Sikkert Patientflow Beth Lilja, Dansk Selskab for Patientsikkerhed.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Patientsikkert Sygehus Regionalt kickoff d. 30. august
Læringsseminar 1 Storyboard fra Kolding Sygehus
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Tværsektoriel ledelse: Hvorfor, hvordan, hvorhen?
Metoder og Status i Danmark
Food’n’Go Patient empowerment
Merlivs seminar 27. August 2008
Metoder til organisatorisk brugerinddragelse
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
Identifikation af spild
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
Sygeplejerske Lone Woelders
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Vendsyssel
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Sikkert Patientflow Læringsseminar 1 Storyboard fra Hospitalsenhed Midt.
Sikkert Patientflow Læringsseminar 1 - Storyboard
Ledelse på tværs i VEST. Gødstrup Nye patienter i akutmodtagelsen Neurologi.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Anni Skou Jens Oluf Pedersen Akut Medicinsk Modtageafsnit A4 Medicinsk afdeling M1.
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Thy-Mors Sikkert Patientflow.
Temadage Akutafdelingen DNV-Gødstrup Akutkonceptet som bærende ide Oktober + 1. november 2011.
LUP – Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Nyt koncept for LUP 2014.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Fælles Visitation Gynækologi
Patientsikkert sygehus
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Ledelse og patientforløb Vicedirektør Bente Ourø Rørth Konference 6
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Real time demand capacity and flow management Akutafdelingen, Hospitalsenheden Horsens Gitte Boier Tygesen, Udviklingssygeplejerske.
til implementering af retningslinjer i almen praksis
Hospitalsenheden VEST Tværfaglig dokumentation, temamøde 7. okt 2014 Dorthe Hansen, Kvalitet og Udvikling.
Sikkert Patientflow Læringsseminar 1 Storyboard fra.
Guideline: TIDLIGERE TRAUMATISK OBSTETRISK FØDSELSOPLEVELSE
Regions Midtjyllands elektroniske patientjournal
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Sikkert Patientflow Læringsseminar 1, marts 2014 Storyboard fra Regionshospitalet Randers.
Tyktarms- og endetarmskræft
Oversygepl. Bente Fogh, Medicinsk Afdeling, RRA juni 2014 Ledelse på tværs,Medicinsk Afdeling Hvad ser vi? Tid til interventioner!
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Omstillinger - mere end besparelser
Samspillet mellem akutafdelingerne og den kliniske basisuddannelse UAO Hanne Arildsen, PKL for FAM i Region Midt Møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Hospitalsenhed Midt Sikkert Patientflow Storyboard LS4 9. – 10. september 2015 Ny kultur og større sammenhængskraft.
FORBEDRINGSLEDELSE OG KOMMUNIKATION Helle Adolfsen, Sygeplejefaglig direktør, E-MBA, Cand. Cur 27. APRIL 2016.
Lægelig direktør Dorthe Crüger PhD MHM Sygehus Lillebælt Patientsikkerhed – back to basic.
Hvad er Tobs og hvorfor TOBS ? Implementering og evaluering af TOBS.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Kvalitetsarbejde på sygehusene Data og ledelse – ledelse og data Jørgen Schøler Kristensen Lægefaglig direktør, dr.med. Hospitalsenheden Horsens.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Region Midtjyllandwww.regionmidtjylland. dk Værktøjskassen: Triple Aim og PDSA-cirkler Jens Bejer Damgaard Kontorchef, Nære Sundhedstilbud.
En fælles indsats til den enkeltes bedste på Nørrebro Oplæg til dialog-møde om en styrket indsats for udsatte grupper 29. Marts 2012 Centerchef Britta.
Mål med mening – om at måle for at forbedre Jacob Anhøj Overlæge Dansk Selskab for Patientsikkerhed.
Ulla Breth Knudsen Professor, overlæge, ph.d. Fertilitetsklinikken
Fælles akutmodtagelser og sammenhængende patientforløb for den ældre sårbare medicinske patient – er der en modsætning ? Jørn Munkhof Møller.
Afgangen fra FAM - stafetmetoden
Grundliggende principper
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
Fremdriftsrapport (Navn på deltager) [Navn på forbedringsarbejde]
Introduktion til kvalitetsarbejdet
Metoden fælles beslutningstagning
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Præsentationens transcript:

Sikkert Patientflow Beth Lilja, Dansk Selskab for Patientsikkerhed

Ref. : http://www. patientoplevelser

Udvalgte resultater fra Landsresultat for LUP Akutmodtagelse 2014 Ref.: http://www.patientoplevelser.dk/files/dokumenter/filer/LUPakut/2014/lup_akut_rapport_2014_web.pdf

Udvalgte resultater fra Landsresultat for LUP Akutmodtagelse 2014 Ref.: http://www.patientoplevelser.dk/files/dokumenter/filer/LUPakut/2014/lup_akut_rapport_2014_web.pdf

Udvalgte resultater fra Landsresultat for LUP Akutmodtagelse 2014 Ref.: http://www.patientoplevelser.dk/files/dokumenter/filer/LUPakut/2014/lup_akut_rapport_2014_web.pdf

Ca. 30 pct. øget mortalitet ved crowding

Vi venter på hinanden: Tak til:

Køer!

Andre brancher har løst det bedre…

Erfaringer fra sundhedsvæsnet Real Time Demand Capacity Management Erfaringer fra 60 amerikanske hospitaler IHI Whitepaper Patientflow er en opgave for hele akuthospitalet – ikke kun de enkelte afdelinger! Styre på timer i stedet for dage -Hospital bedmeeting -Huddles Ref.: Resar R et al: Using RTDC to improve hospital wide flow. JCJQPS 2011

Hvem står bag projektet? Overordnede mål Den rigtige patient er i den rigtige seng på det rigtige tidspunkt Sammenhængende indlæggelsesforløb af høj kvalitet uden unødig ventetid

De 12 akutsygehuse 01.01.14-31.12-15 Vendsyssel Thy-Mors Midt Randers HE Vest HE Horsens Nordsjælland Holbæk Hvidovre SGL Kolding Køge Her kan du fortælle, at det er dejligt med så stor opbakning til læringsseminaret. Vi ved, at udveksling af erfaring på tværs er noget af det vigtigste til at drive forbedringer. Slagelse De 12 akutsygehuse 01.01.14-31.12-15

Some is not a number – soon is not a time? Hvornår: 31.12.2015 Hvad (minimum): Andel af patienter i et afsnit med stillingtagen til udskrivelse (P): 95% Andel afholdte kapacitetskonferencer (P): 100% Andel af afsnit, som har daglig proces for vurdering af kapacitet (P): 100% Forudsigelighed af gårsdagens plan (’forudsigelighedsprocenten’) (P): 75%

Målinger (indikatortype) Procesindikatorer Andel af patienter i et afsnit med stillingtagen til udskrivelse (P) Andel afholdte kapacitetskonferencer (P) Andel af afsnit, som har daglig proces for vurdering af kapacitet (P) Forudsigelighed af gårsdagens plan (’forudsigelighedsprocenten’) (P) Resultatindikatorer Ventetid på en flaskehals for diagnostik og behandling (R) Ventetid på overflytning fra akutafdelingen til en sengeafdeling (R) Antal sengedage med patienter i ’låneseng’ (R) Andel sengeafdelinger med overbelægning (R) Patientoplevelser af ventetid under indlæggelse (R) Medarbejderoplevelser af arbejdsmiljø i akutmodtagelsen (R) Andre Antal månedlige akutte og elektive indlæggelser på sygehuset (Struktur) Andel patienter, der genindlægges indenfor 30 dage (Ulempe)

Hvad og hvordan: Hvad: Kapacitetskonferencer Tavlemøder Hvordan: Gennembrudsmetoden og Forbedringsmodellen

Hvad: Flowpakken Flowstyregruppe (ledelsesniveau) Kapacitetskonference inkl. BDA + service-afd. + ledelse + OP Tavlemøde Sengeafsnit A Tavlemøde sengeafsnit B Tavlemøde sengeafsnit C Tavlemøde sengeafsnit D

Køteori Alfred Erlang, KTAS, 1908

Hvordan: Gennembrudsmetoden Giv, hvis der er tid, et rids af gennembrudsmetoden. Den gule pil hopper ind, hvor vi er nu.

17-04-10 Hvordan: Forbedringsmodellen – med udtallige, små, hyppige afprøvninger Hvad ønsker vi at opnå? 3 spørgsmål Hvornår ved vi, at en forandring er en forbedring? Hvilke forandringer kan iværksættes for at skabe forbedringer? + PDSA cirkel = forbedringsmodellen Langley et al. (2009) The Improvement Guide 20

Patientperspektivet Giver det værdi for patienterne? ‘I Patientens fodspor’ Patienthistorier Måling af patientoplevelser

Status fra sygehusene Alle har brændende platforme Men de er forskellige, fordi sygehusene er forskelligt organiseret: Behov for lokale målsætninger Målinger afhænger af målsætning Ingen sygehuse i mål med at rapportere på alle mål (indikatorer)

11 sygehuse tester flowpakken Kolding

Erfaringer fra sygehusene: Det giver værdi for hele hospitalet ”…..sætte mere fokus på den fælles opgave med at være akuthospital.” ”det giver et godt grundlag for at kunne hjælpe hinanden (på sygehuset)”. Malene, projektleder, Vendsyssel Stine, projektleder, Randers ”Vi har fået styrket samarbejdet på tværs af afdelinger omkring det at arbejde som ét akutsygehus. Vi har fået et sæt nye briller…(…)…og giver et fælles sprog at tale ud fra.” Lonnie, projektleder, Kolding

Erfaringer fra sygehusene: Det giver værdi for hele hospitalet ”et daglig, fælles overblik over sygehusets belægning, men vel at mærke et overblik som der er en organisation, der nu kan handle på.” ” fremmer gensidig forståelse og respekt for hinandens klinikker og arbejdssituationer og vilkår.”. Lars, projektleder, Holbæk Dorte, projektleder

Erfaringer fra Randers Erfaringer: Det skaber værdi for patienten Erfaringer fra Randers ” Vi gør først og fremmest det her for patientens skyld”. ” (…) patienter har udtrykt, at vi er mere informerende om plan og hvad næste skridt er i behandlingen – og et mere roligt og forudsigende forløb.   Susanne Lauth, vicedirektør ” (projektet) giver et mere patientrelateret fokus Christina, projektleder, Horsens Pia, projektleder, Slagelse

Erfaringer fra Randers Erfaringer: Det skaber værdi for patienten Erfaringer fra Randers ”Måling af patienternes tilfredshed med smileystander giver mulighed for at agere og reflektere over hvilke udfordringer der var dagen før..” ” (projektet) giver et mere patientrelateret fokus” Pia, projektleder, Slagelse Lilli, projektleder

Erfaringer: Resultaterne   (…) Vi opsamler data og parallelt identificerer vi fund (barrierer for flow) – som vi også taler om ved ugentlige opsamlingsmøder”. ”Vi opnår et bedre match mellem personaleressourcer og patientbelægning” ”(Projektet) sikrer at de patienter, der kan blive klar til at gå hjem tidligt på dagen, også bliver klar, og dermed reducerer vi noget af den trængsel der pt. er på sygehuset midt på dagen”. Dorte, projektleder Lars, projektleder, Holbæk

Erfaringer: Resultaterne   ”(Projektet giver)… øget fokus på tværfaglig og relationel koordinering ” (Projektet) giver: Overblik over dagligdagen i eget afsnit og overbelægningssituationen i hele organisationen Medarbejdere, der er på forkant med situationen = godt arbejdsmiljø Mere fokus på samarbejdspartnere – også praktiserende læger og hjemmeplejen” Jette, projektleder Pia, projektleder, Slagelse

www.sikkertpatientflow.dk