P LANLÆGNINGSMODELLER I DET NY AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen Horsens -Fredericia.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Advertisements

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Blended learning – hvordan?
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Hotel- & Restaurantskolen den 15
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
EU Socialfondsprojektet
Realkompetencevurdering i Danmark
Det nye fleksible adgangskursus på DTU
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Planlægningsmodeller i det ny AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen.
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Hvad er realkompetencevurdering?
Folkeskolereform Version 1.0
Arbejdstidsplanlægning 5 dages arbejdsuge
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Morten Elbro HR Chef SILVAN-Kæden
Økonomi og Jura 19 Uddannelse lokalt Ø90 Omlægning Opgørelse og arbejdsgange Kursus 2004.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
Servicelovens §96 Før hjælperordning § 96. Kommunalbestyrelsen skal yde et tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje,
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse
Hvordan påvirker VEU rådets arbejde et AMU og VEU under forandring? BAI konference 18/
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
OK 15 CFU og Finansministeriet Det generelle forlig
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
Velkommen til AMU-kursus Hvad er AMU - AMU står for Arbejdsmarkedsuddannelser og består af en lang række kurser inden for mange forskellige.
TR UDDANNELSE. Tillidsrepræsentantuddannelsen i Kost & Ernæringsforbundet Som valgt tillidsrepræsentant, skal du gennemføre Kost & Ernæringsforbundets.
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
EPOS Konference Midtjylland 21. sep Hvad kan AMU tilbyde indenfor Social- og sundhedområdet og det pædagogiske område Birthe Bak Andersen
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Overenskomst 2011 – etårig overenskomst Orientering om væsentligste elementer i OK-forliget mellem DANSKE ARK, ARKITEKTFORBUNDET, Konstruktørforeningen.
Temadage og kurser ”Regler for honorering når ansatte skal på temadage og kursus, og hvad kan med fordel aftales, inden et bevilget uddannelsesforløb begyndes”
Systematisk og opsøgende kontakt med virksomhederne v /Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
Kapitel 17 Ansættelsesret. 1.Ansættelse 2.Diskrimination og ligebehandling 3.Under ansættelsen – funktionærloven 4.Ophør af ansættelsen Kollektiv eller.
Seminar om efterværn i Ilulissat november 2010 vedr. Piareesarfiit i Grønland v/ Marie Pedersen u Den lokale erhvervsskole, daværende STI,
10. april Nyt fra Efterskoleforeningen Sekretærkursus 2 DGI-Byen 10. april 2013 v/ Christian Petersen.
AMU-systemets muligheder for kompetenceløft for de kortuddannede - regler og økonomi Birthe Bak Andersen Konsulent KL.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Foreningens ledelsesmæssige vilkår og udfordringer:
KKU lederforum
Foreløbig Implementeringsplan
Kursus for skolerevisorer Hotel Comwell, Middelfart 23. oktober 2012
BAI konference 2016 Velkommen Konferencens temaer Hyggesnak
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
Skole-reform Skolesamarbejdet Motion og bevægelse.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Program Kl : Velkomst ved koordinator for Åben Uddannelse, Mette MARIE Gräs Kokholm kl : Oplæg ved meritlærerstuderende, Charlotte.
VEJLEDNING til faglærere
Opsøgende VEU.
Opsøgende VEU.
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
TREPARTAFTALENS FORVENTEDE BETYDNING FOR SOSU SKOLERNE
Per Clausen, Uddannelsesnævnet
Præsentationens transcript:

P LANLÆGNINGSMODELLER I DET NY AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen Horsens -Fredericia

B AGGRUND FOR PROJEKTET Få almindelige uge kurser Et ønske om fleksibilitet på tid, sted mm Partnerskaber Nye og andre udfordringer i samarbejdet

Videreudvikle, tilrettelægge og afvikle fleksible koncepter Modsvar til kravene om pædagogisk og økonomisk bæredygtighed Udarbejdelse af håndbog Uddannelseskoncepterne skal kunne bruges af andre AMU-udbydere Gratis læreruddannelse M ÅL MED PROJEKTET

R ESULTAT Håndbog – Sådan kan man gøre… Manual for afholdelse af fleksible AMU forløb Udvikling og afholdelse af efteruddannelse for AMU – undervisere

D E MANGE MULIGHEDER Hele arbejdspladsen kan deltage Lokal tilpasning af uddannelsens indhold Uddannelsen kan afholdes delt eller samlet I normal arbejdstid, aften eller weekend Som almindelig undervisning, helt eller delvist netbaseret Praksislæring kan integreres i uddannelsen Opstart med IKV kompetencebevis/uddannelsesplan

Katalog eller aftale For hele arbejds- pladsen På skole eller arbejds- plads Forplej- ning P LANLÆGNINGSMODELLER I DET NYE AMU Tilpasning af indhold Fleksible strukturer Undervis- ningsfor- mer IKV VEU- godtgø- relse Husk også… Økonomi

Å BEN A NNONCERING Uddannelser aftalt med en samarbejds- partner skal annonceres åbent, på Vidar og skolens hjemmeside Der skal formelt og reelt være adgang for alle

U DDANNELSE PÅ ARBEJDSPLADSEN Mulighed for at hele arbejdspladsen får det samme uddannelsesforløb på tværs af faggrupper (organisatorisk læring) Husk: Ledige pladser kan betyde deltagere ”udefra” Mulighed for køb af tomme pladser er på vej (ikke til at lukke holdet for tilmeldinger) Kun de kortuddannede kan få VEU- godtgørelse

F ORLAGT UNDERVISNING Skolen er ansvarlig for: at lokaler, som samarbejdspartner stiller til rådighed, er velegnede til undervisning at alle deltagere har fået information om tid og sted at der er adgang til lokalerne

I NDIVIDUEL KOMPETENCEVURDERING  IKV (tidligere IKA)skal tilbydes alle, som ønsker det  IKV kan anvendes som opstart for at vurdere:  hvilke uddannelser kan udstedes kompetencebeviser for  Udarbejde individuelle uddannelsesplaner  Herefter besluttes det, hvilke uddannelser der skal etableres. Målretning af uddannelsesudbuddet

S TRUKTUR En AMU-uddannelse kan udbydes: Samlede dage Fordelt ud over enkeltdage I arbejdstiden Aften og weekend Hele, halve og kvarte dage mv. Blot det samlede timetal for uddannelsen passer

U NDERVISNINGSFORMER Almindelig klasseværelsesundervisning Praksislæring Fjernundervisning Vejledning Kombinationer af alle former Åbent Værksted

F ORPLEJNING Forplejning indgår ikke i AMU-taksameteret, men samarbejdspartneren har mulighed for at give deltagerne forplejning Forplejningen skal i så fald være for alle deltagere, dvs. også eventuelle deltagere, som kommer andre steder fra

T ILPASNING AF UDDANNELSER Uddannelserne kan tilpasses deltager-gruppen og samarbejdspartnerens behov, men alle uddannelsens mål skal være dækket Uddannelsen skal annonceres med sin officielle titel og uddannelsesnummer

Å BENT V ÆRKSTED Uddannelsen i åbent værksted giver mulighed for:  At undervisningen kan være spredt over en given periode  Nogle uddannelsesdage kan placeres efter eget valg inden for en given periode  En lærer kan afholde flere forskellige kurser samtidig  En del af indlæringen kan foregå ved gruppe- net- eller selvstudie, men altid med en underviser parat til at yde vejledning Små hold bliver mulige

Ø KONOMI AMU-taksameteret følger deltageren Hvordan er økonomien i de fleksible afholdelsesformer! Mulighed for mindre hold, når der ikke er fuld lærer timedækning. Hvor små? Økonomimatrix

V EU - GODTGØRELSE VEU-godtgørelse, kan kun ydes, når deltageren har arbejdsfri for at være på kursus Ingen VEUgodtgørelse, når deltageren har ferie, er er sygemeldt, har orlov eller arbejder med uddannelsen efter arbejdstid (med mindre der afspadseres) VEU-godtgørelse bortfalder ved mere end 50% fjernundervisning

HUSK OGSÅ…..  Skolen der visiterer til og optager på uddannelsen og er ansvarlig for indrapportering af fremmøde  Undervisere ansat hos aftalepartner, må ikke lønnes af skolen, kan være ulønnede gæstelærere  Tilmelding er i princippet individuel  Partneren kan have ønsker om indhold og struktur, men skolen har det endelige ansvar for, at de landsdækkende kompetencemål er opfyldt.  Man skal enten have bopæl eller arbejde i Danmark for at deltage i en AMU-uddannelse. Færøerne og Grønland er ikke længere med i Amu-systemet.

Ø KONOMIMATRIX - EKSEMPEL Antal deltagere Antal lærerarbejdstimerOmregnet til antal lærerdækkede lektioner Nøgletalsoplysninger Standartnorm: 20 deltagere på ugekursus udløser: 64 lærerarbejdstimer Per deltager per kursusuge udløser: 64:20 = 3,2 lærerarbejdstimer X antal deltagere med Y antal kursusuger (5 kursusdage)