Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Hjerterum og opsøgende funktion
Set i forældreperspektiv
Kompetenceafklaring af børnene
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Forædremøde den
Bokstav børn.
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Jeg støtter barnet ved:
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Velkommen til Nordregårdsskolen
Den inkluderende skole
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Lærings- og praksisfortælling
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Præsentation af forårs-sfo
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
De seks bedste billeder fra gruppen
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Relations kompetencer
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Fleksible fællesskaber
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
At være ung med en synsnedsættelse
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
Strategiske pejlemærker
Barnesyn og børneperspektiv
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed? Inklusionsfremmende tiltag i kursustilbuddet for børn med synshandicap og deres forældre på . v/ Lis Ourø Hansen Synskonsulentens rolle / arbejde i forhold til inklusion af småbørn med Synshandicap. v/ Lis Ourø Hansen Støttelærens rolle / arbejde i forhold til inklusion af skolebørn med synshandicap. v/ Dorte Larsen Forudsætninger for inklusion. v/ Anette Ingsholt

Inklusionsfremmende tiltag i kursustilbuddet for børn med synshandicap og deres forældre! At forældrene i teori og praksis får viden om og erfaring med, det nedsatte eller manglende syns indflydelse på barnets udvikling af: De intakte sansers betydning, anvendelse og udvikling af disse. Blandt andet evne til at høre, mærke, afsøge og skelne, differencer lugte og smagsindtryk m.m. – Motorisk udvikling og evnen til at anvende såvel grov som finmotoriske færdigheder. At kunne og have lyst til at bevæge og forflytte sig, Have kendskab til egen krops formåen – Sproglige og kommunikative kompetencer, evnen til at udtrykke behov og ønsker, via nonverbal eller verbal sprog, at have behov og lyst til at gå i dialog, at kunne lytte, svare og spørge – Sociale og emotionelle kompetencer, at have behov, lyst og evne til at indgå i samvær og leg – Kognitiv kompetencer / færdigheder, at have noget at bidrage med i samværet, alt efter alder og udviklingstrin. At have forståelse for årsags – sammenhænge på det konkrete og senere abstrakte plan – Adl færdigheder, at kunne og ville selv, selvstændighed i forhold til egen person – Evnen til at orientering sig og færdes selv, være interesseret i at forflytte sig fra et sted til et andet –

Synskonsulentens rolle / arbejde i forhold til inklusion af småbørn med synshandicap i daginstitution. Fokus punkter i forhold til at være selvhjulpen! Barnets færdigheder i Adl sammenhænge: Hvad tager barnet selv ansvar for i løbet af dagen – Finder det selv de ting, det har brug for – Kan barnet tage tøj af og på – Klarer barnet selv toiletbesøg – Håndterer barnet selv spisesituationen – Kan barnet finde rundt i daginstitutionen inde som udendørs – Er det muligt, at finde legetøj og andet der anvendes i løbet af dagen – Kender barnet til hvad der er af muligheder for leg og aktivitet, såvel inde som udendørs – Fokus på barnets eget drive / motivation, samt evne og lyst til at tage kontakt til de andre børn! Hvilken opfattelse har barnet af sig selv – Kan barnet indgå i turtagning, vente på det bliver dets tur, udsætte sine behov og sætte sig i andres sted – Hvad har barnet at byde ind med i samværet og legen – Hvad kender barnet til, hvad har det erfaring med – Hvad ved det synshandicappede barn om de andre børn –

Synskonsulentens rolle / arbejde i forhold til inklusion af småbørn med synshandicap i daginstitution. Fokus punkter i forhold til styrkelse af socialt samvær! Undgå at de voksne bliver det synshandicappede barns talerør – Lær barnet med synshandicap, at spørge dem der er tættet på om informationer og evt. hjælp – Lær ligeledes de seende børn at henvende sig direkte til det barnet med synshandicap, hvis de ikke fra starten helt naturligt gør dette – Lad barnet med synshandicap få mulighed for at tilbyde sin hjælp, da det alt for ofte er det synshandicappede barn, der har brug for hjælp eller information om hvad der foregår – Lær barnet med synshandicap, at være opmærksom på de kollektive beskeder der gives børnegruppen – Undgå at det altid er de voksne der kommenterer på den synshandicappedes adfærd, når dette afviger fra normen. Afvent at de andre børn gør dette.

Synskonsulentens rolle / arbejde i forhold til inklusion af småbørn med synshandicap i daginstitution. Fokus punkter i forhold til styrkelse af socialt samvær! Arranger lege, aktiviteter, spil og snak, hvor de seende børn er blændet af! Jo oftere de får oplevelser af denne art dets bedre – Overskuelige legeområder der indbyder til at få børn leger sammen – Forsøg at reducere i støjgener, da det giver barnet med synshandicap større mulighed for at orientere sig og få sammenhæng i det der sker. Samtidig har det en virkning på hele børnegruppe, at der er et acceptabelt auditivt miljø – Spisegrupper med få børn, der giver mulighed for at orientere sig og følge med i hvad der sker ved bordet – ”Voksen fri zoner”, så barnet med synshandicap har mulighed for, at opnå ligeværd med de andre børn –

Synskonsulentens rolle / arbejde i forhold til inklusion af småbørn med synshandicap i daginstitution. Andet der også har betydning! Det der fungerer i forhold til Et` barn med synshandicap i en daginstitution, behøves nødvendigvis ikke altid at fungere i forhold til et andet barn – Det har af stor betydning hvilke forældre barnet har og deres tilgang til og opdragelse af barn med synshandicap. Hvilke forventninger de har til deres barn. Hvilke oplevelser og udfordringer de giver barnet – Det samme gøre sig gældende i forhold til de pædagoger og støttepersoner der er omkring barnet. Hvad er deres tilgang til barnet, hvad er deres forudsætninger, viden og evt. erfaring med at arbejde med børn med nedsat eller manglende syn – De professionelles handicap syn har også en stor indflydelse, på barnets mulighed for at blive inkluderet. Er det synd for barnet det ikke kan se eller ser dårligt! Forfalder de til at have medlidenhed med barnet! Er deres forventninger og krav til barnet, udviklende og udfordrende nok! Kender de nok til synshandicappedes indflydelse på normal udviklingen! Er den pædagogiske opgave, at man som støtteperson gør sig overflødig! Punkter det er vigtig at have eller få afklaret, når man arbejder med børn med synshandicap –

Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?