I andres brød 4. marts 2004
Morgendagens udbud
Tre vinkler Det underlige fag mellem de omdelte stole Hvem virker i faget – og hvordan er det at virke i det? Hvad skal der til? - viden og barrierer
Faget midt imellem Generel Ledelse Human ressources Afsætning/ Marketing Medier/ Omverden Public relations Virksomheds- kommunikation
Hvad hedder det i grunden? Informationsjournalistik Virksomhedskommunikation Organisationskommunikation Professionel kommunikation Public relations
Informationschefernes baggrund
Baggrund i forhold til organisationstype
Profil af et job Sjovt Tidskrævende (for mange) Lukrativt (for nogle)
Info-chefer med akademisk baggrund: akademikere bedst til at tale med ledelse og derfor bedre kommunikationschefer det er de journalist-uddannede helt uenig i akademikeres evne til systematisk planlægning gør dem bedst som ledere af kommunikationsfunktioner journalisterne mest uenige, men ikke totalt afvisende
Info-chefer med journalistisk baggrund: Kendskab til mediernes virkemåde gør dem bedst som kommunikationschefer Akademikere siger mest, men ikke helt, nej hertil Mere handlekraftige og dermed mere effektive i en kommunikationsafdeling Akademikerne overvejende afvisende, men dog ikke totalt
Informationschefer med akademisk baggrund er ret enige i, at journalister ofte har vanskeligere ved at forstå deres egen rolle i organisationen og journalisterne er ikke blankt afvisende
Journalistiske informationschefer er meget delte i synet på, om succes skal måles på evnen til at plante de rette historier i medierne akademikerne er mere enige om at afvise tanken
Enighed om værdi af viden
Vidensbarrierer Faktisk viden Holdning til viden (og til folk med dyb viden)
Holdningsbarrierer Det svære spring fra demokratiets og oplysningens vogter til partsaktør Er man part, er man part - resten er (selv)bedrag I andres brød tjener man andres formål
Og så skal vi videre…..