Gruppevejledning på tæt hold

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Måske er I gode venner i et år,
At forholde sig professionelt Anne Skov
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
Klarup Skole Hellasvej Klarup Tlf:
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
KIE-modellen på museum
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Måske er I bedste venner i et år,
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2012 UU Lolland-Falster.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Læring i et vejledningsperspektiv
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Vejlederens kommunikation
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Sprogpakken Vejledningsforløb og læreprocesser. KilderAndersen 1995 Bang og Heap 1999 Humle 1995 Løw 1998Schwartz 1998 Aftale Etablere aftaleEtablering.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Som gymnasielærer underviser du elever på STX (studentereksamen) HF HHX (højere handelseksamen) HTX (højere teknisk eksamen) Studenterkursus.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
AKT på Dybbøl Skolen.
Læreren som læringsleder
Af Christine Tindahl -kommunikation SKRIV EN FACEBOOK- OPDATERING skriv på vegne af en virksomhed brug 3 minutter på øvelsen.
7. klasse.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Undervisningsbaseret vejledning og samarbejde om vejledningsopgaven på TEC! 1 Carin Rabell.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
Hvordan kan forældre støttes og inddrages i støtten omkring de unge? Af: Pædagog Lone Walsøe og forældre Merete Jensen.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
De maler et billede af sig selv som frie individer, der dybest set har mulighed for at skabe sig den tilværelse, som de allerhelst vil have – det handler.
Forældremøde i 9. klasse
Team Nordahl og Skibet Skole
Efterskolen fra elevens perspektiv
Kollektiv vejledning – dagens program
Bilag 4 Unge og mentorroller.
Unges uddannelsesvalg
Optagelseskrav Stx, hhx, htx & hf Fra foråret 2019
Fortæl din makker hvad dine vigtigste arbejdsopgaver er.
Præsentationens transcript:

Gruppevejledning på tæt hold

Program Præsentation Refleksionsøvelse Gruppevejledning med fokuselever Øvelse Afslutning

Refleksionsøvelse Hvad tænker du, når jeg siger gruppevejledning? Hver deltager skriver hvad de tænker på når de høre ordet gruppevejledning, på et postkort.

Hvad kan gruppevejledning? Gruppevejledning åbner op for et fællesskab, der opmuntrer de unge til at undersøge deres egne tanker, følelser og erfaringer og dele dem med andre, så de lære sig selv bedre at kende. De unge kan gennem interaktion og kommunikation med andre modtage, støtte og finde løsninger på deres problemer og dermed træffe effektive valg i forhold til positive forandringer i deres liv.

Gruppen

Planlægning Modsat individuel vejledning, er man nødt til at være velforberedt, når man bedriver gruppevejledning.

Forældremøde

1. session Arbejde med UPV Flipoverstafet – hvad ved I om UPV? Gennemgang af Roskilde STX-gymnasiernes forventninger til unge, de modtager. Dialogkort (University college Lillebælt) Gruppen debatterer det, de har lært, og hvad det betyder for dem. Evaluering/refleksion

2. session De forskellige gymnasier Flipover stafet - Hvad ved vi om gymnasiet? Jeg underviser i de forskellige gymnasier Hver elev undersøger et type gymnasium på Ug.dk, ser film, læser og chatter Fremlæggelser for hinanden Gruppen debatterer det, de har lært Evalering/refleksion

3. og 4. session Besøg på uddannelsesstederne HTX, EUX, HHX, STX og HF Rundvisninger, samtaler med vejledere og unge, der gik på gymnasierne

5. og 6. session Opsamling på det, de havde set og lært. Individuelle mål (Ændringshuset) Fælles gennemgang af de individuelle mål med reflekterende team Øve fremlæggelser Evaluering/refleksion

Forældresamtale

Vejlederrollen ”Man har lært noget, så man føler ikke, man har siddet i en kedelig time. Det går hurtigt, fordi det er spændende, ikke bare 6 gange, hvor man sad og kedede sig. Og man laver noget hele tiden, men det bedste er, at man lærer noget, man kan bruge til noget.” Citat fra deltager i gruppevejledning.

Opgave Reflekterende team Hvad kom du til at tænke på i forhold til gruppevejledning? Har du lyst til at gruppevejledning skal blive en del af din vejledning? Hvilke udfordringer vil det give dig?

Afslutning