1 Skriftlighed på nye måder efter reformen Pædagogiske udfordringer: Bedre studiekompetence – større progression Mere fordybelse – bedre individuel vejledning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Forældrearrangement om folkeskolereform
Præsentation af materialer på personalemøde
5 IT-didaktiske principper
Elevplaner Elevplan Dialog ! Evalueringer Elevmål.
Det tekniske: PC:  Tryk Start, programmer, tilbehør, underholdning, lydoptager  Tryk på den røde optagerknap og indtal din lydfil  Når du er færdig.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Undervisningsplanlægning
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Skolepolitiske visioner og mål
Erfaringer med AMO-reformen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
VISION Det bedste til vore børn! Oplæg til Pædagogisk Råd.
Religion på B-niveau Christina Egholm.
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Virtuel vejledning Handelsgymnasiet i Ballerup. Udfordring: Ved større skriftlige arbejder er det et problem, at kun et mindretal af vores elever søger.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Digital skriftlig- og mundtlighed
TR møde 6. januar 2014 Reform og arbejdstid Eksempler på lokale opmærksomhedspunkter.
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Opgavestyring i Elevplan
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
ORGANISERING OG PLANLÆGNING PÅ IBC HANDELSGYMNASIET AABENRAA METTE ANDERSEN, REKTOR.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Studiefællesskaber videnskabsteori i almen studieforberedelse undervisning uden for klassen Favrskov Gymnasium
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet.
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Mål- og resultatstyring i Rigsrevisionen
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
Projektidé Hvordan kan man som lærer være med til at skabe sammenhæng og progression i elevernes skriftlige arbejde på tværs af fag? Projektets formål.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Det handler om eleverne
Temadag for inspektorer, pædagogiske ledere og vicerektorer
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
IT undersøgelse på Breum Skole
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Program for dagen Ankomst og kaffe
Statens HR – Implementeringskoncept
Præsentationens transcript:

1 Skriftlighed på nye måder efter reformen Pædagogiske udfordringer: Bedre studiekompetence – større progression Mere fordybelse – bedre individuel vejledning Nye skriftlige arbejdsformer, mere variation Nye evalueringsformer, retteformer

2 Skriftlighed på nye måder efter reformen Samarbejdsudfordringer: Bidrag til elevernes samlede kompetenceudvikling Øget samarbejde mellem fagene Mere vægt på kompetencer - på tværs af fag

3 Skriftlighed på nye måder efter reformen Teknologiske udfordringer: It-anvendelse udfordrer traditionelt skel ml. mundtlighed og skriftlighed Nye produkttyper Lettere vidensdeling og informationssøgning Lettere kopiering af tekster mv.

4 Skriftlighed på nye måder efter reformen Ledelsesmæssige udfordringer: Krav om pædagogisk ledelse Klarere mål- og rammestyring Krav om lokal kvalitetssikring af produkt og proces Øgede krav til lokal ressourceprioritering

5 Svar på udfordringer Pædagogiske udfordringer: BK-krav om kvalitetssikring, progression og evaluering Mulighed for kommentering af delvist færdige produkter Flere produkttyper: tekster, rapporter, it- præsentationer, multimedieproduktioner mv. Nye evalueringsformer: elevsamtaler, løbende dialog

6 Svar på udfordringer Samarbejdsudfordringer: Fælles begreb for alle fag: elevtid Skolens leder prioriterer elevtidsanvendelse og fordeler en del elevtid (drøftelse) Skolens leder fastsætter principper for fastlæggelse af elevtid for den enkelte opgave (drøftelse)

7 Svar på udfordringer Teknologiske udfordringer: Nye produkttyper: It-præsentationer, multimedieproduktioner mv. Større vægt på løbende dialog om skriftligt arbejde Mulighed for gruppebesvarelser Mulighed for it-baserede rettemetoder

8 Svar på udfordringer Ledelsesmæssige udfordringer: Nye ledelsesværktøjer ift. mål med, prioritering af, anvendelse og evaluering af skriftligt arbejde i BK Skriftligt arbejde indgår i studieplanen Skriftligt arbejde indgår i skolens evalueringsplan Mulighed for vidensbanker og it-baserede rettemetoder