Inklusion og Specialviden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Livsvilkår for børn på asylcentre
Trivselspolitik på Løsning Skole
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Når lærere samarbejder med forældre
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Inklusion i Børneinstitution Højme
Klasseledelse og cooperativ learning
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Relationer – børn og voksne
Mobbe- og trivselsundersøgelse
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Byggesten til en (mere) inkluderende skole DPU, Aarhus Universitet
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Folkeskolereform 2014.
Den inkluderende skole
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Børn og unge med handicap siger deres mening
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Det Inddragende Netværksmøde
Informationsaften på den nye distriktsskole i Skovlunde.
Inklusion på Skovlyskolen. Mål for inklusionsarbejdet; Udvikle inkluderende læringsmiljøer Understøtte stærke forældrefællesskaber Fastholde høj faglighed.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Relations kompetencer
KICKSTART DET GODE SAMARBEJDE
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Veje til deltagelse Unge i Fælleskaber Damir Balalic.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
”Alle til idræt” IBOS konference Middelfart 2018 Tine Teilmann, synskonsulent i Roskilde kommune Tine Soulié, Handicapidrættens Videnscenter.
Alle børn med i idrætsfaget
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Inklusion og Specialviden Ida Skytte Jakobsen, Psykolog, ph.d, Docent ved University College Lillebælt (UCL), Afdelingen for forskning og udvikling,

Workshop 3: Specialviden ind på det almenpædagogiske område Program: 10.00-10.30 Oplæg : Inklusion i almenskolen 10.30-10.50 Diskussion i grupper ud fra spørgsmålet : Hvilken forståelse af inklusion anvender jeg/vi og hvad betyder denne forståelse for arbejdet med inklusion? 10.50-11.00 Bidrag tilbage Pause 11.15-11.40 Oplæg; Specialviden, men hvilken? 11.40-11.55 Diskussion i grupper ud fra spørgsmålet: Hvilken muligheder og udfordringer i vores brug af specialkompetencer 11.55-12.00 Fælles afslutning

Oplæg ud fra to spørgsmål Hvordan kan vi vurdere inklusion i almenskolen? Specialviden, men hvilken?

Projektet og Casen Anton er dreng som er 6 år gammel Anton kunne ikke lide børnehaveklassen; han havde ingen venner og var ked af det hver dag, han skulle afsted. Anton går nu i en lille 1. klasse på en almen skole med under 10 elever og er efter de første 6 måneder forsat glad for sin skole og sine venner er til hans fysiske og psykiske problemer, men der er ikke nogen entydig kategorisering af Antons vanskeligheder.

Mangfoldighed i gruppen af elever med særlige behov: Den første er den gruppe, har historisk har været betragtet som handicappet på grund af nogle indlysende fysiske og/eller mentale handicap. Den anden gruppe af elever med særlige behov er, ifølge Dyson, børn 'diagnosticeret' som ordblinde, ”tumle/fumle” børn eller børn som har diagnoser inden for autismespektrummet eller ADHD. Den tredje gruppe er de børn, som er socialt udsatte på grund af færre ressourcer i deres familie og netværk. Denne gruppe er "udsatte" i forhold til uddannelsesmæssige vilkår, men har ikke noget handicap i klassisk forstand. (Dyson 2002).

I analysen har vi valg at tage udgangspunkt i Farrells beskrivelse af inklusion som vi har oversat til følgende: tilstedeværelse, accept, deltagelse og læring. Tilstedeværelse I hvilken grad Anton er til stede i fællesskabet Accept I hvilken grad bydes Anton velkommen Deltagelse I hvilken grad bidrager Anton elev aktivt i fællesskabets aktiviteter Læring. Hvordan er Antons faglig og personlig udvikling

Tilstedeværelse Børnene befinder sig i løbet af skoledagen ude samt i forskellige fysiske rum; klassen, gangen, fælleslokaler, og skolegården.

Bi - rum

”lad hende være – Anton” Accept ”Velkommen” ”ti stille Anton” ”tillykke Anton” ”lad hende være – Anton”

”at lege på tværs af klasseskel” ”at bidrage aktivt til alle skolens aktiviteter” Deltagelse ”alle kender alle” ”at lege på tværs af klasseskel” Om at udvise ”lytte-adfærd”

”Om at have opmærksomhedsproblemer, som de andre børn ikke har Læring: Akademiske færdigheder og i forhold til social og emotionel udvikling. ”om at kompensere” ”Om at have opmærksomhedsproblemer, som de andre børn ikke har ”reguleringsvanskeligheder, som ser ud til at række udover det ”at lære forskelligt”

Workshop 3: Specialviden ind på det almenpædagogiske område Center for tværprofessionelt arbejde med inklusion Program: 10.00-10.30 Oplæg : Inklusion i almenskolen 10.30-10.50 Diskussion i grupper ud fra spørgsmålet : Hvilken forståelse af inklusion anvender jeg/vi og hvad betyder denne forståelse for arbejdet med inklusion? 10.50-11.00 Bidrag tilbage Pause 11.15-11.40 Oplæg; Specialviden, men hvilken? 11.40-11.55 Diskussion i grupper ud fra spørgsmålet: Hvilken muligheder og udfordringer i læreres brug af specialkompetencer 11.55-12.00 Fælles afslutning

Specialviden den viden, som ”man” ikke selv har. ” den viden som mennesker, har der har en uddannelse inden for specialpædagogik specialviden for at kunne vurdere om den inkluderede elev får tilstrækkeligt fagligt og socialt udbytte af undervisningen i den inkluderede klasse områder som man kan have specialviden om,

Viden og refleksion er kendetegn for moderniteten (Giddens 1990) Tidligere teorier om undervisning er udfordret af et krav om Professionsfaglighed. Teori og praksis er forskellige fornuftsmæssige former: Teori rettet om universelle spørgsmål og i praksis må vi forhold os til det konkrete: fordi enhver situation i princippet er unik og forudsigelig.

En indsats der adresserer både barn, kontekst og samspil kræver kontinuerligere refleksioner og tilpasninger fra lærere og skoleder, som er ansvarlig for opgaven. Specialviden er ikke enkelt at overføre til almensystemet. Et af de helt centrale kendetegn ved specialskolesystemerne er, at der er flere voksne pr. barn Problemforståelsen

Behov for fælles viden mellem Eksperter Lærer De andre forældre Barn Børn forældre

Hvilken muligheder og udfordringer i din brug af specialviden? Workshop 3: Specialviden ind på det almenpædagogiske område Center for tværprofessionelt arbejde med inklusion Diskussion i grupper ud fra spørgsmålet: Hvilken muligheder og udfordringer i din brug af specialviden? 11.55-12.00 Fælles afslutning