Studie Område 2 Eksamen Fra gymnasieelev til studerende

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
KIE-modellen på museum
G OOGLE DOKUMENTER i undervisningen. I NTRO Hvad er Google dokumenterGoogle dokumenter  Netbaseret skriveværktøj  Giver mulighed for eleverne at skrive.
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
BEFRIENDE RAMMER Svend Skriver, adjunkt, ph.d.. Rammer for vejledning  Jeg har i mine vejlederbreve til henholdsvis opgaver og specialer tydeligt understreget.
Ledelse i Praksis – 4. aften
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Individuel uddannelsesplan
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
”Design og fremstil – med udgangspunkt i vores case – et eller flere medieprodukter, der vil kunne indgå som del af kampagnen, der skal skabe opmærksomhed.
Kommunikation i projekter
Kommunikation / it.
Frederiksberg Tekniske Gymnasium
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Kommunikation/IT – Thor Madsen 1.1 RTG
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.
Formidlingsdelen Formidling og metode.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Stikord vedr. workshop II: ”Sprog bygger bro” Projektet "Sprog Bygger Bro" er et 3-årigt brobygningsprojekt, som er finansieret af Region Midt, og som.
Vejlederens kommunikation
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Innovation i AT/SO.
Lærerprofessionen.
Trigonometrisk Lommeregner
Esports af Joakim Dan og Artur
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Prestudy med fleksibel vejledning Rasmus Mørk Underviser på HTX Skjern Byggeri og Energi.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Understøttende undervisning, lektiehjælp og fordybelse Agi Csonka Formand for Rådet for børns læring.
Årsplan – en kort en lang
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
SO prøve.
SO Prøve.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Elevproduceret materiale Mulernes Legatskole 27. marts 2014.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Overvejelser for elevernes brug af IT og mobiltelefoner på Østervangsskolen.
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
KIE OG L ÆRINGSSTILE - Innovative metoder i fagene 2009.
Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??
The Final Countdown (FCD)
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Virksomhedssamarbejde
Oplæg 2 – de fire læringsrum
SO og Matematik Tanker på HC Ørsteds Gymnasiet
Præsentationens transcript:

Studie Område 2 Eksamen Fra gymnasieelev til studerende Af Adam Alaoui Ismaili H.C. Ørsted Gymnasiet Semester 2 – 6

Fokusområde SO-faglig mål Arbejder Vælge og anvende relevante studiemetoder, teknikker og arbejdsformer. Notater fra undervisning kontra studielæsning Dokumentere viden om og anvende forskellige formidling- og præsentationsformer. Poster om Snells lov Kontra en videnskabelig poster Demonstrere praktisk indsigt i innovative processer og metoder. Kreativ ide generering- Inversebrainstorm Sætte faglige og personlige mål og evaluere kvaliteten af eget arbejde Personlige mål og evaluering i dansk

“Vælge og anvende relevante studiemetoder, teknikker og arbejdsformer”

Kolbs læringscirkel De fire indlæringsfaser Min Læringsfase Fordele Ulemper Læringsteorien i praksis

Hvorfor tager jeg notater Holde mit fokus i løbet af undervisningen Fremme min forståelse Senere fordybelse Udfordre mig selv Organisering af det der indlæres

Hvorfor tager jeg notater Notater fra undervisning [A. 9] Notater fra lektielæsning [A.10] Struktur Visualisering Vigtige formler og fremgangsmåder Korte præcise sætninger Stikord og tegninger Reflekterende spørgsmål (for at øge min forståelse) Nedskrivning af nye begreber Fremhævning af vigtige punkter (fra teksten)

“Dokumentere viden om og anvende forskellige formidling- og præsentationsformer” Formidlingsformer

Kommunikation Kommunikations - situationen Målgruppeanalyse Virkemidler Præsentationsform Formidling

Udvikling af videnskabeligformidling (poster) Poster fra PLS [A. 6] Poster fra Forældreaften [A. 5] Afsender: PLS elever Budskab: formidling af en empirisk analyse Modtager: Folk med samme faglige niveau Udvikling af udarbejdelsen af poster Afsender: HTX elev Budskab: promovering af skolen samt studieretningen Modtager: Forældre og 9. klasses elever Taget hensyn til målgruppe

Tilpasning af medie Brev til mormor [A. 7] Mælkekarton [A. 8] Formidle videnskab Forståeligt sprog Personligt Spænding Konkurence

“Demonstrere praktisk indsigt i innovative processer og metoder” Idegenerering

Idegenerering Hjerneflade: Logisk tækning Kreativ tækning Ide udviklingsmodel Ide værktøjer (især fase 2) Udvikling af kreative ide kompetencer

Omvendt brainstorm Ide værktøjer Brugt til Teknik og teknologi

Personlige mål &Evaluering “Sætte faglige og personlige mål og evaluere kvaliteten af eget arbejde” Personlige mål &Evaluering

Evalueringsteori Summativ evaluering Formativ evaluering Evalueringsværktøj: KIF modellen (Kvalitetsstjernen) Udviklingsspiral

Mine mål og evalueringer Udviklingsspiralen Formativ evaluering Fremmedrettet procesudvikling Benyttet især i dansk Personlig fremgang

Mine mål og evalueringer KIF-modellen Projekt planlægning Formativ evaluering & summativ evaluering Fordele & ulemper Evalueringsplan

SLETTET SLIDES, ELLER TING TIL OVERVEJELSE

Fokusområde SO-faglig mål Arbejder Vælge og anvende relevante studiemetoder, teknikker og arbejdsformer. Dokumentere viden om og anvende forskellige formidling- og præsentationsformer. Demonstrere praktisk indsigt i innovative processer og metoder. Sætte faglige og personlige mål og evaluere kvaliteten af eget arbejde. Notater fra undervisning kontra studielæsning Poster om Snells lov Kontra en videnskabelig poster Kreativ ide generering- Inversebrainstorm Personlige mål og evaluering i dansk

Læringsstil

Gardners intelligenser