Gruppevejledning på tæt hold
Program Præsentation Refleksionsøvelse Gruppevejledning med fokuselever Øvelse Afslutning
Refleksionsøvelse Hvad tænker du, når jeg siger gruppevejledning? Hver deltager skriver hvad de tænker på når de høre ordet gruppevejledning, på et postkort.
Hvad kan gruppevejledning? Gruppevejledning åbner op for et fællesskab, der opmuntrer de unge til at undersøge deres egne tanker, følelser og erfaringer og dele dem med andre, så de lære sig selv bedre at kende. De unge kan gennem interaktion og kommunikation med andre modtage, støtte og finde løsninger på deres problemer og dermed træffe effektive valg i forhold til positive forandringer i deres liv.
Gruppen
Planlægning Modsat individuel vejledning, er man nødt til at være velforberedt, når man bedriver gruppevejledning.
Forældremøde
1. session Arbejde med UPV Flipoverstafet – hvad ved I om UPV? Gennemgang af Roskilde STX-gymnasiernes forventninger til unge, de modtager. Dialogkort (University college Lillebælt) Gruppen debatterer det, de har lært, og hvad det betyder for dem. Evaluering/refleksion
2. session De forskellige gymnasier Flipover stafet - Hvad ved vi om gymnasiet? Jeg underviser i de forskellige gymnasier Hver elev undersøger et type gymnasium på Ug.dk, ser film, læser og chatter Fremlæggelser for hinanden Gruppen debatterer det, de har lært Evalering/refleksion
3. og 4. session Besøg på uddannelsesstederne HTX, EUX, HHX, STX og HF Rundvisninger, samtaler med vejledere og unge, der gik på gymnasierne
5. og 6. session Opsamling på det, de havde set og lært. Individuelle mål (Ændringshuset) Fælles gennemgang af de individuelle mål med reflekterende team Øve fremlæggelser Evaluering/refleksion
Forældresamtale
Vejlederrollen ”Man har lært noget, så man føler ikke, man har siddet i en kedelig time. Det går hurtigt, fordi det er spændende, ikke bare 6 gange, hvor man sad og kedede sig. Og man laver noget hele tiden, men det bedste er, at man lærer noget, man kan bruge til noget.” Citat fra deltager i gruppevejledning.
Opgave Reflekterende team Hvad kom du til at tænke på i forhold til gruppevejledning? Har du lyst til at gruppevejledning skal blive en del af din vejledning? Hvilke udfordringer vil det give dig?
Afslutning