1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

It og av – alle lærere med
Elevtrivselsundersøgelsen 2011 Egå Gymnasium Svarprocent: 95% (745 besvarelser ud af 784 mulige)
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Digitalisering.
Projektdeltagere Næstved Kommune Silkeborg Kommune
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
D EN TVÆRGYMNASIALE OG TVÆRSPROGLIGE PROCES I G EFIONPROJEKET Konference for netværksprojektet vdr. fremmedsprog i gymnasiet. 14. marts 2012 Anne Vase,
It og elevaktivering Workshop på Egaa Gymnasium d
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Hold Fast Oplæg ved UUO-møde om De gymnasiale uddannelser Christian Alnor rektor ved Middelfart Gymnasium og HF.
Odder Gymnasiums iPad-projekt Susanne Th Jensen & Yago Bundgaard, Odder Gymnasium. Uddannelsesforum 2011.
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Forskningsperspektiver på læremidler
Studenter- konference Ålborg 26. april Århus 29. april København 5. maj.
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Strategisk kompetenceudvikling
Fra enkeltlærerprojekt til skoleprojekt Konference om undervisningsformer og –medier i de gymnasiale uddannelser, AU 29. april 2014 Dorte Fristrup, rektor,
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Rødkilde Gymnasium Pod- og vodcast i naturvidenskab. September 2011.
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Hvordan lettes overgangen relevant
KONFERENCE ODENSE CONGRESS CENTER 29. SEPTEMBER 2014 Helle Mathiasen Professor, forskningsprogramleder TEKNOLOGIBRUG OG DEN PERFEKTE UNDERVISNING -ifølge.
Elev- og lærererfaringer
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
AU Afslutningskonference Aarhus Universitet 28. november 2011 Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
1 Aarhus Universitet Afslutningskonference 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
N ETVÆRKSARBEJDE, MED FOKUS PÅ EVALUERING OG PROGRESSION I ENGELSKFAGET. Et samarbejde mellem Odder, Faaborg og Nørresundby.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012 Gribskov gym Rødkilde gym, Vejle Birkerød gymnasium Faaborg gym Egå gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense Espergærde gym.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Kvalitetsudvikling på Handelsgymnasiet Århus Købmandsskole
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
Den perfekte undervisning - ifølge eleverne
Skolestrukturændringer 2008 – 2011
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Mette Hermann og Jette Hannibal Rødkilde Gymnasium – 8. Marts 2012 Psykologi og it Didaktiske og pædagogiske udfordringer og muligheder.
DPU – Aarhus Universitet
Konference om digital skriftlig eksamen i dansk på stx Program – 10.15Velkomst Nikolaj Frydensbjerg Elf, ph.d: Multimodal mediekompetence,
Projektet Projektets titel: ”Profil, faglig identitet og anvendelsesorientering” Projektets primære formål: Øge elevernes aktivitet og autonomi Projektsdeltagere.
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF.
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Netværksgrupper (1) Allerød Gymnasium Aurehøj Gymnasium
Præsentationens transcript:

1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser

helle mathiasen, It-anvendelser i undervisningen - optikker Administrative rutiner: UV-org- og UV-former generel info/materiale-distribution ( konferencesystem ”LMS”,”CMS” etc.) div. mix af f2f og net-fora Formidlingsmedier ( fx i/e-bøger, podcast, interaktive-tavler etc) It som redskab til produktion ( fx kontorpakke, pod/vodcasts, simulerings- / ”eksperimenterings”-programmel etc.) It som samarbejdsprocesfacilitator ( fx web 2.0, sociale medier) It som læreprocesfacilitator: Individuel dimension (fx færdighedstræning, fagprogrammer, podcasts, i/e-bøger)

Deltagende skoler, runde 2 Skoleprojekter 2011/2012 Gribskov gym Rødkilde gym, Vejle Birkerød gymnasium Faaborg gym Egå gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense Espergærde gym Marselisborg gymnasium Roskilde hhx Niels Brock Roskilde stx Herlev gymnasium Ørestad gym Aarhus Købmandsskole Tårnby gym Odder gym Struer gymnasium

Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012 Gribskov gym Rødkilde gym, Vejle Birkerød gymnasium Faaborg gym Egå gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense Espergærde gym Marselisborg gymnasium Roskilde hhx Niels Brock Roskilde stx Herlev gymnasium Ørestad gym Aarhus Købmandsskole Tårnby gymnasium Odder gym Struer gymnasium Alle skoleprojekter i forsknings-, udviklings- og netværksprojektet KVUC, København Rosborg gym, Vejle Mercantec 7 Fynske gymnasier Langkær gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense IBC, Kolding CELF Næstved gym Efterslægten Rystensteen Aarhus Statsgymnasium Undervisningsorganisering, -former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser

5

6 It-anvendelser i undervisning - forventningshorisonter Sociale systemer Forskellige kommunikationsfora forskellige præmisser tema tema tema tema kommunikation kommunikation lærer elev lærer Forskellige koder, forventninger, rutiner, kommunikationskulturer - afhængig af konkrete kontekst Krav: Forventningsafstemning Kompleksitetshåndtering

helle mathiasen, Eleverne Brugen af digitale medier og netmedierede kommunikationsfora kan understøtte: teknologisk kompetenceudvikling individuelt arbejde, gruppearbejde og klasseundervisning samarbejde elevinvolvering/aktivering udvikling af faglige kvalifikationer og- kompetencer udvikling af sociale/personlige kvalifikationer og- kompetencer forskellige skoleprojekter – forskellige konkrete erfaringer

helle mathiasen, Lærerne Brugen af digitale medier og netmedierede kommunikationsfora: teknologisk og didaktisk kompetenceudvikling Aktualisering af refleksioner: elev-/lærerroller og – funktioner organisering af undervisning undervisningsformer undervisningsmaterialer elevaktivering uddannelsestid og elevtid

helle mathiasen, en øjenåbner - har givet anledning til refleksion faglighed skriftlighed mundtlighed Prøveformer Potentialer? Begrænsninger? Faldgruber? Barrierer?

10 Tak for i dag