viserne It i hverdagen Tema Rammer A vatar - S kolen Spillet om universet, solsystemet, naturfolkene.
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Avatar-Skolen Er du mester af ild, vand, luft og Jord? Er du en
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Badmintonsportens hjælpetrænerkursus 1
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Livsuret Minderne smiler her, mens vi synger om det nu, der bli´r,
Den glade skole på bjerget.
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Kursus i udvikling af små børns naturfaglige dannelse Forår 2015 Anette Vestergaard Nielsen 1

Program Teori om børns naturfaglige dannelse Aktiviteter med vand Frokost Aktiviteter med luft Afslutning

Små børn – Store børn VuggestueBørnehave Er opmærksomme på dem selv og det de kan. Er opmærksomme på hinanden Udvikler og undersøger det de får.Bruger ting, som det er tiltænkt. Kan dvæle ved noget længeHar brug for nye input Har brug for ”efterlege”Har brug for kontrakt og afslutning. Fortsætter med at undersøgeKan konkludere Differentiering vigtigDifferentiering nødvendig. Bemærker ild i lys. ”Mono”orienteretBemærker flammens størrelse, lysets farve, stagens udformning. Detaljeorienteret

Meningsfulde aktiviteter Motiv Man vil gerne opnå noget Virksomhed Man øver sig Mål Man gør noget for at nå et bestemt mål Operation Man gør noget uden at tænke over det

Læg Puslespil

Den naturfaglige dannelse Økonomi Kultur Demokrati Nytte

Derewiankas 5 faser

Oplevelse Oplevelse er den knage vi kan hænge viden op på. Oplevelse kan gennem leg og læring føre til opdagelse. Vejen mellem oplevelse og opdagelse er sproget.

Spørgsmålsprogression Har du lagt mærke til Hvad er det Hvad gør den Hvad kan du finde inden i Hvad kan du se, høre, mærke Opmærksomheds- fokuserende Hvor mange Hvor længe Hvor ofte Måle tælle På hvilken måde er de ens og hvordan adskiller de sig. Sammenligning Hvad sker der hvis… Handling Kan du /I finde en måde hvorpå…. Problem- fremsættende

Leg og læring Leg Fri/styretInspirereMotiverePerspektivere Middel for læring

Læringsvirkemiddel Didaktiske greb/setup Rollespil Musik Fortælleleg Gætteleg Mv.

God fornøjelse! Anette