Processen J.Lövgren & E. Stolterman

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
National konference for VUM superbrugere
Fra skitse til prototype. Mål med ReflecTable 1. Teknologiens muligheder udnyttes – vi bygger broer mellem teori og praksis som ikke var mulige uden teknologien.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Anerkendende refleksion
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kreativitet og innovation i ALT
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lærings- og praksisfortællinger:
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Innovative ledelsesrum. Hovedpunkter Erik: • Vores daglig praksis – tanker og omtanker • Innovative ledelsesrum som de ugjorte valg Christian: • Praksis.
Design – en definition Dyrehaveskolen.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
En konflikthåndterende kultur
Iterativ udvikling og UP
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Ledelse af forandringer
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Udvikling og styring af en virksomhed
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
World-making i designproces Etnografisk inspireret feltstudie Naming  Beskrivelse af designsituation  Designerens perspektiv Nu-scenarie Framing  Formulering.
Problemer eller udfordringer.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Vejlederens kommunikation
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Analyse ud fra Schönske termer. Knowing-in-action  Manglende erfaring  Vi manglede rutine til knowing-in-action.
Samarbejdsøvelse En lille øvelse, hvor man samtidig får lejlighed til at vise sin kreativitet.
TESTERROLLEN OG SPØRGSMÅLSTYPER. Testerrollen  Testeren bør Tilpasse taletempo, ordvalg og struktur til niveauet for det givne modul Tilpasse spørgsmål.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Ledelse og kollega-adfærd
Innovation, faglighed og motivation Danmarks Læringsfestival 2015 Thomas Schausen.
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Brev At skrive et brev.
De schönske termer Workshop d|bubbles. Naming, framing og reframing Udgangspunkt: vi har gennemgået en worldmaking-proces Naming Framing Workshop: test.
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Processen - uddrag fra ”Design av informationsteknik”, kap. 3
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
Sådan bruger du præsentationen
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
Arbejdsgangsanalyse En arbejdsgangsanalyse i begyndelsen af projektet
1. Trin – Problemstilling
Novelleanalyse introduktion.
Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Processen J.Lövgren & E. Stolterman “Design av informationsteknik”

Helhed Abstrakt Detaljer Konkret

Vision Specifikation Operativt billede

Vision

En idé der opstår i designerens hoved allerede ved det første møde med designsituationen

Visionen følger designeren i hele forløbet

Visionen er designerens første designforslag

Operativt billede

Første konkretisering af visionen Et forsøg på at bygge bro mellem vision og designsituation Starter diffust

Enkle skitser, billeder og metaforer Explicit form der kan manipuleres, simuleres med og kommunikeres omkring Stabiliseres når det synlige designarbejde begynder

Skitser til at: Forme ideer Kommunikere med sig selv Kommunikere med andre

Specifikation

Når det operative billede anses som tilstrækkelig konkret, bliver det til en specifikation

 Ny proces starter; konstruktionsproces Konstruktionen indeholder mange mindre designprocesser

Vision Specifikation Operativt billede

Vision Operativt billede Specifikation

Design- situation Vision Operativt billede Specifikation

Design som tankeproces

Forståelsen for situationen vokser med forsøget på at designe til den Problemet formuleres samtidigt med at løsningsforslag opstår

Problemet kan ikke forstås før mulige løsninger er gennemarbejdet Visionen påvirker processen og ændres undervejs

Schön “Design as reflective conversation with the materials of a design situation”

Idealiseret forløb Designeren handler  noget uforventet sker  refleksion  spørgsmålstegn  ny idé  nye handlinger

Samtale mellem designeren og situationen Backtalk Reflection-in-action

tid vision operativt billede detaljer specification

tid vision operativt billede detaljer specification

konkret/ detaljer abstrakt/ helhed tid

Problematisering og de rette spørgsmål

Ikke: Hvordan løser jeg dette problem?

Ikke: Hvordan løser jeg dette problem? Men: Hvorfor skulle jeg løse problemet som jeg forstår det nu?

Vi må acceptere at der ikke findes en given løsning til et givet problem, men at vi som designere både skaber løsningen og dermed også fastslår hvad vi anser er problemet i den situation

Hvorfor er det et problem? For hvem? Designeren må gå i dybden og forstå problemet fra forskellige synsvinkler

Begrænsninger

Designere arbejder altid indenfor rammer der sætter begrænsninger

Design betyder at gøre det som er muligt indenfor de givne rammer, og gøre det så godt som muligt.

Divergent / konvergent designproces

Divergent proces Der arbejdes med mange visioner/løsninger

Konvergent proces Der arbejdes med en vision/løsning

Gruppeopgave

Hvordan har jeres proces været i forhold til det dialektiske forhold mellem vision, operativt billede og designsituationen? Hvilke visioner havde I i starten og hvordan har de udviklet sig?

Design- situation Vision Operativt billede Specifikation

At fange og forstå virkeligheden

Designeren vs. forskeren: Forskeren undersøger virkeligheden Designeren undersøger virkeligheden som den kan være eller kommer til at blive

Også i kapitlet...

Design som social process – design i en gruppe Designerens sociale intervention At håndtere designprocessen Design management

Processen J.Lövgren & E. Stolterman “Design av informationsteknik”