MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Verden ind i undervisningen
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Sundhedspædagogisk indsats
Forældremøde X årgang.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Mental sundhed i skolen
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
Sundhedspædagogik som ledelsestilgang
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
- Hvad kan I forvente som forældre?
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Mindfulness og mental sundhed
Mental sundhed I skolen trivsel, selvværd og robusthed
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Sundhedsfremme i skolehaver?
Involvering i det sundhedsfremmede og forebyggende arbejde
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Sundhedspædagogik og måltidsfællesskab
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Kodeks for offentlig topledelse
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
Dan Zielke og 1.
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Et godt liv for alle borgere Christina Krog, tlf. Om Sund By Netværkets strategiske satsninger og arbejdsmetode.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sundhedspædagogik - sundhedsbegreber og kompetencer
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
” Fremtiden kommer af sig selv, fremskridtet gør ikke.”
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Trivsel, sundhed og læring
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Mærk dig selv.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Unges opfattelser af og viden om sundhed
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Vidensbaseret praksis i botilbud
Sundhedspædagogik i skolen - værdier, kontrol og dilemmaer
Sundhedspædagogik og værdier
Sund Mund til Byens børn
Sundhedspædagogiske settings
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde

Sundhedspædagogisk kompetence 1. Opdateret viden om sundhed, risiko og sygdom 2. Pædagogisk viden og erfaring 3. Evne og lyst til at tage afsæt i deltagernes viden, roller og værdier 4. Evne til at gennemføre sundhedsfremmende undervisning og skabe lærerige rammer 5. Evne til at arbejde involverende 6. Evne til at evaluere sundhedsarbejdet, både hvad angår deltagernes udbytte og aktiviteternes umiddelbare og forventede effekt 7. Evne og lyst til at arbejde tværfagligt og overskride traditionelle fagskel

Tværfagligt samarbejde a) Afklare egen faglighed (viden og værdier) b) Afklare værdier og et fælles sundhedsbegreb c) Have blik for målgruppens indsigt, værdier og opfattelser af et godt liv d) Kunne kvalificere deres idéer og lade dem indgå i såvel målsætningsarbejde som konkrete aktiviteter e) I fællesskab gennemføre pædagogiske aktiviteter og løbende justere aktiviteternes indhold og form f) Udvikle egen evne til at bryde med normer, vante arbejdsgange og vedtagne sandheder!

Tværfaglige udfordringer At kunne se en sag fra flere sider At være opmærksom på både egne og andres værdier og de grundantagelser, værdierne bygger på At være opmærksom på egne og andres kompetencer At være i stand til at åbne sig over for partnernes viden og metoder og skabe rum for fælles refleksion At forholde sig åbent til indbyrdes forventninger og roller At involvere sig ’ægte’ i arbejdet og være autentisk – dvs. turde være den man er!

Den tværfaglige udfordring 1. At organisere sundhedsarbejdet med udgangspunkt i tværfaglige projekter 2. At kombinere en sundhedsfaglig og en pædagogisk tilgang til forebyggelse og sundhedsfremme 3. At formulere fælles (sundhedspædagogiske) mål i samarbejde med målgruppen

Spørgsmål Hvilken særlig faglighed har jeg i forhold til andre, som også arbejder med min målgruppe? Hvilken forståelse af min rolle har jeg i forhold til mine samarbejdspartnere? Hvilken viden trækker jeg (selv) på og hvilken viden trækker vi på, når vi arbejder sammen? Hvilke forventninger har politikerne og beslutningstagerne ift. de ting vi skal samarbejde om?

Opgave i praksis Beskriv en idé til en sundhedspædagogisk aktivitet, der involverer målgruppen Hvad er formålet? Hvad skal der gøres? Hvordan skal det gøres? Hvordan vil du arbejde på tværs? Lav en konkret handleplan Overvej hvordan du vil samle op undervejs?

Tak for denne gang!