Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Advertisements

Præsentation af materialer på personalemøde
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Workshop 5.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Arbejdspladsudvikling
Hvad virker i aktiveringsindsatsen?
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Hvad ved vi og hvordan skaffer vi os mere viden?
Et projekt på. Baggrund  Misbrugere der har behov for en tættere personlig, følelsesmæssig og social opfølgning for at kunne indgå i relationer på arbejdsmarkedet.
Projektlederens rolle(r)
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Hvad siger medarbejderne?
Præsentation af materialer på personalemøde
Kodeks for offentlig topledelse
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
”Vejen frem” - projekt for borgere 18 – 30 år med psykiske lidelser Oplæg til Psykiatriens Samordningsudvalg Den 16. juni 2010.
Personlig jobformidler
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Infomøde cand.selv – cand.mentor
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
Program Velkomst og spisning Introduktion til jobcentret 4 korte oplæg + paneldebat Kaffe og netværk Indspark til jobcentret Afrunding og netværk 2.
Hvad viser de foreløbige resultater fra progressionsmålingerne?
Instituttet for Blinde og Svagsynede i samarbejde med Handivid, støttet af Arbejdsmarkedsstyrelsen Ny Praksis april 2011 – april 2013 v. Lise Plagborg.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Tilknytning til arbejdsmarkedet har en sundhedsfremmende effekt – Hvilke muligheder er der for anvendelsen af virksomhedsrettet aktivering for personer.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværk for teamledere på sygedagpengeområdet.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015.
Tovholderseminar i BIP Væksthuset 23. september 2015.
22. september 2016 BeskæftigelsesIndikatorProjektet v. chefanalytiker Charlotte Hansen, New Insight Oplæg for jobcentrene i Østdanmark d. 16. april 2012.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
UNGE I FOKUS – VIBORG KOMMUNE. MÅLGRUPPEN MÅLGRUPPEN ER ØVRIGE UDDANNELSESPARATE MED MERE KOMPLEKSE BARRIERER OG AKTIVITETSPARATE MODTAGERE AF UDDANNELSESHJÆLP,
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Brug for alle - en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere i match 3 Seminar den 13. juni 2012.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland ”Brug for alle” – velkomst og indledning v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
Evaluering af Arbejdsevnemetoden Evaluering udført for AMS September 2010.
/ Anne-Sofie Skovmand Karrierestedet, Jobcenter København
”Klart jeg kan” Et vejledningsforløb for ledige i Jobcenter Odsherred med fokus på motivation og kompetencer Peter Rummelhoff, områdeleder Jobcenter Odsherred.
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Uddannelse i sygefraværshåndtering
SUF - gevinstrealisering
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Personalemøde – opfølgning på MTU
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Om Evidens i Jobevidens.dk
Præsentationens transcript:

Hvordan kan resultaterne af BIP anvendes på medarbejder- og ledelsesniveau? Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle v. Projektkonsulent Lea Egemose Grib

Program for workshoppen Velkommen! Oplæg til 1. samtalerunde Samtale/debat rundt om bordene (15 min.) Oplæg til 2. samtalerunde Opsamling i plenum

2 indikatorer med forklaringskraft 18. april 2017 2 indikatorer med forklaringskraft Aktive indsatser Almen faglig opkval. Fag-faglig opkval. Udredning Ekstern træning Løntilskud Soc. og pers. Opkvalificering Hverdags-mestring Vikartimer Borger-indikatorer Reservationsløn, samarbejde, netværk JOB Borger-indikatorer Helbredsmestring, Klare et arbejde, Viden om muligheder Reservationsløn Idé om arbejde, hverdagsmestring, Samarbejde Job-søgning Praktikvirksomhed Vikarbureau Sagsbehandler-indikatorer Målrettethed Initiativ Vurderet jobchance Sagsbehandler-indikatorer Vurderet jobchance Realisme Hverdagsmestring 3

Vurderet jobchance Fagpersoners tro på borgers mulighed for at gennemføre forandring har direkte indflydelse på succesraten for den ønskede forandring Når beskæftigelsesmedarbejderen tror på, at borger kan komme i job inden for det næste år, øger det sandsynligheden for, - at borger kommer i job - at borger bliver mere jobsøgende

Kommunikation = et strategisk valg Hvad siger/gør vi, når vi tror på det? Hvad siger/gør vi, når vi ikke tror på det? Der er altid flere veje at gå!

Jobsøgningsadfærd Sammenhæng mellem jobsøgningsadfærd og jobsandsynlighed Valget af søgekanaler påvirker ledighedslængden Når borgerne søger job via praktikvirksomhed eller vikarbureau, øger det sandsynligheden for, at de kommer i job

Virksomhedsrettet indsats virker For denne målgruppe er det hverken respons på jobopslag, uopfordrede ansøgninger eller søgning via netværk, der virker. Borgere, der ikke er klar til praktik, skal også have et billede af, hvordan en arbejdsplads, der matcher dem, ser ud.

Debat rundt om bordene SB’s tro på mulig forandring er afgørende! Hvordan kan vi bruge netop den viden i tilgangen til borgeren? Kan vi tale og handle, som om vi tror på succes, når vi ikke gør det? Hvad er fordele og ulemper ved en sådan strategisk kommunikation? Hvornår er I strategiske i jeres kommunikation med borgeren? Jobsøgning fra praktik/vikarbureau virker! Hvornår virker det at arbejde virksomhedsrettet? Hvornår virker det ikke? Har I eksempler på virksomhedsrettede indsatser, der ikke foregår på en virksomhed?

Fokus på den rette indsats 18. april 2017 Fokus på den rette indsats Aktive indsatser Almen faglig opkval. Fag-faglig opkval. Udredning Ekstern træning Løntilskud Soc. og pers. Opkvalificering Hverdags-mestring Vikartimer Borger-indikatorer Reservationsløn, samarbejde, netværk JOB Borger-indikatorer Helbredsmestring, Klare et arbejde, Viden om muligheder Reservationsløn Idé om arbejde, hverdagsmestring, Samarbejde Job-søgning Praktikvirksomhed Vikarbureau Sagsbehandler-indikatorer Målrettethed Initiativ Vurderet jobchance Sagsbehandler-indikatorer Vurderet jobchance Realisme Hverdagsmestring 9

Resultater og effekter Jobcentrene måles nu på resultater og effekter og ikke på rettidighed Et spørgsmål om ressourcer! Hvordan sikrer vi, at borgerne får den indsats, der giver bedst sandsynlighed for, at de opnår den ønskede forandring?

BIP som screeningsværktøj BIP identificerer de mest virksomme ”små skridt” på vejen mod at opnå job Forskellige indsatser til forskellige borgere Behov for screening Hvordan kan BIP indikatorerne bruges til at opnå den ønskede viden om borgerne, så vi bedre kan målrette indsatsen til de konkrete udfordringer, borgerne har?

Et eksempel fra Sønderborg Inddeling af aktivitetsparate borgere i 3 målgrupper: Borgere med jobperspektiv Borgere med aktiveringsperspektiv Borgere med behov for tværfaglig indsats Identifikation af målgruppernes karakteristika Udpegning af mål og delmål for hver gruppe Diskussion af hvilke indsatser, der fører til de ønskede mål/delmål

Objektive/subjektive kendetegn Objektive kendetegn Samlet antal år på offentlig ydelse Tilknytning til arbejdsmarkedet ligger X antal år tilbage Mødestabilitet ved samtaler og aktiveringstilbud Dokumenterede diagnoser … Subjektive kendetegn Motivation Tro på sig selv Mestring af helbred Realisme Målrettethed … Brug BIP-indikatorerne! Subjektive kendetegn gjort målbare

BIP som bestillingsværktøj Upræcise mål/delmål  upræcise bestillinger Upræcise bestillinger  tilfældige indsatser Klarhed omkring mål og indsatser gør det nemmere at følge op løbende – opnås de ønskede resultater?

Skarpere bestillinger Eksempel på mål for borger i en bestilling: Afklaring af beskæftigelsesrettede udviklingsmuligheder - opfølgning og støtte til afklaring og udredning af psykosociale problematikker. Alternativ ordlyd: Niels har sit fokus på en stor gæld til det offentlige samt på sine helbredsmæssige barrierer ift. arbejdsmarkedet, begge i en sådan grad at det forhindrer fokus på job. Niels føler sig magtesløs og reagerer med tydelig frustration i mødet med systemet. Niels har behov for støtte i sin kontakt til sundhedsvæsenet samt behov for støtte til at få overblik over sine økonomiske handlemuligheder. Mål: Der skal arbejdes med, at Niels opnår kompetencer ift. at mestre sit helbred og sin hverdag. Der skal arbejdes med, at Niels bliver bedre til at håndtere konfliktsituationer hensigtsmæssigt.

Eller sagt på BIP’sk… Status ved samtale i jobcentret: Mål for aktiveringsindsats: Målrettethed: score = 1 Samarbejdsevner: score = 1 Hverdagsmestring: score = 1 Helbredsmestring: score = 1 Målrettethed: score = 2 Samarbejdsevner: score = 3 Hverdagsmestring: score = 2 Helbredsmestring: score = 2

Debat rundt om bordene Hvilke erfaringer har I med at bringe BIP i spil i drift og strategilægning? Hvilke fordele ser I ved at bruge BIP-indikatorerne som screenings- og bestillingsværktøj? Hvilke ulemper kan der være? Giv eksempler fra jeres jobcentre!