Sociale studiekompetencer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Arbejdspladsudvikling
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Supervision og faglig feedback
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
MUNDTLIG FREMSTILLING
Klasseledelse og cooperativ learning
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Folkeskolereform Version 1.0
- Hvad kan I forvente som forældre?
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Cooperativ learning - også kaldet CL
Læring i et vejledningsperspektiv
Vejlederens kommunikation
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Læse/studiegrupper.
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Lærerprofessionen.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Læreren som læringsleder
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Team Nordahl og Skibet Skole
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Hvordan motiverer vi de unge?
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lærerrolleprojektet Titel: ’Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed’ Formål: At nedbringe fravær og frafald på.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Velkommen til fagligt samspil
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Sociale studiekompetencer

Struktur 1. Definition af sociale studiekompetencer 2. Betydningen af sociale studiekompetencer i relation til læring, motivation. 3. Konkrete eksempler af betydningen i praksis 4. Hvordan trænes sociale studiekompetencer? 5. Andre konkrete tiltag til træning af sociale studiekompetencer

Sociale studiekompetencer Studiekompetence: En definition Lad os indledningsvist give en definition på begrebet studiekompetence.   Studiekompetence kan defineres som evne, lyst og indsigt i forhold til at gennemføre en videregående uddannelse Social studiekompetence defineres som sociale kompetencer til at deltage i demokratiske beslutningsprocesser, samarbejdsevne, åbenhed og omgængelighed

Definition fortsat Steen Beck: Elevernes opøvelse af relationskompetence, refleksionskompetence og meningskompetence forekommer vigtig i relation til etableringen af faglige kvalifikationer og faglig metode

Betydningen af sociale studiekompetencer Klasserumskulturen har betydning for elevernes udbytte af undervisningen og deres tilkobling til det, der foregår i det faglige fællesskab, (Beck)   De sociale in- og eksklusionsmekanismer manifesterer og udspiller sig på uddannelsen, herunder læringen og motivationen (Susanne Murning) Relationer som forudsætning for læring. En del læringsteorier har som bekendt fokus på det sociale aspekt. Bl.a. Vygotskys (1978) begreb om zonen for nærmeste udvikling understreger pointen om, at læring foregår i det sociale møde med en mere kompetent person, fx en klassekammerat eller dig som underviser.

Fortsat Lave og Wengers (2003) begreb om praksisfællesskaber understøtter pointen om, at dine elevers adgang til fællesskabet i klassen, ofte er en adgangsbillet til læring. Metoden Cooperative Learning er et godt eksempel herpå. (Christina Lüthi )   Vejlederne på de videregående uddannelser peger på at der er sket en positiv udvikling i forbindelse med studiestarternes evne til at samarbejde og til at anvende forskellige arbejdsformer generelt – en udvikling som de tilskriver reformen Studiestarterne er blevet bedre til at samarbejde, bedre til at danne studiegrupper og bedre til at bede om hjælp når arbejdet i studiegruppen ikke går som planlagt. Forskningen viser at man på de videregående uddannelser samlet set oplever at studiestartere med reformbaggrund er blevet mere bevidste om hvad arbejdet i grupper kræver, hvad der kan komme ud af det, og hvornår der er tegn på at samarbejdet ikke fungerer godt nok. (EVA)

Konkrete eksempler Citater: ”Men jeg har det så trælst med at fremlægge foran klassen, fordi jeg er uvenner med næsten dem alle sammen. Jeg kan sagtens bare fremlægge for dig - men jeg ville høre om der var en mulighed for at kunne slippe?” Elev i 3g   ”Jeg har ikke rigtig lyst til at sige noget, de andre opfatter mig som dum” Elev i 2g Empiri: I en klasse med mange konflikter har teamet og klassens øvrige lærere anvendt meget tid på at træne sociale studiekompetencer. Læringsmiljøet har været præget af dårlig stemning, mange skiftende uvenskaber og konflikter, små grupperinger og ikke mindst en vogten på hinanden, der udmønter sig således at fagligheden og læringen bliver det sekundære for eleverne. Efterfølges af flere mundtlige eksempler…Jeg har talrige…

Hvordan trænes sociale kompetencer? Assertionstræning, hvor eleverne blev præsenteret for dels at kunne argumentere for deres synspunkter, dels at have respekt for andres synspunkter. Teorien er blevet afsluttet med træning gennem små rollespil med situationer fra elevernes hverdag i klasserummet. Emner som f.eks.: Dine gruppemedlemmer pjatter og lader dig lave det meste af gruppeopgaven. Nogle af dine klassekammerater er uforberedt til timerne og støjer. En fra din klasse vil altid have lov til at skrive dine matematikstykker af. Samarbejdsøvelser: Forlist i Stillehavet Spørg Dr. Phil: Hvordan skabes en bedre klasserumskultur og dialog i klassen. Elever agerer Dr. Phil  

Er gruppearbejde løsningen? En stor gruppe elever mener ikke, at de får noget ud af gruppearbejde som den hyppigst administreres i dag. Under 1/5 af eleverne foretrækker gruppearbejde, andre ¼ mener ikke, at arbejdsformen er til gavn for deres læring, og lidt over halvdelen tager forbehold. Ofte uklart for dem, hvorfor læreren i den givne situation har valgt denne arbejdsform. De savner en klar begrundelse og en mening med lige netop denne arbejdsform. (Beck)

Fortsat Læreren kan tro og håbe, at eleverne lærer at samarbejde, men det er de elever, der sidder i gruppen, der kender indsatsen og mærker samspillet på kroppen Man skal ikke lære faglige ting ved gruppearbejde – man skal lære at lave gruppearbejde. Det er nærmest det, der er målet for gymnasiet: at man skal kunne arbejde sammen i grupper og lave tværfagligt arbejde. Der mangler helt basalt undervisning i, hvordan du lærer gruppearbejde. Det har vi aldrig hørt noget om. De siger: arbejd! Og så er det klart, det går galt. Gymnasielærere tror, det er alternative måder at arbejde med stof på – men det er ikke det, der er pointen: det er, at vi skal lære, hvordan man gør det. (Matematisk dreng, 3.g)

Projekt? Jeg ville meget gerne have flere projekter, fx to i 1.g, i 2.g og i 3.g. Når man samarbejder over længere tid, lærer man at samarbejde mere koncentreret, man lærer at søge information og klare sig selv. Man slider virkelig for det, og det tvinger alle til at være med, også den passive elev, i modsætning til hverdagen, hvor det er let at glide i baggrunden.

Projekt? De skal også kunne samarbejde – det er en vigtig social kompetence – og man skal også kunne samarbejde med hende, man ikke kan lide. De kommer med et had til gruppearbejde, når de kommer fra folkeskolen, fordi de har siddet med nogle, som ikke gad deltage. Her prøver vi at lære dem det ved at bruge KUBUS (Beck)

Løsninger? Ifølge Will Schutz gennemgår grupper, der eksisterer over tid, en proces, hvor følgende tre stadier er karakteristiske: tilhørefasen, kontrolfasen og nærhedsfasen. I nærhedsfasen har medlemmerne fået en realistisk opfattelse af egne og de andres styrker og svagheder. De accepterer, at nogle er tættere på hinanden end andre, de evner at supplere hinanden og udnytte hinandens ressourcer både menneskeligt og fagligt.

Reflektion Forskningen tyder på at gruppearbejde ikke nødvendigvis er løsningen, når de sociale studiekompetencer skal opøves. Gruppearbejdet skal ledsages af kvalitative overvejelser og øvelse i roller og socialt samspil. Er projektet vejen frem? Diskussion og afrunding