©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Lene Vestervang Olsen Direktør
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Excellence Netværk 2004 Indlæg om modellen, RADAR og resultatkriterier Jørgen Kjærgaard 15. juni 2004.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Erfaringer med AMO-reformen
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Date :31 1.
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Netværk af forebyggende sygehuse
Helhedsorienteret selvevaluering
Selvevaluering i praksis
Konsensusprocessen.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for selvevalueringsgruppen.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Kodeks for offentlig topledelse
Medalje til Høje-Taastrup
Dan Zielke og 1.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
De 8 excellence-begreber
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
v/ Mads Biering-Sørensen, SCKK
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Introduktion til KVIK - selvevaluering fra start til slut Temamøde 24
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Kompetencestrategi med mening
Individuel selvevaluering. Øvelse Hvad tror du ville være en udfordring for dig ved at gennemføre den individuelle selvevaluering? - diskuter gerne med.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Det gode sammenhængende rehabiliteringsforløb Compliance Kommunikation Kvalitetssikring.
Hvad er det gode skolelederliv?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kvalitetssikring og SCKK på Nørre G ved Marc Hammer.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Erfaringer med selvevaluering
KVIK Værktøjer SCKK har udviklet en række værktøjer, som støtter op undervejs i selvevalueringsprocessen: KVIK Selvevalueringsvideo – er til alle, der.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Målingens problematikker Hvorfor egentlig iværksætte et måleprojekt?
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den individuelle evaluering.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Hvad er det gode skolelederliv?
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Præsentationens transcript:

©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?

©SCKK 2005 Helhedsorienterede modeller ”spørgerammer” KVIK modellen 2004 (dansk offentlig sektor model) EFQM Excellence Modellen 2003 (europæisk model til alle sektorer) Spørgeramme  9 temaer  27 enkle emner  6-trins vurderingsskala Spørgeramme  9 kriterier  32 omfattende delkriterier  Avanceret pointsystem

©SCKK 2005 KVIK-modellens tankegods SCKK erfaringer Erfaringer med kompetence- og kvalitetsudvikling i praksis Principper fra lærende organisationer og TQM Dansk arv Tradition for samarbejde mellem ledelse og medarbejdere Helhedsorienteret kvalitetsudvikling  Brugeroplevet kvalitet  Faglig kvalitet  Organisatorisk kvalitet Europæisk arv Fælles sprog og forståelse af kvalitetsudvikling i offentlig sektor Visioner om internationale sammenligninger Arbejdsplads erfaringer Erfaringer med at bruge KVIK modellen i praksis på forskellige typer offentlige arbejdspladser IndsatsResultat Forbedring og læring

©SCKK 2005 Kvalitetsudvikling i praksis Omdrejningspunkt: Selvevaluering En gruppe repræsentative ledere og medarbejder bruger Excellence Modellen eller KVIK som spørgeramme til at evaluere indsatser og resultater i forhold til:  Institutionens styrker  Institutionens forbedringsområder Det samlede billede anvendes til:  Prioritering af forbedringsprojekter  Status der giver blik for den løbende udvikling

©SCKK 2005

Selvevaluering – hvordan?

©SCKK 2005 Kombinationen af Excellence og KVIK (1) Excellence Modellens ”komparative” fordele: Mere kompleks og dermed dækkende ledelsesmæssige analyse af sammenhænge mellem indsats og resultater Større præcision i vurdering af indsatser og resultater KVIKs ”komparative” fordele: Nemmere tilgængelig – flere praktiske eksempler Nemmere at gennemføre selvevaluering i praksis gennem Mere pædagogisk med video, illustrationer mv.

©SCKK 2005 Kombinationen af Excellence og KVIK (2) Mulige kombinationsscenarier: Excellence Modellen som direktionens ledelsesværktøj – KVIK bruges i praksis til selvevaluering i underliggende enheder/forvaltninger – der sammenskrives Excellence selvevaluering i direktionssekretariat eller lignende Excellence Modellen fastholdes som den primære model i alle enheder/forvaltninger – men mindre enheder eller enheder, hvor det har været svært at skabe motivation for selvevaluering får tilbud om KVIK