Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Sygepleje i korttidsafsnit
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
Inddrag nu Kick-off møde
Uddannelse til tværfaglighed
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Problemformulering Hvad sker der i sammenstødet mellem omsorg og administration på en hospitalsafdeling? Hvilken betydning har dette sammenstød for sygeplejerskernes.
Tværfaglig praksis nødvendighed og udfordring
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
” Nyligt laryngectomerede patienters oplevelse af at have fået overdraget ansvaret for ændret krop”. En kvalitativ eksplorerende undersøgelse af fem.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Handicap, idræt og social deltagelse
Samarbejde!. Synlighed, faglighed, dokumention • Eli Knøsen • Marius Myklebust • Monika Steorn • De mange blomster… • Edvard Befring • Bertil Bjerkan.
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Otte interviews af ca. en times varighed foretaget i perioden november 2008 til marts 2009 fælles for de interviewede:  → ansat i en international (engelsk)
Børns brug af interaktive medier - inspiration til ny læringspraksis i skolen Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogramleder Ph.d. Danmarks Pædagogiske.
Skrivning i fremmedsprog Faglighed og skriftlighed SDU, 22. marts 2012 Karen Sonne Jakobsen, Roskilde Universitet.
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Dansen omkring handicapbegrebet
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
”Innovativ kompetenceudvikling” - fra patientskole til formidling i hverdagen FS 30 Landsmøde d. 9/ Lektor Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet,
Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU
Den etiske dimension i privat praktiserende fysioterapeuters kliniske ræsonnering og praksis. Jeanette Præstegaard 14. September 2011.
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Birgitte Ravn Olesen, Kommunikation/RUC Hvorfor gør de ikke som vi siger?
- i et strategisk og sundhedsøkonomisk perspektiv
KOMMUNIKATION Anna Weibull Praktiserende læge og Specialist i Palliativ Medicin.
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Birgitte Ravn Olesen, phd
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Disposition.
Eksistentiel og Åndelig omsorg til døende.
Pædagogisk forår i København
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
En præsentation af forskellige indfaldsvinkler
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK.
Sygepleje og fagidentitet
Humanistisk sundhedsforskning
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Rollen som professionel indebærer i følge speciallægekommissionen, at man Præsterer høj kvalitet i behandling med integritet, ærlighed og medfølelse Udvise.
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Brand Communities: Nye Segmenttyper? Per Østergaard Institut for Marketing Syddansk Universitet.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Kommunikation i kontekst
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet
Sundheds- og sygdomssociologi
Spiseforstyrrelse og krop Psykoedukation. Erfaring har lært os, at der er en vis sammenhæng mellem følelser og kropslige udtryk Hoppe og danse af sorg?
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Sygeplejerskernes rolle i det tværprofessionelle samarbejde . Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde.
Tværsektorielt samarbejde: Hvad virker integrativt, hvordan og hvorfor? Ninna Meier, Anne Lyngby Pedersen, Maja Boelsmand Østergaard og Janne Seemann Forskningsgruppen.
Fra ”jeg” til ”vi”- støttende samtaler
Præsentationens transcript:

Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes. Lektor i dialogisk kommunikation/RUC Birgitte Ravn Olesen 25.3.2015

Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet

Kommunikation når tværfagligt samarbejde skal lykkes Forskellige forståelser af, hvorfor tværfagligt samarbejde er en udfordring (strukturelt, systemisk, psykodynamisk) Herunder blandt andet fokus på dialogisk kommunikation som forskningsfelt med implikationer for tværfagligt samarbejde http://www.dsr.dk/Arbejdsmilj%c3%b8/faglig-forsvarlighed/Sider/Faglig-forsvarlighed.aspx

Læg mærke til: hvilke positioner, de to personer har, tager og giver hinanden (interaktionelt/sociologisk perspektiv) hvilken kontekst, vi er i, og hvordan de to personer forholder sig til den (systemisk perspektiv) hvilke følelser der er eller skabes i situationen (psykodynamisk/diskursivt perspektiv) hvilke forståelser og hvilken viden, de to personer bringer i spil (dialogisk perspektiv)

4 teoretiske perspektiver på tværfagligt samarbejde 1. Sociologisk – fokus på status og positioner 2. Systemteoretisk – fokus på forståelsesramme 3. Psykologisk – fokus på relationer og følelser 4. Dialogisk – fokus på viden og magt

Et sociologisk perspektiv Bourdieu´s begreber Habitus - den viden, som sidder i kroppen Felt - en konstellation af objektive relationer mellem forskellige positioner Kulturel, økonomisk og social kapital – det vi byder ind i kampen med

Et systemisk perspektiv 3 spørgsmål Hvordan agerer og relaterer et systems dele sig til hinanden? Hvordan arbejder systemet over tid? Hvordan agerer systemet inden for konteksten af et større system? 3 begreber Lineær >< cirkulær tilgang til et problem Kontekstforståelsens betydning Autopoeisis

Et følelsesperspektiv Psykodynamisk = hvilke følelser er der inde i mennesker? Diskursivt = hvilke følelser opstår og udtrykkes i relationer?

Et dialogisk perspektiv Demokratisering af ekspertise – en bestræbelse med kollaborativ vidensproduktion Foucault: Viden er magt Bakhtin: Centripetale og centrifugale kræfter

Opsamling på teoretiske perspektiver på tværfagligt samarbejde 1. Sociologisk – fokus på status og positioner 2. Systemteoretisk – fokus på forståelsesramme 3. Psykologisk – fokus på relationer og følelser 4. Dialogisk – fokus på viden og magt

En almindelig skelnen Tværfagligt samarbejde Flerfagligt samarbejde Sammensat Afgrænset Helhed Enkeltdele Fælles mål Hver sine mål

Litteratur Baxter & Cissna (Eds.), Dialogue. Theorizing Difference in Communication Studies. Thousand Oaks, California: Sage Publications Just, E., & Nordentoft, H. M. (2012). Tværfaglig praksis. København: Hans Reitzel Nordentoft, HM & Olesen, BR (2014): ”Kommunikation i kontekst”, Munksgaard Nordentoft, HM & Olesen, BR (2014): ”Fra hurtige vurderinger til grundige analyser – kvalificering af professionel dialog med patienten” i Sygeplejerske 12 s. 84-88 Phillips, L (2011): The Promise of Dialogue. The Dialogic Turn in the Production and Communication of Knowledge. Amsterdam and Philadelphia: John Benjamins. Olesen, BR; Nordentoft, HM (2013): Walking the talk? : A micro-sociological approach to the co-production of knowledge and power in action research. /. I: International Journal of Action Research, Vol. 9, Nr. 1, s. 67-94.