Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Maleri, kunstmuseum, dialog og sansning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Maleri, kunstmuseum, dialog og sansning"— Præsentationens transcript:

1 Maleri, kunstmuseum, dialog og sansning

2 2. Del af dagens program Maleri afslutning Nutidens billedkunstfag
Øvelse 1: Foldebog Kunstmuseet som alternativt læringsrum Dialog- og sansebaseret undervisning afslutning

3 Nutidens billedkunstfag
”Formålet med undervisningen i billedkunst er, at eleverne ved at producere, opleve og analysere billeder bliver i stand til at iagttage, reflektere, bruge og forstå billedsprog som et kommunikations- og udtryksmiddel.” Analyse Oplevelse Følelse Pedersen m.fl. (2001): Perspektiver på æstetiske læreprocesser

4 Maleri Alsidigt i sit udtryk – materialer, værktøjer og teknikker
Svært defineret billedform Motorisk og semiotisk aspekt Konceptuelt / perceptuelt maleri Billedsproglige virkemidler Alsidigt i sit udtryk – materialer, værktøjer og teknikker

5 På stedet

6 Øvelse 1: foldebog

7 Niels Lergaard (1938), Hus ved havet

8

9 Jens Søndergaard: Solnedgang nær kysten. Sign. Jens Søndergaard
Jens Søndergaard: Solnedgang nær kysten. Sign. Jens Søndergaard. Olie på lærred. 100 x 122 cm.

10 Andre strøg og anden farvepalet

11 Indledende erfaringer
Farve + strøg = stemning Farvekridt: + kan blandes + god dækkeevne - Ikke godt til nøje detaljer Det gode farvekridtsmaleri: Lette og hårde strøg, lige linjer og bløde kurver, streger og prikker

12 Kunstmuseet som alternativt læringsrum

13 Spejlingsøvelse

14 Kropsligt iscenesat iagttagelse

15 Snapshot-metoden

16 Skitsearbejde

17 Kunstmuseet som alternativt læringsrum
Viden sættes i en relevant kontekst  styrker sammenhængen imellem teori og praksis Nuancering af tema Udvikling af sprog og begrebsforståelse Styrket indre motivation Stille elever bliver synlige Besøget SKAL være meningsfyldt! Begrænset valgfrihed Opgaver, der KUN kan løses på kunstmuseet TÆT kobling til den almene undervisning

18 Dialog- og sansebaseret undervisning
Dialogens muligheder – flerstemmighed Dialogens begrænsninger – at italesætte værkers flertydighed Sansebaseret undervisning som supplement til det dialogiske aspekt

19 konkluderende Skolen prioriterer ofte elevernes ”oplevelse” – ”Hvad skal vi lave i dag?” Kunstmuseet tilbyder en opprioritering af begreberne ”følelse” og ”analyse” At være bevidst om situeringen af undervisningen At være bevidst om hinandens kompetencer/ekspertise

20

21

22


Download ppt "Maleri, kunstmuseum, dialog og sansning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google