Activity Based Costing

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

”Risk management for notebooks!” This presentation is protected by copyright - Umates A/S, Denmark Risk management for notebooks? Analysebureauet.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Head Lean Netværks-gruppe.
Arbejdsgivernes bidrag til beskæftigelsesplan 2009 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Virksomhederne og mangel på arbejdskraft.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Produktion og Logistik
01.marts 2006Kulturens rolle efter kommunalreformen OPP-aftaler •En ny partnerskabsmodel i Kolding.
Deltag i konkurrencen om det mest succesfulde telemedicinske initiativ på Center for Telemedicins konference den 9. oktober Brug evt. skabelonen.
It-ledelse for ikke-it-chefer
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
A ktivitets B aseret O mkostningsfordeling.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Virksomheder - definition
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
Kristiske faktorer og forudsætninger for vækst - Hvad betyder uddannelse? Carl-Johan Dalgaard Dansk Arbejdsgiverforening Beskæftigelsespolitisk konference.
Idéudvikling. Titel: Hvilket problem skal idéen løse?
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Forbedringstavlen – er et must
25. Logistisk effektivitet
Problemformulering Indeholder:
Kaizen og Tavlemøder Løbende forbedringer Tavlemøder 5 X Hvorfor.
Kodeks for offentlig topledelse
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Medalje til Høje-Taastrup
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Quality Management Systems
Intern Økonomi Forretning og Ledelse – Lektion 6 Budgetlægning/regnskab Cost Management ”Livet i et firma er nedfældet i bogholderiet”
Rambøll Managements definition af it-governance
Innovation præsentations eks. Start med at forklare hvilket problem du mener dit innovative forslag ville kunne løse. Mit innovative forslag tager udgangspunkt.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Activity Based Costing Omkostnings systemer – formål og historie.
Kapacitetsomkostninger Styring af anskaffelse, udnyttelse og fordeling.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Activity Based Costing
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Dokumentation 7. Semester
Activity Based Costing
Budgettering Som marginaltilpasnings instrument. litteratur Andersen og Rohde kap 7.
Kapitel 20 Priskalkulation
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Appendix B Nogle udbredte økonomistyringsværktøjer.
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Overvejelser på vej mod Nyt OUH
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
Idéudvikling.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Inspiration til at designe egen ledelsesmodel med KPI’ere
25. Logistisk effektivitet
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

Activity Based Costing Operationel ABM – doing things right

litteratur Kaplan og Cooper kap 8

Placering i sammenhæng Samarbejder med Strategisk ABM – doing the right thing Baseres på ABC omkostningsopsamling Men ABM kræver viden om afsætningsmuligheder til komplementering af omkostnings viden fra ABC Giver inspiration til ledelsesbeslutning Opfølgning klares i f.eks. TQM system

Arbejdsområder Continuous improvement og discontinuous improvement understøttes ved Fremfinding af forbedringsområder Prioritering Skaffe omkostnings berettigelse Spore nytte Måle præstation ved igangværende forbedring

Fremfinding af forbedringsområder 1 Effektivisering af støttefunktioner er stort set urørt Fejlrettelse kan måske afløses af fejlundgåelse ved brug af PAF (prevention, appraisal, Failure – intern eller ekstern) Effektivisering af tværorganisatoriske opgaver er ligeledes stort set urørt Fig 8.1 illustrerer, at kunde service bruger penge på besvarelse af kundeforespørgsler, men der bruges flere penge i de øvrige afdelinger til sammen

Fremfinding af forbedringsområder 2 Koncentration om steder med størst succesmulighed aktiviteter opdelt på flere afdelinger aktiviteter der aldrig har været effektiviseret Brug af attributfelter Sandsynlighed for forbedring, jfr side 142 Afdelingstilhør Nytte for kunde PAF kode evt 4 delt Mulighed for Bench marking Fremstilling af aktivitetsliste giver første indikation Men husk der må påregnes op til 150 aktiviteter til analyser på operationel ABM (indledningsvist) mod typisk 30 ved strategisk ABM

Prioritering ABC/ABM kan bibringe forståelse for (motivation) betydning af fx TQM Og sætte værdi på potentielt payoff Ledelseskraft er altid begrænset, så det er afgørende, at den sættes ind, hvor der er betydelige resultatmuligheder Løbende opfølgning klares bedre i Kaizenmodeller og pseduprofitcenter modeller, jfr kapitel 5 (ej pensum, men anbefalet læsning)

Omkostningsberettigelse 1 Kvalitetsforbedring er ’gratis’ var TQMs mantra Formentlig fra starten men ikke længere Målet er sat op. Fra stabil til op til forventning Der er behov for investeringer, og retfærdiggørelse af disse

Omkostningsberettigelse 2 Eksempel stream international Fig 8.2 problemkatalog og mulige løsninger Fig 8.2 fortsat dokumentation af omkostninger ved problem Investering på 600.000 afkaster 800.000 pr år (senere forhøjet til 1.200.000) Lære Aktivitetsanalysen alene afslører mange inefektive processer Med besparelsespotentiale klarlagt kan der sættes prioriteter op Hurtig tilbagebetaling gør det nemt at få investering

Omkostningsberettigelse 3 Allerede de første 3 trin (der ikke er så omkostningstunge) kan give noget at gå i gang med Kan betale for analysen allerede ved de første besparelser Vigtigt med hurtige resultater for motivationen Aktiviteter kan siden aggregeres Samme cost driver Begrænsning til 95% af omkostninger Kan bringe antal aktiviteter ned på ca 30?

Nytte sporing Ved forbedring af effektivitet i processer skabes i første omgang ledig kapacitet Egentlig nytte kommer først når Kapacitet finder anden anvendelse eller Spares væk ved ledelsesbeslutning Efter ændringer kan de være behov for revidering af aktivitetslisten Nye aktiviteter Udgåede aktiviteter

Måling af præstation ved igangværende forbedring 1 Systemet er egentlig ikke tunet til dette Indførelse af tværgående struktur: process driver, process, præstation giver sammenhængen Flere process drivere pr process, fx Kvalitet af materiale Uddannelse af arbejdskraft

Måling af præstation ved igangværende forbedring 2 Ideen er, at der ved fokus skabes træning på indsats Forbedring skabes ikke ved at se på resultat Men ved at se på indsats Smager lidt af bedre viden/ scientific management Forbedring skaber fortsat muligvis kun ledig kapacitet BSC er bedre til at knytte forbindelse til nytte (strategisk tilknytning)

Value added/ non value added Vanskeligheder Der er ikke en klar skelnen Det kan være demotiverende at arbejde med non value added Evt bedret gennem opdeling Aktivitet direkte knyttet til produktnytte uden åbenbart forbedrings potentiale Aktivitet direkte knyttet til produktnytte med åbenbart forbedrings potentiale Aktivitet uden direkte tilknytning til produktnytte uden mulighed for hurtig eliminering Aktivitet uden direkte tilknytning til produktnytte med mulighed for hurtig eliminering Men tankemæssigt er det en god skelnen