Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab i en klasse
Om fællesskaber siger drengene, at – det følger med, når man er sammen om en fælles interesse eller aktivitet – det udvikles gennem en struktur, især i forbindelse med undervisningen – det udvikles gennem aktiviteter som ‘teambuilding’
Om ensomhed siger drengene, at – ”Det er en hjælp at kunne ‘small-talke’ – gå hen til en gruppe og sidde ved siden af og bare engang imellem komme med en kommentar.” – ”Han trækker sig – han skal da også selv komme over til os.” – ”Alle har en dag, hvor de gerne vil være alene, men det bliver man ikke ensom af.”
Om fællesskab siger kursisterne på VUC – De samme 3 overordnede kategorier (resultat af fælles interesse, struktur i arbejdet, teambuilding) – Mere vægt på struktur i arbejdet: ”Faste pladser i klassen medfører faste samarbejdspartnere” ”Fællesarrangementer på tværs af klasser giver flere muligheder for at møde andre.”
Om ensomhed siger kursisterne på VUC, at ”Det kan være svært at se, fordi nogen skjuler det godt, mens andre ses det tydeligt på.”
Fokus på fællesskaber – 2 sider af sagen:
Tjørnegårdskolen – Samtale med lærerteam – Udarbejdelse af LP for klassen – Elevinterview – Fællesskab og identitet – Konference med lærerteam
Lærerne Evne til at se og støtte fællesskab som en del af læringsmiljøet Eleverne Evne til at indgå, se og støtte andres position i fællesskab
Lærerne Bevidst organisering af undervisningen Relationer Tydelige mål og evaluering for det sociale fællesskab i klassen Eleverne Bevidsthed om egen rolle Bevidsthed om fællesskab Egne mål – både fagligt og socialt
Konklusion på Tjørnegårdskolen – Læreren skal have fokus på de faglige fællesskaber og på det gode læringsmiljø for klassen – Stor opgave at udvikle evnen til at indgå i fællesskaber, hvis det ikke er til stede hos en elev – Det er nødvendigt med ekstra øjne og tid for at kunne se og støtte den sociale udvikling i klassen og hos enkelte elever
Konklusion på DUR – Samarbejde på tværs af institutioner – Udviklende projektgruppemøder – Personligt udbytte