Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afTrine Justesen Redigeret for ca. et år siden
1
Medieorganisationen Kapitel 3
2
Agenda Definitioner Strukturationsteori Forskellige organisationer Hvem ejer og hvem finansierer mediet? Relationer Rammer for nyhedsproduktion
3
”Jeg ved faktisk slet ikke, hvordan strukturen er endnu. Men det er da mit indtryk, at det lige så meget – stort set lige så meget – er mig selv, som det er andre, der bestemmer, hvad jeg skal skrive.” (Praktikant på dagblad)
4
Definitioner Nyhedsorganisationen er en organisation, der primært beskæftiger journalister og andre nyhedsarbejdere som fotografer, grafikere og layoutere. Medieorganisationen er større og anvendes som et overbegreb for organisationer med mere end en nyhedsorganisation. Medieorganisationen kan også indeholde andre former for medier, fx magasiner eller forlagsvirksomhed. (Tunstall 1971)
5
Giddens’ strukturationsteori Struktur Aktør
6
Muligheder og begrænsninger Strukturen er både Mulighedsbegrænsende Mulighedsskabende for menneskene i den
7
Medieorganisation Ejere/ Bestyrelsen Koncerndirektør Direktør ForlagFotobureau NyhedsbureauNyhedsmedie Reklamebureau Økonomidirektør (Gravengaard og Rimestad 2015)
8
Nyhedsorganisation Chefredaktør WebredaktørNyhedsredaktør Redaktionssekretær Layouter Fagredaktør Journalist Journalistpraktikant Fotoredaktør Fotograf Udviklingschef (Gravengaard og Rimestad 2015)
9
Hvem ejer mediet? Public service-medier Fondsejede medier Selskabsejede medier
10
Hvad/hvem finansierer mediet? Staten: Mediestøtte Skatteydere: Licens Abonnenter Annoncører Andre
11
Relationer 1.Mellem investorer og hovedvirksomheden. 2.Mellem hovedvirksomheden og mediedelen. 3.Mellem mediedelen og nyhedsafdelingen. 4.Mellem kilder og nyhedsafdelingen. 5.Mellem annoncører og mediedelen. 6.Mellem forbrugere og nyhedsafdelingen. 7.Mellem nyhedsforbrugere og den generelle offentlighed.
12
Rammer for nyhedsproduktionen Bias til fordel for vinkler og emner, der falder sammen med ledelsens og ejernes interesser (Breed 1955; McManus 1994; Sigelman 1973). Nyhedsjournalister “modificerer deres egne personlige værdier”, så de passer med organisationens (Epstein 1973). Markedsværdierne trænger ind i den journalistiske professionalisme (Schudson 1999, 2005).
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.