Pausen der blev væk Om forestillingen om det effektive menneske og karriereplanlægning Pia Cort/Program for Livslang læring.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tietgen HG - Hvor er det vi ser, at skoen trykker i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse?
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Energi- & Vandværkstedet
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Borgernes barrierer for brug af IT
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Hans Peter Wolsing iværksætterkoordinator SKYD IKKE DIG SELV I FODEN Nordjyske Medier 17. nov
Gymnasiekultur og elevdeltagelse
Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark
Fremtidens detailhandelsuddannelser Morten Emborg Områdedirektør, EUD.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Selvopfattelse.. STIGMA
Arbejdsglæde.
Unges uddannelsesvalg og hvordan det kan kvalificeres
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Fortællinger fra kanten
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Hvad er ”den gode inklusion” for børn, forældre og ansatte?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Susanne Minds Evaluator VIA University College
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
På meningsjagt i meningsløsheden! Med Viktor Frankl som tour-guide
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Workshop Motivation og fokus på målet
Et mærkeligt skib.
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Hallo... Jeg ville bare se om du var tilstede... I just wanted to see if you were there...
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
AKT på Dybbøl Skolen.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
Unge og uddannelse Noemi Katznelson Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Præsentationens transcript:

Pausen der blev væk Om forestillingen om det effektive menneske og karriereplanlægning Pia Cort/Program for Livslang læring

Forskningsbaggrund Kombinationsprojektet – overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse - http://ffd.dk/paedagogisk-udvikling/kombinationsprojektet

”TID” Forskellige tidsopfattelser ”Politisk tid” ”Egentid” (Eigenzeit) Kombinationsprojektet ”TID” Forskellige tidsopfattelser ”Politisk tid” ”Egentid” (Eigenzeit) Ting tager tid og hvis vi forsøger at forcere den tid, som en ting tager ender vi med at gøre det dårligt eller slet ikke The idea that everything, if we are to do it well, requires a certain amount of time. Now, the particular amount of time required clearly depends on the specific task in hand, but if you try to do it any quicker than its ‘eigenzeit’, then you will inevitably do it badly or not at all. Forcere erkendelsesprocesser.

Politisk tid Linearitet – uddannelsesvalget kan styres og planlægges via strategisk planlægning (uddannelsesplan) Orientering mod fortid og fremtid Evaluere fortiden (den tid som er gået) Fastlægge mål for fremtiden (den tid som kommer) Nu’et = en mangelsituation Tidsmonitorering (UU vejledere som ”controllere” af uddannelsesprojektet) Tid som en knap ressource – overgange skal minimeres

Politisk tid – logikken bag Rational choice -> metodisk individualisme Økonomiske mand rationel Ydre motiveret (nyttemaksimerende – cost-benefit – penge/status) Human capital – uddannelse som middel Kontrol, planlægning og forudsigelighed Effektivitet som underliggende værdi Thatcher: There is no such thing as society

Vestligt tidsideal The time we live through today, the time that rules over our lives, rests on a single value: efficiency. Minimizing time spent completing tasks and producing products is the overall temporal value of modern culture. It shapes the structure of our economies and, in the process, shapes everything from how we eat to how we educate our children. Efficiency is the principal ”time intervention” of modern Western culture. (Frank, 2011, About Time, p. 321)

Pauser er spild af tid Tid er penge Af og til føler jeg at fortiden og fremtiden stiller så store krav til mig, at der ikke er plads til nutiden – Evelyn Waugh

Egentid på højskole Fordybelse Legitim pause – tilstedeværelse i nu’et Situationsbestemt vejledning med udgangspunkt i den unges situation (at ville noget med de unge vs. at ville de unge) Fællesskab – skabelse af en fælles historie, styrkelse af personlig identitet Livsoplysning – håndtere livet i dets mangfoldighed Kommunikativ vs. Instrumentel handlen – modstand mod velmenende voksne med åbenbare eller skjulte dagsordner

Egentid - logikker Humanistisk psykologi Indre motivation Det ‘hele’ menneske Meningsskabelse Menneskeligt potentiale - (ud)dannelse som mål Indre motivation Autonomi Tilhørsforhold Kompetence

Pausen som regenerende Lev ikke i fortiden, drøm ikke om fremtiden, koncentrer dit sind om nuet (Buddha)

Effekter af tidsforståelse Politisk tid Ængstelse Stress Manglende motivation Egentid Glæde Flow Motivation

Indre og ydre motivation SDT - selvbestemmelse Ikke-selvbestemt Adfærd Selvbestemt Motivation Amotivation Ydre motivation Indre motivation Regulerings-former Ikke reguleret Ydre Introjiceret Identificeret Integreret Indre Opfattet udgangspunkt for motivation Upersonlig Ydre Delvis ydre Delvis indre Indre Indre Elevernes fortællinger om læringsrum Politisk tid Egentid Ryan & Deci, 2000

Beslutningstagningstypologier og tidsorientering Fortid Nutid Fremtid Fjern fremtid Evaluerende Opportunistisk Strategisk Aspirerende Giv tid! Den frugtbare pause Forskning i effekten af vejledning – spore karriereveje over 5 år Planned happenstance (Krumbolz) Evaluerende: refleksion over selv og konsekvensen af beslutninger Strategisk: rationel og målrettet, et mål – kognition frem for følelser Aspirerende: personligt eller karrieremål ofte inden for meget konkurrenceorienterede brancher (kunst, film, dans, musik) – afstå fra materielle goder Opportunistiske: intuitive, drage fordel af muligheder som byder sig, ofte uafklarede i forhold til karrieremål, modstand mod planlægning Efter Bimrose & Barnnes, 2007

pause "Anthem" The birds they sang at the break of day Start again I heard them say Don't dwell on what has passed away or what is yet to be. … Ring the bells that still can ring Forget your perfect offering There is a crack in everything That's how the light gets in. Leonard Cohen

Politisk tid Hader dem! Fordi, de er simpelthen så ubehagelige. Vi er blevet mødt med dem siden 7. klasse, og jeg har hadet det så meget, fordi når man ikke ved det, og man skal fortælle, hvad man skal lave fem år frem, så er det bare … shit! Jeg har fandeme fældet mange tårer over de der uddannelsesplaner (Elev).

Politisk tid Altså selvfølgelig skal man finde ud af, hvad man vil. Og det er også, altså selvfølgelig, det er jo en vigtig ting. Det er jo resten af vores liv, ikke? Men det er ligesom om, at presset bare bliver lettet [på højskole], bare en lille smule. Fordi at det fylder så meget. Og folk omkring en, får det til at fylde så meget for en. Altså, at det er en bekymring for dem, at man ikke ved, hvad man vil om 10 år. Altså, slap dog af! (Elev)  

egentid Jeg vil simpelthen bare sige, de måneder, vi har været heroppe, og vi har lært hinanden at kende, det er dét, som er en kæmpestor oplevelse, og det er dét, som gør det her til et kæmpeøjeblik. Fordi vi lærer hinanden at kende på en anden måde end bare det første indtryk, som vi egentlig får af dem. Så hvad kan jeg sige: højskolevenner for livet. Ikke andet. (Elev)

Egentid Højskolerne kan tilbyde det, at man er sammen 24 timer i døgnet. Man ser hinanden stå op, både når man er frisk, og når man ikke er frisk. Man kan ikke skjule sig eller skynde sig hjem kl. 16, hvis man er ked af det. Alle de der forskellige facetter, som et menneske har. Alle de andre sider i livet, som ikke nødvendigvis handler om den læring, man har oplevet i den skoleform, vi er vænnet til, kan give hinanden noget på det menneskelige plan, der medvirker til, at man opdager nye sider af sig selv og forhåbentlig ser nogle talenter i sig selv, som man ikke har set før, som kan medvirke til at man får noget selvtillid. Den selvtillid kan så, efter min mening, overføres på nogle andre læringsrum, som er uden for den her skole og forhåbentlig give dem nogle skub i livet. (Højskolevejleder)

Uddannelsesvalgets pres Fiona: Problemet er også at, altså, vi bliver simpelthen presset ud i at skulle vælge det alt, alt for tidligt, synes jeg. Og vi skal simpelthen altså, og vi bliver presset og presset og presset og presset og det hjælper ikke noget fordi det koger over i hovederne på os og vi kan ikke tage stilling til det, når vi er 14-15 år gamle. Altså, det er urimeligt. Isolde: Og så tager man bare et eller andet valg! Gitte: Ja. Fiona: Ja, lige præcis. Og så fylder det bare for meget fordi at der bliver presset for meget på. Og man burde ligesom få at vide at man egentlig bare kunne lige tage det, lige lidt stille og roligt.