Sikkert Patientflow Beth Lilja, Dansk Selskab for Patientsikkerhed
Ref. : http://www. patientoplevelser
Udvalgte resultater fra Landsresultat for LUP Akutmodtagelse 2014 Ref.: http://www.patientoplevelser.dk/files/dokumenter/filer/LUPakut/2014/lup_akut_rapport_2014_web.pdf
Udvalgte resultater fra Landsresultat for LUP Akutmodtagelse 2014 Ref.: http://www.patientoplevelser.dk/files/dokumenter/filer/LUPakut/2014/lup_akut_rapport_2014_web.pdf
Udvalgte resultater fra Landsresultat for LUP Akutmodtagelse 2014 Ref.: http://www.patientoplevelser.dk/files/dokumenter/filer/LUPakut/2014/lup_akut_rapport_2014_web.pdf
Ca. 30 pct. øget mortalitet ved crowding
Vi venter på hinanden: Tak til:
Køer!
Andre brancher har løst det bedre…
Erfaringer fra sundhedsvæsnet Real Time Demand Capacity Management Erfaringer fra 60 amerikanske hospitaler IHI Whitepaper Patientflow er en opgave for hele akuthospitalet – ikke kun de enkelte afdelinger! Styre på timer i stedet for dage -Hospital bedmeeting -Huddles Ref.: Resar R et al: Using RTDC to improve hospital wide flow. JCJQPS 2011
Hvem står bag projektet? Overordnede mål Den rigtige patient er i den rigtige seng på det rigtige tidspunkt Sammenhængende indlæggelsesforløb af høj kvalitet uden unødig ventetid
De 12 akutsygehuse 01.01.14-31.12-15 Vendsyssel Thy-Mors Midt Randers HE Vest HE Horsens Nordsjælland Holbæk Hvidovre SGL Kolding Køge Her kan du fortælle, at det er dejligt med så stor opbakning til læringsseminaret. Vi ved, at udveksling af erfaring på tværs er noget af det vigtigste til at drive forbedringer. Slagelse De 12 akutsygehuse 01.01.14-31.12-15
Some is not a number – soon is not a time? Hvornår: 31.12.2015 Hvad (minimum): Andel af patienter i et afsnit med stillingtagen til udskrivelse (P): 95% Andel afholdte kapacitetskonferencer (P): 100% Andel af afsnit, som har daglig proces for vurdering af kapacitet (P): 100% Forudsigelighed af gårsdagens plan (’forudsigelighedsprocenten’) (P): 75%
Målinger (indikatortype) Procesindikatorer Andel af patienter i et afsnit med stillingtagen til udskrivelse (P) Andel afholdte kapacitetskonferencer (P) Andel af afsnit, som har daglig proces for vurdering af kapacitet (P) Forudsigelighed af gårsdagens plan (’forudsigelighedsprocenten’) (P) Resultatindikatorer Ventetid på en flaskehals for diagnostik og behandling (R) Ventetid på overflytning fra akutafdelingen til en sengeafdeling (R) Antal sengedage med patienter i ’låneseng’ (R) Andel sengeafdelinger med overbelægning (R) Patientoplevelser af ventetid under indlæggelse (R) Medarbejderoplevelser af arbejdsmiljø i akutmodtagelsen (R) Andre Antal månedlige akutte og elektive indlæggelser på sygehuset (Struktur) Andel patienter, der genindlægges indenfor 30 dage (Ulempe)
Hvad og hvordan: Hvad: Kapacitetskonferencer Tavlemøder Hvordan: Gennembrudsmetoden og Forbedringsmodellen
Hvad: Flowpakken Flowstyregruppe (ledelsesniveau) Kapacitetskonference inkl. BDA + service-afd. + ledelse + OP Tavlemøde Sengeafsnit A Tavlemøde sengeafsnit B Tavlemøde sengeafsnit C Tavlemøde sengeafsnit D
Køteori Alfred Erlang, KTAS, 1908
Hvordan: Gennembrudsmetoden Giv, hvis der er tid, et rids af gennembrudsmetoden. Den gule pil hopper ind, hvor vi er nu.
17-04-10 Hvordan: Forbedringsmodellen – med udtallige, små, hyppige afprøvninger Hvad ønsker vi at opnå? 3 spørgsmål Hvornår ved vi, at en forandring er en forbedring? Hvilke forandringer kan iværksættes for at skabe forbedringer? + PDSA cirkel = forbedringsmodellen Langley et al. (2009) The Improvement Guide 20
Patientperspektivet Giver det værdi for patienterne? ‘I Patientens fodspor’ Patienthistorier Måling af patientoplevelser
Status fra sygehusene Alle har brændende platforme Men de er forskellige, fordi sygehusene er forskelligt organiseret: Behov for lokale målsætninger Målinger afhænger af målsætning Ingen sygehuse i mål med at rapportere på alle mål (indikatorer)
11 sygehuse tester flowpakken Kolding
Erfaringer fra sygehusene: Det giver værdi for hele hospitalet ”…..sætte mere fokus på den fælles opgave med at være akuthospital.” ”det giver et godt grundlag for at kunne hjælpe hinanden (på sygehuset)”. Malene, projektleder, Vendsyssel Stine, projektleder, Randers ”Vi har fået styrket samarbejdet på tværs af afdelinger omkring det at arbejde som ét akutsygehus. Vi har fået et sæt nye briller…(…)…og giver et fælles sprog at tale ud fra.” Lonnie, projektleder, Kolding
Erfaringer fra sygehusene: Det giver værdi for hele hospitalet ”et daglig, fælles overblik over sygehusets belægning, men vel at mærke et overblik som der er en organisation, der nu kan handle på.” ” fremmer gensidig forståelse og respekt for hinandens klinikker og arbejdssituationer og vilkår.”. Lars, projektleder, Holbæk Dorte, projektleder
Erfaringer fra Randers Erfaringer: Det skaber værdi for patienten Erfaringer fra Randers ” Vi gør først og fremmest det her for patientens skyld”. ” (…) patienter har udtrykt, at vi er mere informerende om plan og hvad næste skridt er i behandlingen – og et mere roligt og forudsigende forløb. Susanne Lauth, vicedirektør ” (projektet) giver et mere patientrelateret fokus Christina, projektleder, Horsens Pia, projektleder, Slagelse
Erfaringer fra Randers Erfaringer: Det skaber værdi for patienten Erfaringer fra Randers ”Måling af patienternes tilfredshed med smileystander giver mulighed for at agere og reflektere over hvilke udfordringer der var dagen før..” ” (projektet) giver et mere patientrelateret fokus” Pia, projektleder, Slagelse Lilli, projektleder
Erfaringer: Resultaterne (…) Vi opsamler data og parallelt identificerer vi fund (barrierer for flow) – som vi også taler om ved ugentlige opsamlingsmøder”. ”Vi opnår et bedre match mellem personaleressourcer og patientbelægning” ”(Projektet) sikrer at de patienter, der kan blive klar til at gå hjem tidligt på dagen, også bliver klar, og dermed reducerer vi noget af den trængsel der pt. er på sygehuset midt på dagen”. Dorte, projektleder Lars, projektleder, Holbæk
Erfaringer: Resultaterne ”(Projektet giver)… øget fokus på tværfaglig og relationel koordinering ” (Projektet) giver: Overblik over dagligdagen i eget afsnit og overbelægningssituationen i hele organisationen Medarbejdere, der er på forkant med situationen = godt arbejdsmiljø Mere fokus på samarbejdspartnere – også praktiserende læger og hjemmeplejen” Jette, projektleder Pia, projektleder, Slagelse
www.sikkertpatientflow.dk