Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Medarbejderudviklingssamtalen
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
Arbejdspladsudvikling
Evalueringspolitik Bornholms Vækstforum 24. september 2012.
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Udviklingsplaner Sønderborg
Analyse- og udviklingsmodel
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Kommunikation i projekter
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
40622 Operativ Borgerservice
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Procesværktøjer.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
Den Kreative arbejdsform
Gruppeudviklingssamtaler
FORMÅL med Garudas profilværktøjer er:
Refleksioner og opsamling ift. i går
5 års planer Forebyggende arbejde er bedre end ”hovsa”-løsninger!
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
”Kriminalitetsforebyggende samarbejde i lokalområdet”
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Funktioner og roller i projekter
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Kort om mig: Oprindeligt udd cand.scient.pol
SUF - gevinstrealisering
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Vidensbaseret praksis i botilbud
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Velkommen til fagligt samspil
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner Velkommen til kurset 40774 Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner

Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner Mål for undervisningen: Deltageren kan alene eller i et samarbejde med operative samarbejdsparter og interessenter i øvrigt anvende en systematisk metode til tilvejebringelse af gennemarbejdede løsninger til forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet, herunder formulere mål og evaluere på igangsatte indsatser.

Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner Jeg tilbyder Veloplagt og tilrettelagt undervisning At jeres erfaringer, viden og kompetencer på området bliver sat i spil Åben dialog Nysgerrighed og spørgelyst Processtyring

Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner Præsentation: Navn Arbejdssted Hvor længe i jobbet Hvad beskæftiger du dig med i relation til kurset Kender du til POA-modellen

Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner Underviserens forventninger At I er deltagende og aktive Lytter til hinanden og øser generøst ud af jeres viden med os Er med til at skabe den gode stemning Har fokus på opgaverne

Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner Effektive beslutninger = Kvalitet · Accept · Tid Effektive beslutninger er et produkt følgende 3 faktorer: Beslutningens kvalitet(K), ganget med graden af accept hos dem, der skal gennemføre beslutningen (A), ganget med graden af rettidigheden for den endelige beslutning.

Problemorienteret Politiarbejde Målformulering. S pecifikke mål M ålbare mål A mbitiøse mål R ealistiske mål T idsbestemte mål

Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner 4. Gør fasen Gennemførelsen af handling Forløbskontrol Evaluering 3. Vil fasen Valg af handling(er) Plan for gennem- førelsen Plan for eva- lueringen 2. Kan fasen Kreative ideer til mulige løsninger Realistiske og ønske- lige muligheder Prioritering 1. Ved fasen Opgave- eller problemdefinition Mål eller retning Info- og dataindsamling Medbestemmelse Medindflydelse

Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner Succeskriterier for dette værktøj: At I behandler problemer og træffer beslutninger med en høj grad af kvalitet og accept inden for acceptable tidsrammer. At faserne gennemføres i den anførte rækkefølge. Der er ok at gå tilbage, hvis der f.eks. fremkommer afgørende nye informationer. At I ikke går videre til næste fase, før den pågældende fase er afsluttet

Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner Checkliste for modellens faser Det er vigtigt at sikre reel accept i gruppen af, at det, der er besluttet i fasen, kan danne grundlag for arbejdet i den næste fase. Kan der ikke skaffes reel accept af checklistens spørgsmål, skal gruppen tage de nødvendige punkter op til fornyet behandling, inden der tages fat på næste fase. Gruppen kan beslutte, at et eller flere af punkterne i checklisten ikke er afgørende for det videre arbejde – men pas på, at det ikke sker af hensyn til gruppepresset eller gruppens bekvemmelighed.

Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner Analysèr under faserne: Årsag – Virkning – hvad skaber virkning/effekt? Cost – Benefit – står indsatsen mål med forventet udbytte? Registreringers validitet – har vi det hele med? Interviews og andre kilder – hvad kan vi udlede? Kraftfelt - hvad kan hjælpe-hindre løsninger? Balanceskema – hvilke fordele-ulemper ved valgte løsninger? Feedback på gruppens arbejdsform – hvad var godt og hvad var mindre godt i den givne situation?

Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner Ved-fasen Opgaven eller problemdefinition Mål eller retning Informationer og data indsamling

Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner l. “VED - fasen” Formålet med denne fase er: At dem der er involveret i opgaven, skal have en fælles accept af hvad opgaven eller problemet er, og hvad målet er med opgavens løsning. Samt at der er enighed om, at de nødvendige data, informationer og erfaringer er indsamlet. Succeskriterier for denne fase er: En beskrivelse af problemet eller opgaven, der er objektiv og aktuel. Et mål der er en målbart og objektivt beskriver den ønskede tilstand. Er det ikke muligt for jer at udarbejde et helt præcist mål, skal det som minimum være retningsgivende. Indsamling af relevante fakta og data. Samt relevante informationer der godt kan være både subjektive og objektive. Husk hvad der er hvad!

Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner Kan-fasen Kreative ideer til mulige løsninger Realistiske og ønskelige muligheder Prioritering

Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner 2. “KAN - fasen” Formålet med denne fase er: At der efter en kreativ runde er formuleret nogle realistiske og ønskelige handlinger, der er prioriteret i forhold til beskrivelsen af målet i “VED-fasen”. Succeskriterier for denne fase er: At der gennem en kreativ arbejdsproces er beskrevet en lang række ideer til handlinger, der måske kan anvendes ved løsning af problemet. At de kreative ideer er blevet afgrænset til de handlinger eller aktiviteter, der i situationen anses for at være realistiske og mulige at gennemføre. Og at der blandt disse er udvalgt dem, der også er ønskelige. At de handlinger eller aktiviteter, der både er realistiske og ønskelige er prioriteret.

Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner Vil-fasen Valg af handling Plan for gennemførelsen Plan for evalueringen

Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner Indhold af handlingsplan Hvad skal der foretages – handlinger? Hvordan skal det foretages – metode/er? Hvem skal foretage det – hvem har ansvaret? Hvornår skal det foretages og hvornår skal det være afsluttet?

Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner 3. “VIL - fasen” Formålet med denne fase er: At der er skabt accept af de handlinger, der skal gennemføres. Samt en plan for hvordan handlingerne skal gennemføres og evalueres. Succeskriterier for denne fase er: At der er foretaget et valg af en eller flere af de ønskede og prioriterede handlinger fra “KAN - fasen”. En færdig plan for gennemførelsen af de valgte handlinger. En plan for evalueringen af virkningerne - i relation til det operationelle mål fra “Ved-fasen”.

Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner Gør-fasen Gennemførelsen Forløbskontrol Evaluering

Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner 4. “GØR - fasen” Formålet med denne fase er: At nå målet og fastholde erfaringer og læring. Samt at de involverede får en fælles oplevelse af, i hvilken grad de gennemførte handlinger har givet det ønskede resultat jf. VED-fasen. Succeskriterier for denne fase er: Gennemførelse af den fastlagte plan. Gennemførelse af en forløbs- og proceskontrol på en sådan måde, at det var muligt at fastholde læring og erfaringer. Gennemførelse af evalueringen i overensstemmelse med planen samt opfølgning på resultaterne.