Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
AM 2006 Birgit Lübker AM 2006 Hvem har magten i arbejdsmiljøarbejdet? Seniorkonsulent Birgit Lübker Teknologisk Institut - Center for Arbejdsliv.
TRIOENS OPGAVER.
Nybyggeri og arbejdsmiljø
DUA seminar den 5. oktober 2010
Arbejdsmiljø og beredskab.
INUA – Arbejdsfastholdelse af personer med bevægeapparatsbesvær
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Aftale om trivsel og psykisk arbejdsmiljø (Tillægsaftale til SU-aftalen) Baggrund for aftalen: Arbejdsmiljøloven gav mulighed for, at overenskomstparter.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
AMO-reformen og dens ambitioner Anders Kabel SAM’s bestyrelse
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
HR afdelingens bidrag til arbejdsmiljøarbejdet og visa versa ….. og hvilken betydning har det at topledelsen er engageret Annette Gaard.
SAM-møde 29. september 2009 Virksomhedernes interne arbejdsmiljøarbejde Hvorfor er der behov for en SiO-modernisering? Anders Kabel.
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Kortlægning – seminar 2 INDLEDENDE STATUS PROJEKTPLAN KORTLÆGNING
Det Sociale Kapitel
TR-træf om OK15 Ved Ghita Parry, formand Line Posselt, direktør &
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Sikkerhedsrepræsentantens arbejde set med 3Fs øjne
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Trivsel og psykisk arbejdsmiljø
MTU 2013 | Medarbejdertilfredshedsundersøgelse Rungsted Gymnasium Præsentation Svarprocent: 82% (80 besvarelser ud af 98 mulige)
Peter Hasle, 2006 Arbejdsmiljø - parterne og aftalesystemet Peter Hasle Arbejdsmiljøinstituttet.
Arbejdsmiljø Stress Hvad mangler? Stresspolitik / retningslinier for forebyggelse, identificering og håndtering af stress Værktøjskasse Igangsætning af.
Hvad er en APV og en arbejdspladsbrugsanvisning?
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Dias om Følgende dias giver et overblik over, hvad hæftet indeholder og kan bruges til. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
MTU og APV 2015 Sct. Knuds Gymnasium. Generelt om undersøgelsen Data er indsamlet i perioden marts 2015 Der er tale om anonyme besvarelser Resultatet.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
MED-aftale forhandling Sanne Kjærgaard Nikolajsen FOA 1.
Lederkursus December REGELHIERARKIET I Grundloven Folketingslov Landstingslov, landstingsforordning og Inatsisartutlov Bekendtgørelser Cirkulærer.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Den 21. oktober 2009Jytte Kruckow. Arbejdsmiljøkonsulent. Psykolog. Tlf.: Idé café 5 Strategi og tiltag over.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Vidensarbejderens særlige arbejdssituation - forebyggelse af arbejdsrelateret stress Oplæg i IDA, fredag, 27. april 2007 Christine Ipsen, Ph.d.
Dagplejepædagogernes årsmøde den 14. september 2010 Hvad kan du selv gøre for at få et godt arbejdsmiljø i dagplejeformidlingen?
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Arbejdsmiljøvinkler TR møde 6. september Arbejdsmiljødata Trivselsundersøgelse 2015 Arbejdstilsynets psykiske arbejdsmiljøindsats på skoleområdet.
Sygefravær eller arbejdsglæde APV – kørekort til et godt arbejdsmiljø.
Skal pædagoger være robuste?
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Temadag for TR.
Sanne Kjærgaard Nikolajsen FOA
Temamøde om vold og trusler den 1. februar 2017
Lokale arbejdstidsaftaler
Overordnede bestemmelser
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Mere MOST - mindre fravær
Planens 4 hovedelementer 1. Et godt arbejdsmiljø kan være med til at
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Arbejdsmiljøaftaler.
Med helbredet på spil som indsats
APV – Arbejdspladsvurdering 2019 (Tillæg til MTU-rapporten)
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær

Tid til et godt arbejdsliv Landsmødet 2006 – ”startskuddet” lød Emne på FM/NFM seminarer og senest O-møde Emne på seminarer for TR og SIR Medlemsmøder i selskaberne/rundt i landet Temadage Samarbejde med Psykiatrifonden –Håndbog: Stresshåndtering –Plakater – 7 (8) stk. til udsendelse frem til Landsmødet 2008 –Postkort m.m.

Tid til et godt arbejdsliv OK 2007 – en samlet pakke –Ændring til SU aftalen Tilføjelse i SU’s opgaver: ”trivsel, herunder håndtering af stress” –Aftale om trivsel og psykisk arbejdsmiljø –Fælles vejledning om stress Mulighed for psykologkontakt Dacapoteatret Indsatsen fortsætter og udvikles med nye tiltag

Tid til et godt arbejdsliv Temaer i indsatsen – politiske statements: –Arbejdsglæden skal fremmes –Kvalitet frem for kvantitet –Det hele liv i balance –Arbejde uden grænser –Bevidstgøre medlemmerne om rettigheder og konsekvens af til- og fravalg –Mere selvledelse – hvad gør det ved arbejdskulturen –Se fordomsfrit på indretning af arbejdspladserne –Velfærd = rigdom investeret i menneskelig udvikling –Fokus på samspillet mellem bløde værdier i arbejdslivet og bundlinieresultater på lang sigt

Aftale om trivsel og psykisk arbejdsmiljø (Tillægsaftale til SU-aftalen) Baggrund for aftalen: –Arbejdsmiljøloven giver mulighed for, at overenskomstparter kan lave aftaler, som fraviger loven –Et af emnerne for aftalemuligheder er det psykiske arbejdsmiljø, dog ikke vold, risiko for vold og alenearbejde, der indebære voldrisiko

Aftale om trivsel og psykisk arbejdsmiljø 1.Formål 2.Omfattede af aftalen 3.Overførsel af beføjelser 4.Inddragelse af Arbejdstilsynet 5.Opgaver og sager 6.Rådgivning fra Samarbejdsrådet 7.Aftalen 8.Ikrafttræden og opsigelse

Formålet fremme trivsel på arbejdspladsen og et godt psykisk arbejdsmiljø, samt at sikre, at problemer indenfor psykisk arbejdsmiljø, i videst muligt omfang løses af de lokale parter, eller i mangel heraf ved organisationernes medvirken.

Omfattet af aftalen selskaber, som er omfattet af samarbejdsaftalen mellem FA og DFL og medarbejdere, hvis ansættelsesforhold er omfattet af en kollektiv overenskomst om løn- og ansættelsesvilkår mellem FA og DFL, samt medarbejdere, hvis ansættelsesforhold er omfattet af en særoverenskomst, jfr. § 10 hovedaftalen mellem FA og DFL.

Overførsel af beføjelser 1.Selskabet skal overholde loven på det psykosociale område 2.FA og DFL overtager Arbejdstilsynets opgaver med at sikre at selskaberne overholder loven om følgende: –Krav om: planlægning og tilrettelæggelse af arbejdet arbejdet skal udføres forsvarligt ved arbejdets udførelse skal der tages hensyn til den enkeltes forudsætninger –Ensidigt belastende arbejde, arbejdstempo og isoleret arbejde –Krav om, at der ikke opstår risiko for fysisk og psykisk helbredsforringelse på grund af mobning, herunder seksuel chikane

Inddragelse af Arbejdstilsynet AT skal fortsat kontrollere at selskaberne overholder bestemmelser om: –vold, risiko for vold og alenearbejde med voldsrisiko –selskaberne overholder deres forpligtelser, hvis DFL eller FA ikke iværksætter fagretlig behandling for overtrædelse af pligterne i aftalen AT skal fortsat også kontrollere de øvrige arbejdsmiljøforhold – ergonomi, indeklima

Opgaver og sager Sager: –Problemer om trivsel og psykisk arbejdsmiljø: 1.nærmeste leder og medarbejder + TR, jfr. TR aftalen 2.næste ledelsesniveau 3.PF. og selskabets ledelse 4.DFL eller FA – fagretlig behandling

Opgaver og sager SU opgaver: –Sikre lokal drøftelse til: forebyggelse identifikation afhjælpning af problemerne –Sikre de fornødne kompetencer: hos udvalgets medlemmer i selskabets organisation – ved uddelegering

Opgaver og sager SU opgaver: –Drøfte principper og retningslinier på det psykosociale område ikke enkelte medarbejderes forhold

Rådgivning fra Samarbejdsrådet En af parterne i SU kan anmode SAR om rådgivning til løsning af problemer: –Hurtig behandling –Medarbejdere fra FA og DFL skal rådgive de lokale parter, helst sammen

Aftalen Hjemmel i Arbejdsmiljøloven Tvist om fortolkning - §20 i SU aftalen

Ikrafttræden og opsigelse Ikrafttræden 1. april 2007 Opsigelse tidligst marts 2008 FA sender aftalen til Arbejdstilsynet

Sikkerhedsorganisationens rolle Sikkerhedsgrupperne og – udvalg har fortsat en rolle at spille også i forhold til det psykiske arbejdsmiljø - i forbindelse med gennemførelse af APV, herunder også sygefravær OBS også sammenhængen til de øvrige arbejdsmiljøbelastninger

Opfølgning af aftalen Temadage og seminar i DFL regi for TR, SIR og SU-medlemmer Fælles konference: FA og DFL Eventuelt en vejledning Evaluering af indsatsen: Tid til et godt arbejdsliv igangsættes i efteråret 2007