Oplæg på Ordblindeforeningens årsmøde16. maj 2009 Centerleder Birgit Dilling Jandorf www.dvo.dk www.dvo.dk Dansk Videnscenter for Ordblindhed.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Arbejdet med ICF på Kommunikationscentret i Hillerød ?
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Integrated Children’s System
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Kladde til informationsdias
Politisk fokus 2009 En inkluderende folkeskole - også for børn med ordblindhed årsmøde 2009 Stella Steengaard 1 Under indtryk af det forestående kommunalvalg.
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Skolereform august 2014………………
Ordblindhed Hvad er det?.
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
  Billede 1 Blevet bedt om at fortælle lidt om hvordan det er at være socialiværksætter . Præsentation af mig selv : Er uddannet lærer og socialpædagog.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Folkeskolereform 2014.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
VirksomhedsnetværkCabi – Danmarks største netværk for socialt ansvarlige virksomheder 1.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Temadag for repræsentanter i De Regionale Beskæftigelsesråd d Birgit Hagen, DH repræsentant I Det regionale Beskæftigelsesråd i Region Midtjylland.
Den forebyggende indsats
Et fagligt løft af folkeskolen.
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Screening v. UUV Køge Bugt
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Elevers Rolle I Inklusion ERIS workshop Afprøvning af metoderne: Aktiv på tværs/Lege- og Læringsmakkere 12. maj 2015 Workshopvært: Karsten Juul-Olsen,
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Inklusion Fokus: Udsatte unge og samarbejde med kommunerne Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
CLARA Projektbeskrivelse
AMU-kursus, VUC og FVU - Forberedende Voksen Undervisning
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Nyt fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Velkommen Dagens program.
Velkommen Dagens program.
Præsentationens transcript:

Oplæg på Ordblindeforeningens årsmøde16. maj 2009 Centerleder Birgit Dilling Jandorf Dansk Videnscenter for Ordblindhed

Mission Vi arbejder for at fremme og understøtte viden om ordblindhed i stat, kommune og region til gavn for børn, unge og voksne med ordblindhed (dysleksi) Formål indsamle udvikle bearbejde og formidle viden om ordblindhed Hvad skal vi?

Specialundervisningslærere, læsekonsulenter, læsevejledere, læsepædagoger, psykologer Uddannelsesvejledere Socialrådgivere Jobkonsulenter Arbejdsgivere Forskere Forældre og pårørende Ordblinde DVO i dialog og samarbejde med

Nogle spørgsmål fra rådgivningen Hvor mange er ordblinde? Hvad er den bedste undervisning og hvorfor? Hvordan, hvornår og hvor kan jeg få mit barn undersøgt for ordblindhed? Hvor kan jeg blive efteruddannet? Hvilke it-hjælpemidler er der, og hvordan virker de? Hvilke tidlige tegn skal man se efter?

Tidlig indsats – TRAS - inforommer TRAS

Obligatorisk test til voksne med ordblindhed Test af elever med ordblindhed i 3. klasse Anbefaling til en tværfaglig afdækning af massive læse- og stavevanskeligheder i skolen Identifikation og afgrænsning: børn og voksne

Ordblindhed – en håndbog til forældre Mange informationer om procedure, uddannelses- og støttemuligheder samt gode råd og retningslinjer. Den er skrevet i et let forståeligt sprog. Karl-Åge Andreasen, leder af Ordblindeinstituttet og Birgit Dilling Jandorf, leder af DVO

Projekt ”Ordblind Inklusion” Hvordan kan man helt konkret inkludere elever med ordblindhed i Folkeskolen? Hvordan og hvilke netværk bør aktiveres for at inklusion lykkes? Hvilke metoder fungerer, når det gælder elever med ordblindhed?

Pædagogisk vejledning til undervisning af voksne ordblinde DVO har for Undervisningsministeriet haft ansvar for at indsamle og redigere en pædagogisk vejledning, som forventes udgivet i …et samarbejde mellem mange fagfolk! Forløb November 2006 – januar 2008

Dialogbaseret kampagne i DK Videnscentret har med støtte fra UVM igangsat kampagnen fra i samarbejde med regionale og private institutioner herunder også Ordblindeforeningen. Formål at styrke kommunikation og relation med de faglige miljøer og mennesker med dysleksi at dele den veldokumenterede viden om dysleksi at indsamle informationer at styrke området tværfagligt og tværsektorielt Der er afholdt arrangementer i Hillerød oktober 2008, i Nordjylland marts 2009 og i Sønderjylland april måned tre arrangementer, i juni er et enkelt planlagt

Ord 09-konference 19. – 20. august 2009 Formål: at tilbyde oplæg om årsager til og konsekvenser af læsevanskeligheder blandt børn, unge og voksne at diskutere hvordan vores uddannelsessystem og arbejdsmarked bliver indrettet, så mennesker med læsevanskeligheder kan inkluderes og fastholdes at aktivere læring, udveksling og spredning af erfaringer om lærerkvalifikationer, undervisning og rådgivning af mennesker med læsevanskeligheder at pege på, hvordan vi sammen kan gøre det endnu bedre! Ambitionen er at udvikle en lærende konference!

VAKS - en metode og et materiale VAKS (Vælg AfKodningsStrategi) har til formål at lære dyslektiske elever fem forskellige ordlæsestrategier (Lyd for lyd, Rim, Vokalalarm, Skræl væk og Spion). 75 timers program for ordblinde elever fra 3. klasse. Udarbejdet af Ina Borstrøm og Elisabeth Arnbak

Projekt Læsemakker - en metode Et samarbejde mellem Danske Bank, syv folkeskoler og DVO. Formålet er at implementere Læsemakkerprogrammet på danske skoler gennem læsevejlederen. Læs om projektets resultater i Læsepædagogen, nr. 4. september 2008 Metoden er beskrevet i en specialafhandling fra DPU, januar 2009.

Unge dyslektikere skriver løs med it Samarbejde mellem Ordblindeefterskolerne, Holger Juul, Center for Læseforskning, Hjælpemiddelinstituttet og DVO Forløb: November 2007 – August 2009 Deltagere: 15 af landets 22 ordblindeefterskoler (ca. 70 lærere og 510 elever)

HELP – engelsk for ordblinde HELP: Samarbejde mellem undervisningsinstitutioner for voksne med dysleksi og DVO. HELP er et systematisk og struktureret materiale udviklet af Malin Holmberg. Vi har støttet en oversættelse fra svensk til dansk. HELP bliver nu afprøvet af en række institutioner på voksenområdet.

Projekt Veje Videre Målgruppe: Unge og voksne dyslektikere uden afsluttende folkeskoleprøve tilbydes AVU (almen voksenuddannelse – 9.kl) tilrettelagt for dyslektikere. Formål: At sikre unge og voksne dyslektikere basale færdigheder i dansk, matematik og engelsk; desuden undervisning i psykologi, samfundsfag, naturfag og historie. At sikre brobygning til erhvervsuddannelser og andre uddannelser. Samarbejde imellem VUC Hvidovre-Amager Erhvervsskoler i hovedstadsområdet Lokale jobcentre UU-centre Arbejdsmarkedets parter LO og DA DVO

Bevilling af it-hjælpemidler til voksne med dysleksi Formål Indsamle og formidle viden om udredning og ansøgning af hjælpemidler til voksne med dysleksi. Udpege eventuelle videnshuller i eksisterende muligheder. Tilrettelægge en informationskampagne for fagpersoner (VUC, jobcentre, socialcentre /handicapcentre), mennesker med dysleksi. Et projekt i samarbejde med: Relevante ministerier og styrelser VUC Socialcentre/handicapcentre Jobcentre Dansk Handicapforening Ordblinde/Dysleksiforeningen

Spørgsmål Hvilke tanker fik du ved at høre oplægget? Var der noget, du savnede svar på? Hvor ser du de største udfordringer på ordblindeområdet? Hvordan kunne du tænke dig at Ordblindeforeningen samarbejdede med DVO?