Projektet i praksis: udviklingsdimensionen 10 lærere frikøbes (a 50 timer) 5 workshops Litteratur-studier Individuelle afprøvninger I praksis Video-clips.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
5 IT-didaktiske principper
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Undervisningsplanlægning
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Evaluering.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
I anledning af John Deweys 150 års fødselsdag Hans Dorf og Per Munch
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Klasseledelse og cooperativ learning
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Kulturforståelse niveau C
Uddannelsesparathed - hvad er det
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Cooperativ learning - også kaldet CL
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
Niveauer for læring i organisationen
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
En komparativ undersøgelse af samfundsfag i Norden
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Lærerprofessionen.
Læringskultur og elevinddragelse
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Mundtlig matematik eksamen
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
De seks bedste billeder fra gruppen
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Sociale studiekompetencer
Digital Didaktisk Design
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Program Velkomst Introduktion til talentprogrammet Unge Forskere
Talentudvikling SOSU elever.
Fra komfortzone til læringszone
Præsentationens transcript:

Projektet i praksis: udviklingsdimensionen 10 lærere frikøbes (a 50 timer) 5 workshops Litteratur-studier Individuelle afprøvninger I praksis Video-clips som diskussionsoplæg og dokumentation Evaluering og materiale-optimering DVD og bog med materiale til brug for læreruddannelse og –efteruddannelse indenfor emnet Motivation i praksis – et lærerudviklingsprojekt Traditionen foreskriver: faglig udfordring, velvalgte emner og en vis variation Lærere i gymnasiets naturvidenskabelige fag udvikler hurtigt en tænkning og en praksis for, hvordan man håndterer problemet med elevmotivation. Typisk vil de fokusere på, at der skal være faglig udfordring, lejlighedsvise “dryp” af emner som elever traditionelt interesserer sig for – og så iøvrigt en vis variation i arbejdsformerne. Hvad det sidste angår, har man så det held at naturfagene pr. tradition omfatter både opgaveregning og elevøvelser – elementer som bidrager til et vist skift i arbejdsformerne. Alligevel må man konstatere, at hvor relevante disse tiltag end måtte være, er de ikke tilstrækkelige til at motivere flertallet af tidens unge. Hvorfor traditionen ikke længere slår til En række undersøgelser peger på, at problemet med unges holdning til naturfag er størst i de mest teknologisk udviklede samfund. Der er intet der tyder på, at naturfagsundervisningen i disse lande bedrives mere kedsommeligt eller dårligere end i lande med mere interesserede elever. Der er heller ikke den store forskel på naturvidenskabens status i de to sammenhænge. Derfor vil de fleste mene, at motivations- og rekrutteringsproblemet indenfor naturfag/videnskab snarere skyldes at de sen-moderne samfund udvikler nye ungdomstyper og sætter dem under særligt pres. Først og fremmest for kontinuerligt at kunne skabe sig selv gennem valg og performances. Unges motivation er således knyttet til identitet, værdier, selvværd og personlig udvikling. Helt andre kategorier end naturfagslærere traditionelt tænker i. Fra alle sider efterlyser man, at flere unge fatter interesse for naturvidenskab og går I studier indenfor naturvidenskab og teknologi (NT). Mange faktorer vides at spille ind på unges evt. valg af NT-uddannelse, men diverse forskningsreview lader ikke tvivl om, at undervisningen i naturfag i såvel folkeskolen som gymnasiet har stor betydning. I det lys er det problematisk, at gymnasielærere i de naturvidenskabelige fag ikke kender til moderne teorier om motivation. I dette R&D-projekt får lærerne indblik i sådanne teorier – og hjælp til at prøve at omsætte dem. Indsigter fra moderne motivationsteori – en mulig løsning Det ville være bekvemt, såfremt studier af menneskers motivation kunne sammenfattes I en enkelt gylden opskrift. Desværre er noget sådant imidlertid ikke muligt. Nogle motivationsteorier har dog kraftigere belæg end andre, og i projektet her har vi valgt at inddrage tre sådanne, som vi ud fra vores egen erfaring med undervisning og forskning i gymnasiets naturfag finder særligt relevante: Attribution theory (Weiner m.fl.) Eens begrundelser (attributions) for succes/fiasko i een aktivitet er afgørende for, om man er motiveret for at deltage I aktiviteten påny. Self-efficacy (Bandura) Eens tro på at kunne mestre en given opgave er afgørende for både motivation og udbytte af opgaven. Self-Determination theory (Deci & Ryan). Eens motivation er alt andet lige størst i en undervisning, som tilgodeser eens behov for fællesskab, autonomi og giver een mulighed for at opleve sig selv som kompetent. Motivationsteorierne er midlet – ikke målet Motivationsteorierne kan skærpe lærernes opmærksomhed på kritiske aspekter. Samtidig giver de guidelines for lærerens interaktion med den enkelte elev – og for hvordan klasserum, læringsaktiviteter m.m. (fx projektarbejde, eksperimentelle øvelser) med fordel kan struktureres. Teorien skal omsættes for at nå målet! Det Naturvidenskabelige Fakultet Aarhus Universitet Ny Munkegade Århus C Lærer-feedback (skriftligt og mundtligt) har stor betydning for elevernes faglige selvtillid – og dermed for motivation og læring Projektet indgår i det europæiske samarbejde Fællesskab, autonomi og kompetence – Self- Determination som drivkraft i uformel læring Projektet i praksis: forskningsdelen: I hvilket omfang er det muligt at ændre lærernes tænkning og undervisningspraksis gennem deltagelse i et sådant projekt Interviews Video-optagelser Evt. lærerlogbøger “ Since the origins of the declining interest among young people for science studies are found largely in the way science is taught in schools, this will be the main focus.” Executive summary: fra Rocard-rapporten “Science Education Now – a renewed pedagogy for the future of Europe”, EU 2007