1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser
helle mathiasen, It-anvendelser i undervisningen - optikker Administrative rutiner: UV-org- og UV-former generel info/materiale-distribution ( konferencesystem ”LMS”,”CMS” etc.) div. mix af f2f og net-fora Formidlingsmedier ( fx i/e-bøger, podcast, interaktive-tavler etc) It som redskab til produktion ( fx kontorpakke, pod/vodcasts, simulerings- / ”eksperimenterings”-programmel etc.) It som samarbejdsprocesfacilitator ( fx web 2.0, sociale medier) It som læreprocesfacilitator: Individuel dimension (fx færdighedstræning, fagprogrammer, podcasts, i/e-bøger)
Deltagende skoler, runde 2 Skoleprojekter 2011/2012 Gribskov gym Rødkilde gym, Vejle Birkerød gymnasium Faaborg gym Egå gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense Espergærde gym Marselisborg gymnasium Roskilde hhx Niels Brock Roskilde stx Herlev gymnasium Ørestad gym Aarhus Købmandsskole Tårnby gym Odder gym Struer gymnasium
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012 Gribskov gym Rødkilde gym, Vejle Birkerød gymnasium Faaborg gym Egå gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense Espergærde gym Marselisborg gymnasium Roskilde hhx Niels Brock Roskilde stx Herlev gymnasium Ørestad gym Aarhus Købmandsskole Tårnby gymnasium Odder gym Struer gymnasium Alle skoleprojekter i forsknings-, udviklings- og netværksprojektet KVUC, København Rosborg gym, Vejle Mercantec 7 Fynske gymnasier Langkær gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense IBC, Kolding CELF Næstved gym Efterslægten Rystensteen Aarhus Statsgymnasium Undervisningsorganisering, -former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser
5
6 It-anvendelser i undervisning - forventningshorisonter Sociale systemer Forskellige kommunikationsfora forskellige præmisser tema tema tema tema kommunikation kommunikation lærer elev lærer Forskellige koder, forventninger, rutiner, kommunikationskulturer - afhængig af konkrete kontekst Krav: Forventningsafstemning Kompleksitetshåndtering
helle mathiasen, Eleverne Brugen af digitale medier og netmedierede kommunikationsfora kan understøtte: teknologisk kompetenceudvikling individuelt arbejde, gruppearbejde og klasseundervisning samarbejde elevinvolvering/aktivering udvikling af faglige kvalifikationer og- kompetencer udvikling af sociale/personlige kvalifikationer og- kompetencer forskellige skoleprojekter – forskellige konkrete erfaringer
helle mathiasen, Lærerne Brugen af digitale medier og netmedierede kommunikationsfora: teknologisk og didaktisk kompetenceudvikling Aktualisering af refleksioner: elev-/lærerroller og – funktioner organisering af undervisning undervisningsformer undervisningsmaterialer elevaktivering uddannelsestid og elevtid
helle mathiasen, en øjenåbner - har givet anledning til refleksion faglighed skriftlighed mundtlighed Prøveformer Potentialer? Begrænsninger? Faldgruber? Barrierer?
10 Tak for i dag