Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Velkommen til 3 ugers kursus
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Almen studieforberedelse
Giv vejledningen vinger!
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Chris Argyris f
Session 9: Andre former for behandling Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
Fusion Forandringer, følelser – og fremtid
(Social) Konstruktionisme
Køn og identitet Charlotte Schelde-Rathkjen
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Almen sTudieforberedelse AT
De tre ”uddannelsesfabrikker”. EU-Miljøkrav Organisationen forståelse og respekt SRO-systemet IT Kommunikation Forbrænding Viden og færdigheder Helhedsforståelse.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Lærerprofessionen.
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Spil som organisatorisk læringsredskab - Et pragmatisk perspektiv på serious gaming Svend Ask Larsen Projektleder ved Learning Lab Denmark Medejer af RIA.
Velkommen til Lægedage
Coaching teorier – fire veje
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Hvad er reklamepsykologi?
Bredere rekruttering, nye krav - gymnasiet / hf fra eliteuddannelse til masseuddannelse Lars Olsen, journalist og forfatter.
Implementeringsforskning
Usability – øvelse 1: Kortsortering
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Forandringer i almen praksis
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Om at spørge.
Søren Kierkegaard og Freud
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Præsentation af Anne-Grethe Kvistgaard
Workshop – Biologi/psykologi
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
PERSONLIGE KOMPETENCER
Tema: Klassisk psykoanalyse & Objektrelationsteori
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
AT med dansk i samarbejde med andre fag 1. Faglige mål for AT Eleverne skal kunne beherske relevante faglige mål og metoder i de indgående fag vurdere.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Identificering af skjulte følger efter en hjerneskade Frank Humle Center for Hjerneskade.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Sigmund Freud Teorien om det ubevidste. Mennesket som et driftsvæsen, der ikke er herre i eget hus.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Fokus på evner og værdi - Og håndter forhindringer Thomas Wibling Hørehæmmet, jobrådgiver, coach og kursusleder.
Maleri, kunstmuseum, dialog og sansning
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
At gøre karriere.
Centralforeningen for Stampersonel
Hvordan Oplever vi?.
Meningsskabelse som relationskompetence
Ældre i et sundhedsvæsen - set fra almen praksis
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Alle børn med i idrætsfaget
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi? Hvordan bruger man Psykologi?

Psykologi i 10.G Teori – almen viden og personlig udvikling Case – virkelighed, men ikke for tæt på Praksis – øvelser, ikke terapi Relevant for jer Kig ind Kig ud Forstå Ændre

Psykologiens fader Sigmund Freud -1856 Østrigs jødisk læge Skaber af psykoanalysen og religionskritiker Faser ’Psykoanalysemodel’

Tre psykologiske tilgange Psykoanalytiske retning Systemisk psykologi Kognitiv psykologi

Psykoanalytisk tilgang (Freud) Individet Fortid Ubevidst Kompensation for oplevelser i fx barndommen Ønsker at styrke Jeg’et – bevidstgørelsen af fortid

Systemisk tilgang Et system – de forskellige miljøer der spiller ind på et menneske Nutid Alle ikke kun individ Problemet findes i systemet Ønsker at ændre samspillet i systemet

Kognitive tilgang Kognitiv = det der sker i hjernen Fremtid Fokus på individet – hvad kan du selv gøre Ønsker at man bevidst ændre tankemønstre og handlinger (”Hvis du gør, som du altid har gjort, vil du blive ved med at have det, som du har det”)