Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

The Final Countdown (FCD)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "The Final Countdown (FCD)"— Præsentationens transcript:

1 The Final Countdown (FCD)
Studieområdet The Final Countdown (FCD) H.C. Ørsted Gymnasiet

2 Formålet med SO – Give dig indsigt i gymnasiets studie- og arbejdsmetoder Udvikle din refleksionsevne og kritiske sans Give dig indsigt i sider af videnskab Gøre dig klar til en videregående uddannelse Give dig indsigt i hvordan fagene hænger sammen, teoretisk og praktisk Udvikle dine kreative evner Forbedre dine sproglige og kommunikative evner Give dig viden om kilder og vigtigheden af at kunne vurdere, skabe holdninger og videreformidle H.C. Ørsted Gymnasiet

3 Kernestof i SO Læringsteori og læreprocesser Arbejdsformer
 Formidling og formidlingsteori Indlæringsmetoder Sproglig bevidsthed Kolbs læringscirkel. Taksonomier, fx Bloom, Biggs og Dreyfus & Dreyfus. Bruners stilladsering. Vygotskijs zone for den nærmeste udvikling. Læringsstile. Gardners mange intelligenser. Talesprog overfor skriftsprog. At gøre sig sprogligt umage. Sproglig korrekthed i mundtlig og skriftlig kommunikation. Fagenes sprogformer og begreber. Læseteknik, notatteknik Skriveprocessen og skriveværktøjer Orienteringslæsning, studielæsning og efterbearbejdning af læst tekst Læsehastighed og med at øge udbyttet af sin læsning. Udformning af noter, mindmap og begrebskort. Notatteknikker i de forskellige fag, bearbejdning af noter, mindmap og begrebskort. Processkrivning, dvs. inddeling af skriveprocessen i faser med eksplicitte delmål. At vælge den rigtige genre. Disponering af en opgavebesvarelse. At vælge det rigtige sproglige niveau og den rigtige faglige terminologi. Planlægningsværktøjer Præsentationsformer- og teknikker Planlægning af lektielæsning og selvstændigt arbejde med opgaver gennem arbejde med struktur og disponering. Eleverne kan præsenteres for forskellige planlægningsværktøjer, der tjener til at skabe struktur og overblik, når man skal prioritere arbejdsopgaver og analysere et problemområde. Relevante værktøjer kunne være enkle tidslinjer, Gantt-diagrammer, handlingsplaner, logbog, problemtræ, mindmap, begrebskort, swot-analyse og principskitser. Visuelt: plancher, modeller, forsøgsopstillinger, simulationer, film, animationer, principskitser og grafik. Mundtligt: fremlæggelser/foredrag fx med fokus på kropssprogets, talens og kompositionens betydning. Skriftligt: it-præsentationer, beregninger, større og mindre rapporter, journaler, faglige artikler, argumenterende tekster, brochurer. Skrivning som redskab til læring og planlægning Kommunikationasanalyse Disponere logisk, skrive velargumenteret og formulere sig et klart og præcist sprog. Skriveteknikker som tankeskabende værktøjer I læringsprocessen: Hurtigskrivning, reflektionsskrivning, logbog, mindmap. Kommunikationsmodeller og analyse af forskellige kommunikationssituationer, fx at kunne skelne mellem en faglig og en hverdagskommunikationssituation.  Videnskab og vidensformer  Informationssøgning Teknologiudvikling som lineær og interaktiv udvikling Metoder Den teknologiske udvikling kan ses som en lineær proces, hvor teknologien ses som udsprunget af videnskabelig (grund-)forskning. Der forskes, opfindes, udvikles, konstrueres, produceres, markedsføres og forbruges. Den teknologiske udvikling kan ses som en interaktion mellem virksomheden, hvor udviklingen foregår, og de forskellige aktører og strukturer i samfundet, der har interesse I den konkrete udvikling, og dermed agerer og forsøger at påvirke den – af gensidig interesse. Brug af folkebiblioteker, biblioteker på de videregående uddannelser samt biblioteker på internettet. Avancerede søgeteknikker (udvidelse og afgrænsning af søgningen, sammensætning af søgeord, trunkering). Brug af internettes generelle søgemaskiner og faglige søgemaskiner. Modeller og hypoteser Vurderingsværktøjer og kildehenvisning Resultaterne behandles, og der kan opbygges en matematisk eller fysisk model. Der bliver for eleverne en tydelig sammenhæng mellem de naturvidenskabelige fag og matematik, der kan gøre naturvidenskaben mere forståelig. Ud fra en undren opstilles en hypotese, der efterprøves. Opstille hypoteser og opbygge modeller. Grundlæggende vurdering af kildens validitet og relevans for opgaven. Hvilket kildemateriale må benyttes, og hvordan må det benyttes? Korrekt kildehenvisning Ophavsret og etik.  Arbejdsformer Videnskabelig metode indenfor nat.vid., hum., samf.vid Kollektive og individuelle arbejdsformer Grundlæggende videnskabsteoretiske tankegange indenfor de humanistiske, samfundsfaglige og naturvidenskabelige fagområder, herunder nyttiggørelse af naturvidenskabelige teorier og erkendelser. Etik og værdier i naturvidenskabelige og teknologiske sammenhænge. Elevens ansvar for deltagelse i klasseundervisning. Gruppearbejdsformer, herunder hvordan grupper sammensættes, samt roller og kommunikation i gruppen. Formålet med gruppearbejdet – er det arbejdsdeling eller vidensdeling? Forelæsning, klassediskussion, tavleundervisning. Rollespil, hvor eleverne skal reflektere over holdninger og sammenhænge, de normalt ikke ville overveje. Pararbejder med forskellige og tydelige formål. Casearbejde (bearbejdning af problemstillinger med udgangspunkt i et virkeligt eksempel). Kvalitativ og kvantitativ metode Oplysninger kan indsamles kvantitativt: statistik, spørgeskemaundersøgelser, gentagne forsøgsrækker, eller kvalitativt: cases, eksempler, interviews, forsøg. Analyser og eksperimenter Projektarbejde Eleverne undervises i at analysere og strukturere simple opgaver; de kan lære, hvordan tal og værdier bearbejdes, og hvilke formler og arbejdsmetoder, der anvendes hertil. Metoderne kan trænes på både opgivne data og på egne måle- og forsøgsresultater. I undervisningen kan indgå, hvordan man traditionelt strukturerer data i de naturvidenskabelige fag, og hvordan de kan struktureres på tværs heraf. Eleverne kan lære at forberede, opstille og udføre simple eksperimenter. Emneorienterede projektarbejde. Der er ingen problemstilling der skal besvares, projektarbejdet er beskrivende. Projektarbejde med given problemstilling. Problemstillingen er givet på forhånd. Eleven skal ikke kun vise forståelse, men også give løsningsforslag til en problemstilling. Problembaseret projektarbejde. Problemstillingen er selvvalgt. Eleven skal ikke kun vise forståelse og kunne besvare en problemstilling, men også identificere, formulere og begrunde en problemstilling. Argumentation og argumentationsanalyse  Evalueringsteori og evalueringsværktøjer Matematisk bevisførelse. Vurdering og opbygning af argumentation med påstande og belæg. At identificere og anvende forskellige retoriske appelformer. Formativ og summativ evaluering Formativ evaluering er evaluering i processen, hvor eleven udvikler sit arbejde på baggrund af evalueringen. Evalueringsformål, fx at rette fejl, ændre praksis, vurdere metodevalg mm. Summativ evaluering er afsluttende evaluering, fx en prøve. Evalueringsformer, fx skriftlige rettelser og kommentarer, elvevaluering individuelt og i grupper, coaching, evalueringssamtaler, logbog, spørgeskema, test. Videnskabelig dokumentation Opbygning af teknologirapport, fysik/kemi/biologirapport, journalark, mm., herunder sproglige krav og kendetegn. Portfolio Der arbejdes med portfolio som redskab til evaluering, refleksion og dokumentation. Det er vigtigt, at portfoliens indhold giver eleven mulighed for at dokumentere sit standpunkt i forhold til målene for studieområdet. Kernestof i SO Læringsteori og læreprocesser Arbejdsformer Informationssøgning Videnskab og vidensformer Formidling og formidlingsteori Evalueringsteori og evalueringsværktøjer Supplerende stof i SO De bidragende fags særfaglige kernestof indgår også H.C. Ørsted Gymnasiet

4 Kernestoffet med nøgleord
På de følgende slides kommer der et overblik over, hvad du kan komme ind på under ”kernestoffet” H.C. Ørsted Gymnasiet

5 Læringsteori og læreprocesser
læringsmetoder læsestrategier, notatteknik skrivning som redskab til læring og refleksion planlægningsværktøjer H.C. Ørsted Gymnasiet

6 Arbejdsformer Kollektive arbejdsformer Individuelle arbejdsformer
Projektarbejde H.C. Ørsted Gymnasiet

7 Informationssøgning Søgestrategier Vurderingsmetoder
Anvendelse af kilder H.C. Ørsted Gymnasiet

8 Videnskab og vidensformer
teknologiudvikling som interaktiv udvikling videnskabelig metode inden for naturvidenskab, humaniora og samfundsvidenskab modeller og hypoteser kvalitativ og kvantitativ metode analyser og eksperimenter argumentation og argumentationsanalyse videnskabelig dokumentation H.C. Ørsted Gymnasiet

9 Formidling og formidlingsteori
Sproglig bevidsthed Skriveprocessens faser Præsentationsformer Mundtlige Skriftlige Visuelle Kommunikationsanalyse H.C. Ørsted Gymnasiet

10 Evalueringsteori & evaluerings-værktøjer
Formativ og summativ evaluering Portfolio H.C. Ørsted Gymnasiet

11 Kernestof eller faglige mål?
Prøvemappen kan man bl.a. vælge at opstille efter kernestof eller faglige mål Vi anbefaler kraftigt at gøre det efter de 15 faglige mål, således man sikrer sig at komme hele vejen omkring! H.C. Ørsted Gymnasiet

12 Lav oversigt Lav en oversigt med oplysninger: Faglige mål/dokumentation/SO-forløb/Begrundelse I mappen dokumenterer du således, at du har nået alle faglige mål. Du begrunder, hvordan dokumentationen viser dette. Du redegør for fra hvilket SO-forløb, dokumentationen stammer. Men mere om dette senere. Nu først de faglige mål H.C. Ørsted Gymnasiet

13 Faglige mål for SO: Metoder
1. Vælge og anvende fagligt relevante studiemetoder, studieteknikker og arbejdsformer 2. Vælge og anvende skriftlig fremstillingsform til forskellige teksttyper 3. Søge, vurdere og anvende kilder (fagfagligt og i SO) 4. Dokumentere viden om forskellige arbejds- og samarbejdsformer og planlægge og anvende disse hensigtsmæssigt i praktiske forløb 5. Dokumentere viden om og anvende forskellige formidlings- og præsentationsformer 6. Sætte faglige og personlige mål og evaluere kvaliteten af eget arbejde H.C. Ørsted Gymnasiet

14 Faglige mål for SO Samspil mellem fag
7. Redegøre for sammenhænge mellem den teknologiske udvikling og samfundsudviklingen 8. Demonstrere praktisk indsigt i innovative processer og metoder til idégenerering 9. Producere viden om praktisk-teoretiske problemstillinger i samspillet mellem fag 10. Kombinere fagenes metoder og skabe sammenhæng i faglig viden 11. Udvikle kommunikative færdigheder, skriftligtog mundtligt, især ved formidling af videnskab og teknik 12. Udvælge, behandle og formidle centrale flerfaglige emner i en skriftlig opgavebesvarelse H.C. Ørsted Gymnasiet

15 Faglige mål for SO Videnskab og vidensformer
13. Redegøre for tanker og teorier, der ligger bag erkendelse indenfor teknologiske, naturvidenskabelige, samfundsvidenskabelige og humanistiske fagområder 14. Redegøre for forskellige videnskabelige metoders mulighed for at bidrage til en konkret problemløsning 15. Redegøre for, hvordan viden produceres og tilegnes inden for forskellige fagområder H.C. Ørsted Gymnasiet

16 Eksamen Prøven omfatter din prøvemappe og en tilhørende individuel, mundtlig prøve Din prøvemappe sendes til censor inden den mundtlige prøve Censor og eksaminator aftaler, hvilke problemstillinger du skal uddybe Eksaminationstid: 30 minutter. Ingen forberedelsestid 15 minutters præsentation af prøvemappen suppleret med uddybende spørgsmål fra eksaminator 10 minutter til supplerende spørgsmål 5 minutters votering Du kan understøtte din fremlæggelse med en PowerPoint/Prezi H.C. Ørsted Gymnasiet

17 Prøvemappen Du skal udvælge en række arbejder fra din portfolio (din samling af alle relevante arbejder) i en prøvemappe Prøvemappen skal indeholder faglige emner fra de fag, som indgår i SO, dvs. såvel de humanistiske, naturvidenskabelige og samfundsvidenskabelige fag skal berøres Prøvemappens omfang og indhold skal dokumentere opfyldelsen af de faglige mål for SO Det er i prøvemappen vigtigt at komme ind på såvel sin faglige, metodiske som personlige udvikling, jf. dine selvevalueringer H.C. Ørsted Gymnasiet

18 Prøvemappen skal indeholde
En kort introduktion til de udvalgte arbejder En begrundelse for udvælgelsen med baggrund i de faglige mål for SO Dine udvalgte arbejder (helst vedlagt som bilag) H.C. Ørsted Gymnasiet

19 Prøvemappen mere præcist…
Introduktionen = Ultrakort resumé af det særfaglige/tværfaglige indhold plus resumé af SO-forløbet, dvs. den sammenhæng hvori arbejdet er indgået (ca. 3-5 linjer) = Redegørende niveau Begrundelse for hvorfor arbejdet er medtaget: Hvilke SO-faglige mål viser arbejdet? Hvordan viser arbejdet din progression? Hvad har du lært af arbejdet? Og hvordan kan du bruge denne viden i dit videre forløb? ( ca. 1 side). Det er særligt her censor og eksaminator har interesse! Start gerne prøvemappen med en kort intro til, hvordan jeres prøvemappe er opbygget, hvad I vil lægger vægt på i selve prøvemappen og hvad I forventer at komme nærmere ind på til selve eksamen. (Dette punkt skal nok skrives som det sidste) H.C. Ørsted Gymnasiet

20 Hvilke arbejder kan vælges?
En rapport (anbefales ikke) eller dele af en rapport (viser at du kan udvælge!) En PowerPoint præsentation (igen helst kun en del) Eksempler på forståelse af videnskabelige metoder (forsøgsopstilling, analyse m.m.) Billeder som dokumenterer en proces Rettelser fra en lærer Noter fra timerne Refleksionsark Osv. Ikke alle arbejder er fra temauger. Temauger indeholder særfagligt kernestof– og almindelig undervisning indeholder kernestof fra SO. Du skal altså ofte inddrage supplerende stof for at dokumentere og synliggøre, at du har nået et SO-fagligt mål. H.C. Ørsted Gymnasiet

21 Når du vælger arbejder…
Hvad skal dokumenteres og synliggøres? Viden – hvad vil du vise, at du nu ved? Anvendelse – hvordan har du anvendt kernestoffet? Udvikling – refleksion over egen udvikling (det kan her være en fordel at vælge 2 arbejder) Der skal være varieret brug af forskellige metoder Hvordan er fagenes metoder blevet anvendt? Hvordan har det faglige samspil givet dig en indsigt, som fagene hver for sig alene ikke kunne give? Forsøg at dække alle faglige mål for SO Dine valg skal begrundes HUSK at have fokus på studiekompetencer – ikke det særfaglige H.C. Ørsted Gymnasiet

22 Organisere efter faglige mål
Arbejder/Dokumentation Begrundelse Metoder: Søge, vurdere og anvende kilder Undersøgelse af kilde fra SO-forløbet ”Menneske, natur og teknik” Min kildeliste levede ikke op til kravene Samspil mellem fag: Demonstrere praktisk indsigt i innovative processer og metoder til idégenerering Omvendt brainstorm, idéstafet, tombola fra SO-forløbet ”Cykler i trafikken” Jeg kan bruge forskellige idégenereringsteknikker Videnskab og vidensformer: Naturvidenskabelig metode Sammenhæng mellem teori og praksis Poster fra SO-forløbet ”Fysikkens opdagelser, erkendelser og anvendelser” Viser, hvordan man producerer og formidler viden i naturvidenskab H.C. Ørsted Gymnasiet

23 Til eksamen skal du vise
Progression: Vise din udvikling til studerende SO-trekanten Belæg i produkter: Vise du kan anvende teoretisk viden i praksis SO-kompetencer: Du skal vise, du har nået de faglige mål for SO H.C. Ørsted Gymnasiet

24 Eksamen: Bedømmelse Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilket omfang din præstation lever op til de faglige mål for SO Der gives én karakter på grundlag af en helhedsbedømmelse af hvordan du har brugt dine udvalgte arbejder. Vi ser på de udvalgte arbejders relevans i forhold til det, de er udvalgt til at vise og den mundtlige eksamination H.C. Ørsted Gymnasiet

25 Eksamen: Vi ser på din evne til at
Begrunde udvælgelsen af de udvalgte arbejder i prøvemappen og relatere arbejderne til hinanden og de faglige mål for SO Kombinere viden og metoder fra forskellige fag Anvende faglig viden og metoder i forbindelse med innovative processer og konkret problemløsning Vælge og anvende formidlingsform, skriftligt, mundtligt og visuelt Søge, vurdere og anvende information Overholde formelle krav til dokumentation Vælge og anvende studiemetoder, studieteknikker og arbejdsformer H.C. Ørsted Gymnasiet

26 For at få 12 – fremragende! Du kan i høj grad begrunde udvælgelsen af de udvalgte arbejder i prøvemappen og relatere arbejderne til hinanden og til de faglige mål for studieområdet Du redegør meget velstruktureret for din evne til at kombinere og anvende viden og metoder fra forskellige fag i forbindelse med innovative processer og konkret problemløsning Du kan overholde formelle krav til dokumentation Dette viser du gennem præsentationen af din prøvemappe Du kan svare på uddybende spørgsmål med kun uvæsentlige mangler. H.C. Ørsted Gymnasiet

27 For at få 7 – godt! Du kan i rimelig grad begrunde udvælgelsen af de udvalgte arbejder i prøvemappen og relatere arbejderne til hinanden og til de faglige mål for studieområdet Du redegør sammenhængende for din evne til at kombinere og anvende viden og metoder fra forskellige fag i forbindelse med innovative processer og konkret problemløsning, til at overholde formelle krav til dokumentation, - gennem præsentationen af din prøvemappe, og du kan i rimelig grad svare på uddybende spørgsmål. H.C. Ørsted Gymnasiet

28 For at få 02 –tilstrækkkeligt!
Du kan i mindre grad begrunde udvælgelsen af de udvalgte arbejder i prøvemappen og relatere arbejderne til hinanden og til de faglige mål for studieområdet Du redegør noget usammenhængende for din evne til at kombinere og anvende viden og metoder fra forskellige fag i forbindelse med innovative processer og konkret problemløsning, til at overholde formelle krav til dokumentation, - gennem præsentationen af din prøvemappe, kan i mindre grad svare på uddybende spørgsmål. H.C. Ørsted Gymnasiet

29 ”Take it to the top” og ”kom godt i mål”
Og så er der kun tilbage at sige: Kom godt i mål! ”Take it to the top” og ”kom godt i mål” H.C. Ørsted Gymnasiet

30 H.C. Ørsted Gymnasiet


Download ppt "The Final Countdown (FCD)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google