Synopsis.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
Advertisements

Krav til informationsformidling
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Læringsstile og lektier
Metode i AT Religion.
Mesteropgaven - Sådan skriver du den.
Det Internationale Område Studieområde 3/
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
HISTORIE Den mundtlige prøve
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
(almene målsætninger)
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Analyse af praksis.
Videnskabsteori og faglige metoder
Kender du det? Hvordan kommer jeg i gang med at skrive?
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Karl Henrik Flyums model
Almen sTudieforberedelse - AT
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Projektvejledning på performance-design
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Sådan strukturerer du en Trin-for-trin guide.
Store IT- innovationer (SITIN) TØ3. Dagens program Status på OO1 Næsten midtvejsevaluering Ugens opgave.
Eksamen.
Udvidet problemformulering
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Værkstedsundervisning
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
  Forside med navn, klasse, emne, fagkombination med niveauer, vejleder  En kort indledning, der fanger læserens opmærksom hed ift. problem/emne 
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
SRO SKRIV!.
Fordybelse i et projekt
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
Den analyserende Artikel
Velkommen til Metode i DIO.
Vejledning til historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb
Værktøjslinier ved Kaj Kristensen
SRO SKRIV!.
- og hvordan du undgår dem…
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Synopsis

Fortæl om det centrale indhold i opgaven og hvad du vil vise heri Fortæl hvorfor du synes emnet er interessant Fortæl kort hvordan du vil gøre, fx valg af kilder Fortæl hvad du ikke kommer omkring, så læseren ikke tænker, at du har glemt noget Eksempel: Prostitution bevirker….. Det synes vi er interessant fordi… Gennem forskellige artikler og … vil vi finde ud af …. Indledning

Indledning Hvad du ikke skal gøre Teksten må IKKE være lang Du skal IKKE skrive ”Jeg vil prøve at…..” Det viser usikkerhed. Indledning Hvad du ikke skal gøre

En indledning fører frem til en problemformulering

Her refererer man den viden, som man er nødt til at være i besiddelse af for at besvare problemformuleringen Man svarer ofte på HVAD spørgsmål Hvad er prostitution Hvad er en bande Hvad virker stoffer Den beskrivende del

Den analyserende del Man svarer ofte på HVORDAN spørgsmål Her kan man Sammenligne forskellige argumenter Bearbejde indsamlede oplysninger fra fx interviews, undersøgelser, statistikker m.m. Vise årsager Give forklaringer Den analyserende del

Den perspektiverende del En perspektivering tager udgangspunkt i det allerede skrevne Man tager stilling til det allerede skrevne. Man må gerne skrive ”Vi synes…” Hvad kan der fremover gøres, eller hvilke fremtidige undersøgelser kunne laves? Hvordan har opgavens info relevans? Sætte info ind i samfundsmæssig sammenhæng Den perspektiverende del

Konklusion En kort og præcis tekst Der må IKKE stå noget nyt i en konklusion Konklusionen skal svare på problemformuleringens punkter og spørgsmål Konklusion