Temaopgaver Undervisningsministeriet Opgaver til SIP2.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Præsentation af materialer på personalemøde
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
5 IT-didaktiske principper
Naturfagsstrategi – i din kommune
Lederudvikling.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
R UGVÆNGETS SKOLE - F REMTIDENS SKOLE ! Helhedsskole – et udviklingsskoleprojekt 2012/13.
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Lærerprofessionen.
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Forældremøde X årgang.
Skolereform august 2014………………
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Talentinternat modul 3..
Undersøgelse af lærernes behov for faste arbejdspladser på Erhvervsskolen Nordsjælland og Handelsskolen København Nord.
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Vejledningsforløb med læringskontrakt
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Uden mål, ingen plan. Uden plan, ingen Rehabilitering. Serviceskift i et rehabiliteringsperspektiv.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Præsentation af materialer på personalemøde
Den strategiske forretningsplan – hvordan
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Fem lærere på mentorkursus
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Ny Fælles Naturfagsprøve
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Hidtil har det været besværligt og tidskrævende at oprette værktøjer og tilhørende reservedele. Man kunne ikke gennem værktøjets navn/nummer se hvilke.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Kan man bruge tilfredshedsundersøgelser i kvalitets og reformarbejdet? erfaringer Nykøbing Katedralskole.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Vigtige temaer Til brug for bearbejdning af casen, skal du nedskrive de temaer, som du finder vigtige at få belyst yderligere i forhold til casen Case.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Strategi til implementering af forandring - At vælge den rigtige strategi.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere.
Hvad er Velfærds-LAB? 1. Leder- og medarbejderønsker til BV Medinddragelse og medindflydelse Fælles tilgang til arbejdet med borgeren Understøttelse til.
Fem lærere på mentorkursus
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF.
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Tegn din PR-indsats. Dækker den?
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Det blå byrum er en unik kulturel scene
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
SIP3: Differentiering Temaer
[klik og indsæt kommunenavn]
Årsplan for [arbejdspladsens navn]
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Temaopgaver Undervisningsministeriet Opgaver til SIP2

Fællesarealer Hvilke konkrete aktiviteter kan igangsættes for at styrke læringsmiljøet gennem arbejdet med fællesarealer? Udarbejd mål for skolens arbejde med temaet jf. værktøjer fra SIP 1. Hjælpespørgsmålene på de følgende sider kan bruges som inspiration.

Hjælpespørgsmål Afdækning 1.Hvilke fællesarealer har I i dag? 2.Hvilke aktiviteter, der skaber socialt samvært på tværs af forløb og/eller uddannelsesretninger, har I i de forskellige fællesarealer? 3.Hvilke aktiviteter, der skaber fagligt samvær på tværs af forløb og/eller uddannelsesretninger, har I i de forskellige fællesarealer? Svarene noteres på plakat Udvikling 1.Hvordan kan I anvende andre lokaler/områder til fællesareal i fremtiden? 2.Kan I lave andre aktiviteter, der skaber socialt samvær, i de fællesarealer I allerede anvender? I nye fællesarealer? 3.Kan I lave andre aktiviteter, der skaber fagligt samvær, i de fællesarealer I allerede anvender? I nye fællesarealer? Svarene noteres på plakat

FællesarealerSkole:___________________ Fællesarealer – eksisterende og nye Eksisterende aktiviteter, der skaber tværgående socialt samvær Nye aktiviteter, der skaber tværgående socialt samvær Eksisterende aktiviteter, der skaber tværgående fagligt samvær Nye aktiviteter, der skaber tværgående fagligt samvær

Skole:Emne: Fællesarealer Målhierarki Hvad skal der gøres i relation til: -Forståelsesprocessen -Den faglige proces -Accetpprocessen Jf. Implements hæfte Implementeringstaktik Jf. Implements hæfte

Åben erhvervsskole Udarbejd mål for skolens arbejde med temaet jf. værktøjer fra SIP 1. Hjælpespørgsmålene på de følgende sider kan bruges som inspiration. Hvilke konkrete aktiviteter kan igangsættes for at styrke læringsmiljøet gennem arbejdet med at skabe en åben erhvervsskole?

Hjælpespørgsmål Afdækning 1.Hvilke områder på skolen er altid lukket uden for undervisningstid? 2.Hvilke områder på skolen er åbne i perioder uden for undervisningstid? 3.Hvilke områder på skolen er altid åbent uden for undervisningstid? 4.Hvad foregår der i de åbne arealer uden for undervisningstid? Svarene noteres på plakat ”Åben erhvervsskole – nu” Udvikling 1.Hvordan kan områderne åbnes yderligere uden for skemalagt undervisningstid? (skubbes til højre i skemaet) 2.Kan nogle af de eksisterende aktiviteter i/på de åbne områder udvides? – i tid og sted? 3.Kan der laves nye aktiviteter i/på de åbne områder uden for skemalagt undervisningstid? Svarene noteres på plakat ”Åben erhvervsskole – fremtid”

Åben erhvervsskole - nuSkole:___________________ Områder på skolen, der altid er lukket uden for skemalagt undervisningstid Områder på skolen, der er åbne i visse perioder uden for skemalagt undervisningstid AktiviteterOmråder på skolen, der altid er åbne uden for skemalagt undervisningstid Aktiviteter

Åben erhvervsskole - fremtidSkole:___________________ Områder på skolen, der altid er lukket uden for skemalagt undervisningstid Områder på skolen, der er åbne i visse perioder uden for skemalagt undervisningstid AktiviteterOmråder på skolen, der altid er åbne uden for skemalagt undervisningstid Aktiviteter

Skole:Emne: Åben Erhvervsskole Målhierarki Hvad skal der gøres i relation til: -Forståelsesprocessen -Den faglige proces -Acceptprocessen Jf. Implements hæfte Implementeringstaktik Jf. Implements hæfte

Elevinddragelse Hvilke konkrete aktiviteter kan igangsættes for at styrke læringsmiljøet gennem arbejdet med elevinddragelse?. Udarbejd mål for skolens arbejde med temaet jf. værktøjer fra SIP 1. Hjælpespørgsmålene på de følgende sider kan bruges som inspiration.

Hjælpespørgsmål Afdækning 1.Hvilke dele af skolens funktioner/områder er eleverne slet ikke inddraget i? 2.På hvilke områder er eleverne medinddraget? 3.Hvilke dele af skolens liv er helt overladt til eleverne? Svarene noteres på plakat ”Elevinddragelse” Udvikling 1.Hvilke områder kan eleverne i højere grad inddrages i? (skubbes til højre i skemaet) Tegn pile for de områder, der kan flyttes til en ny kolonne på plakaten

ElevinddragelseSkole:___________________ Områder som eleverne slet ikke er inddraget i Områder hvor eleverne er medinddraget Områder hvor eleverne har fuld selvbestemmelse

Skole:Emne: Elevinddragelse Målhierarki Hvad skal der gøres i relation til: -Forståelsesprocessen -Den faglige proces -Acceptprocessen Jf. Implements hæfte Implementeringstaktik Jf. Implements hæfte

Relationer Hvilke konkrete aktiviteter kan igangsættes for at styrke læringsmiljøet gennem arbejdet med at understøtte udviklingen af gode relationer? Udarbejd mål for skolens arbejde med temaet jf. værktøjer fra SIP 1. Hjælpespørgsmålene på de følgende sider kan bruges som inspiration.

Hjælpespørgsmål Afdækning 1.Hvad er en god relation for såvel elev-elev-relationer som elev-lærer-relationer? 2.Hvilke målrettede aktiviteter har I i opstartsfasen, der understøtter elev-elev-relationer? der understøtter elev-lærer-relationer? 3.Hvilke målrettede aktiviteter har I i løbet af året, der understøtter elev-elev-relationer? der understøtter elev-lærer-relationer? Svarene på sp. 2 og 3 noteres på plakaten ”Relationsunderstøttende aktiviteter” Udvikling 1.Understøtter jeres eksisterende aktiviteter, den opfattelse af den gode relation, som I lige er blevet enige om? 2.Hvordan kan I gøre mere af det, I gør i forvejen for at understøtte de gode relationer? 3.Hvad kan I yderligere gøre for at understøtte den gode relation i opstartsfasen (gennem for eksempel kompetenceudvikling, planlagte aktiviteter, den generelle adfærd) i forhold til elev-elev-relationer? elev-lærer-relationer? 4.Hvad kan I yderligere gøre for løbende at understøtte den gode relation (gennem for eksempel kompetenceudvikling, planlagte aktiviteter, den generelle adfærd) i forhold til elev-elev-relationer? elev-lærer-relationer? Svarene på sp. 3 og 4 noteres på plakaten ”Relationsunderstøttende aktiviteter”

Relationer – den gode relationSkole:___________________ Den gode relation

Relationer – understøttende aktiviteterSkole:___________________ Elev-elev-relationerElev-lærer-relationer Eksisterende aktiviteter/indsatser ved elevernes start på skolen Nye aktiviteter/indsatser ved elevernes start på skolen Eksisterende løbende aktiviteter/indsatser Nye løbende aktiviteter/indsatser

Skole:Emne: Relationer Målhierarki Hvad skal der gøres i relation til: -Forståelsesprocessen -Den faglige proces -Acceptprocessen Jf. Implements hæfte Implementeringstaktik Jf. Implements hæfte