Hvorfor kultur og kulturpolitik? Nye kommuner Nye identiteter og fællesskaber Ny udvikling Ny målrettet indsats Kultur med børn Kultur af børn Kultur for.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Helhed i børn og unges hverdag Ålborg Kommune 2013
Hvorfor børnekulturpolitik?
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Teori-Praksis-holdning
Kulturregion Storstrøm En kulturregion med forbindelse til fremtiden.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Forældremøde X årgang.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
Jeg støtter barnet ved:
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Et udviklingsprojekt. Udfordringen For musikskolerne Musikskolerne har mistet næsten 18% af sine elever i perioden 2005 ( ) til 2010 ( ) Og.
Verdensborgeren Skolen skal levere undervisning i verdensklasse, men hvad er verdensklasse, og hvad skal børnene bruge en sådan undervisning til?
Projektlederens rolle(r)
En ny model for bibliotekernes rum
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
For de kreative, nytænkende, sære, unormale og geniale tankegange.
Børnekultur der dur, Børnekulturens netværk, d. 26. oktober i Kolding Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen og direktør i Næstved.
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Alle børn er alles ansvar
Velkommen Forældremøde 10. juni 2014.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Den inkluderende skole
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Biblioteket og kommunalreformen – bibliotekets roller
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Møllevangskolen 22. November 2012
FDF s ambition FDF giver børn og unge et ståsted at møde verden fra.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Kulturkonference på Comwell Middelfart september 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Inklusion og inkluderende processer
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
Seminar for Ungdomsskoleledere kreds Midt- og Vestjylland d. 25. september 2008 Fremtidens ungdomsskole – udfordringer, opgaver, ledelse, ungdomsskolens.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Inklusion og Specialviden
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Fleksible fællesskaber
10 eksempelprojekter (2 pr. kommune)
DEN REGIONALE BILLEDSKOLE
It i folkeskolens matematikundervisning
Charlotteskolen - læring lige i nærheden
Kortlægning - Styrker og svagheder
Præsentationens transcript:

Hvorfor kultur og kulturpolitik? Nye kommuner Nye identiteter og fællesskaber Ny udvikling Ny målrettet indsats Kultur med børn Kultur af børn Kultur for børn Børnekulturen i Næstved

Nye kommuner Tendens: Større kommuner, større kulturbudgetter Nye kommuner – ny skræddersyet kulturpolitik

Nye identiteter og fællesskaber Kunst og kultur som enzym Fælles oplevelser og fortællinger som kit Inklusion contra eksklusion

Ny udvikling Plads til klassisk oplevelses- og underholdningskultur Nye organisationsformer Globaliseringen

Ny målrettet indsats Styrk dialogen mellem politikere og kulturaktører Formulér en dynamisk kulturpolitik Formulér særlige indsatsområder Formulér tværgående indsatsområder

Kultur med børn Sammen med voksne på børnenes præmisser Barnet møder anerkendelse Barnet bliver vist nye veje Barnet indgår i en vigtig proces, der udfordrer fantasi og kreativitet

Kultur af børn Anerkender barnets tankesæt og handlemønstre Kultur af børn giver børn stemme og sætter spor Styrker børnenes demokratiske opfattelse Styrker børnenes personlige udvikling

Kultur for børn Fordi: Børn skal have kultur i øjenhøjde på egne præmisser og niveau Børn skal have mulighed for at møde verden på kunstens præmisser Børn skal have mulighed for at opnå ny viden og opleve verden på ny Børn skal have mulighed for at opnå nye kompetencer Børn skal have mulighed for at se sig selv på en anden måde

Børnekulturen i Næstved Børnekulturkonsulent Børnekulturfestival – Streetfestival – Teaterfestival Udviklingsprojekt med University College Sjælland Børns spor i byen (kunstprojekter) Netværk Familierelaterede projekter Børns medinddragelse i byfornyelsesprojekter Alle børn i pasningstilbud 1½ - 10 år – to teaterforestillinger om året Skolekoncerter Børnekulturhus – kompetenceudvikling på det kreative felt Musik og kulturskole En innovativ ungdomsskole, Ungdomssekretariatet