Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Patientpakker Angina /NSTEMI
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Den Danske Kvalitetsmodel
Erfaringer med at være patientrepræsentant
Afdeling for Specialfunktioner
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Lægemiddelenheden i Region Nord - andre initiativer  Nyhedsbreve  Regional lægemidel-komitè  Opioid arbejdsgruppe  PPI arbejdsgruppe  Staff meetings.
De kommende 4 år – udfordringer for samarbejdet • Konference om samarbejde om psykisk syge den 16. juni 2010 Martin Lund – direktør i Region Hovedstadens.
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
Identifikation af spild
Hvordan kan undersøgelser af patientoplevet kvalitet medvirke til at øge kvaliteten? Afdelingsleder Morten Freil Kvalitetstræf kostforplejningen, 2006.
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser 2006 (LUP)
Faglige udvikling - børne- og ungdomspsykiatri
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Thy-Mors Sikkert Patientflow.
Klik for at redigere i masteren ”Har vi tilstrækkeligt med personaleressourcer til at løfte kræftbehandlingen i 2025?” Kræftens Bekæmpelse og DMCG konference.
Afdelingsleder Morten Freil
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Sundhedsstyrelsen - specialeplanlægning
Definition af mukokutan udsættelse for blod Mukokutan udsættelse for blod: Blod i øjne, på slimhinder eller i åbne sår og rifter Hyppighed og anmeldelse.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet Projektkoordinator, cand.scient.pol. Tanja Pagh 1,2 ; Anne Helms Andreasen 1 ; Ingrid Willaing.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Etniske minoritetspatienters oplevelser i overgangen fra primær- til sekundærsektor Henriette Frees.
Håndtering af utilsigtede hændelser på Århus Universitetshospital, Skejby og erfaringer fra Klinisk Biokemisk Afdeling Else Marie Vestergaard Afdelingslæge,
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Tilrettelæggelse af den akutte behandling
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Tværsektorielt samarbejde om ambulante patienter
Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark Patientsikkerhed - Utilsigtede hændelser Anamarie Søgaard, Risk Manager, RN, SD, MI, Kvalitetssekretariatet, Rigshospitalet.
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Inspirationsdag om kommunikation og patientinddragelse Enhedschef Marie Fuglsang.
Organisations- og ledelsesstruktur, DNV-Gødstrup Ekstraordinært, HMU 21. november, 2012.
Hvordan sikrer kommunerne kvaliteten? - hvilken rolle kan kompetencecentrene for kliniske kvalitetsdatabaser spille? Cand. polyt., MPH, Helle Hilding-Nørkjær.
Videreuddannelse i Akutafdelingen.
AG Christiansborg  Flere og flere lever i mange år med én eller flere kroniske sygdomme  Gå fra et system, indrettet til at behandle akutte.
Patientinddragelse – et element i patient empowerment
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Erfaringer: Rodede patientforløb - lange interne ventetider Patienten tabes mellem sektorerne 1935 var 105 mulige interpersonelle relationer blandt sundhedspersonalet.
Pakkeforløb for kræftpatienter
Apotek-Højskole projektet, 2. Del 2000 Angina pectoris patienten og sygehusapoteket Information om lægemidler på kardiologiske afdelinger Resultater fra.
Kommunikation med kommunerne
Projekt ”forebyggelse af genindlæggelse – en fælles indsats” Et samarbejde mellem Gladsaxe kommune og Psykiatrisk Center Ballerup Eva Tangdal Ledende.
Ida Sofie Nygaard Næstformand, SFSP Sygeplejerske, VIA Aarhus Sabina Bay Hermansen Formand, SFSP Medicin m. Industriel Specialisering, AAU.
Hvorfor er Region Sjælland den bedste videreuddannelsesregion for yngre læger? Yngre Læge-dag - Lørdag den 28. maj 2011 Preben Cramon - Sundhedsfaglig.
Ole Mølgaard Overlæge Anæstesiologisk Afdeling Århus Sygehus Kursusleder, akutkurser, Region Midt UDDANNELSE På de nye fælles akutmodtagelse.
Astma-Allergi Forbundet, Colitis-Crohn Foreningen, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen,
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Driverdiagram – Sikkert patientflow – Øget patientsikkerhed ved indlæggelse og udskrivelse – Patienter indlagt > 48 timer udskrives før kl. 12 Ortopædkirurgisk.
Kvalitetssikring i speciallægepraksis
Hvad er vigtigt for dig?-dag
"Samspillet mellem akutmodtagelsen og sygehusets øvrige afdelinger"
Hvad er vigtigt for dig?-dag
Fælles akutmodtagelser og sammenhængende patientforløb for den ældre sårbare medicinske patient – er der en modsætning ? Jørn Munkhof Møller.
Kvalitetsudvikling hvordan
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
MTV af Demens: Organisation
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Øre-næse-hals ambulatorie og sengeafsnit Holstebro
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
Præsentationens transcript:

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod)

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) TUP Ambulant 2006 Deltagelse af 7 af de tidligere amter – fordelt på 3 af de nuværende regioner 358 Ambulatorier patienter Specialer: Gynækologi Intern medicin Neurologi Oftalmologi (øjensygdomme) Organkirurgi Ortopædkirurgi Oto-rhino-laryngologi (øre-næse-halssygdomme) Pædiatri (børnesygdomme) Reumatologi

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Temaer Overgange mellem sektorer Koordinering kommunikation Patientinddragelse Personalekontinuitet Patientinformation Ventetid Patientsikkerhed Kliniske ydelser

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Hvorfor spørge patienten? l Patienten den eneste der gennemgår det samlede forløb, og er derfor den eneste, der kan vurdere forløbet i sammenhæng l Personalet er ikke i stand til at vurdere kvaliteten på vegne af patienten Kilde, f.eks. : Idvall et. Al., Journal of Quality and safety in health care 2002 Jung et. Al., Journal of Quality and safety in health care 2002

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Forskellige perspektiver - Patient og professionelle Ledere på sygehusafdelinger Kilde: Undersøgelser i Københavns Amt om ledere, medarbejderes og patienters syn på aktuelle kvalitet: Enheden for Brugerundersøgelser 2003/2004 I høj grad/I nogen grad Mere end 90% af patienterne oplevede, at sygehuset var godt orienteret om deres situation ved indlæggelsen. Ca. 1/3 af patienterne oplevede at egen læge var dårligt orienteret om hvad der var sket på sygehuset. Læge-patientkontinuitet Forebyggende indsats Etablere sikkerhedskultur Henvisn. fra alm. praksis/Speciallæge Information til primær sektor Information til andre sygehuse Information til amb./afsnit i egen afd. Information til anden afdeling

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Bedst vurderede områder og primære indsatsområder Bedst vurderede områder: Kommunikation Patientinformation Kliniske ydelser Primære indsatsområder: Ventetid Personalekontinuitet Tværsektorielt samarbejde Patientoplevede fejl Andre indsatsområder: Forskelligt for de enkelte specialer og ambulatorier

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Primære indsatsområder

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Primære indsatsområder - ventetider Unødig ventetid, der forlænger ophold Informeret om årsag til ventetid

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Primære indsatsområder – personalekontinuitet Læge i ambulatoriet med særligt ansvar Sygeplejerske i ambulatoriet med særligt ansvar

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Primære indsatsområder - Tværsektorielt samarbejde Ambulatoriets orientering af patientens egen læge Ambulatoriets læger på forhånd orienteret om patientens symptomer

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Brugerpanel

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod)

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Konklusion Den tværamtslige undersøglse blandt ambulatorier har medvirket til: at sætte fokus på patientperspektivet at udpege overordnede indsatsområder i amterne og lokalt på ambulatorier De primære indsatsområder vedrører: Ventetid Personalekontinuitet Tværsektorielt samarbejde Patientoplevede fejl Målinger skaber ikke forbedringer i sig selv

Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod)