VELKOMMEN TIL DIGITAL RETORIK EFTERÅR 2008!. “rhetorical communication is the primary tool with which we influence and control the thoughts and actions.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

7. undervisningsgang den
Udarbejdelse af poster
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Mediepædagogik og didaktik
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Sprog/billeder på Internettet
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Åbent hus, 31/
ART GALLERIES Gruppe 4.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Om feedback og tilbagemeldinger
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
PROGRAM Introduktion: Lisbeth og Natascha Introduktion: jer
D i g i t a l R e t o r i k 7 / 3. D i g i t a l R e t o r i k Ugens højdepunkt… Gruppe 4 har kage med i dag! 
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Velkommen til E-business
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
Tekstformidling på Internettet E 2003
Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca : besøg af journalist Abelone Glahn.
Præsentation af Det retoriske kompas
Præsentation af Det retoriske kompas
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Vejlederens kommunikation
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
Mads, Rune og Camille - Gruppe 10
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Digitale biblioteker og web 2.0
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2. D i g i t a l R e t o r i k Problemer med Wordpress? -Så hiv fat i Lisbeth eller mig efter denne power point.. Ugens.
Planlægning, proces og evaluering
1 QA and user research
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
KURSUSGANG 2. RETORIKKENS GRUNDPRINCIPPER
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
INTRODUKTION > VELKOMMEN | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld.
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
Retorik Retorikkens grundbegreber Historisk baggrund
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Digital Retorik hold I Velkommen til Digital Retorik forår 2014!
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Mellemværender Litteratur for børn og unge midt i en medietid ved Ayoe Quist Henkel Lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg, VIA UC og ph.d. fra Center.
06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor Camilla Moring, lektor.
Præsentationens transcript:

VELKOMMEN TIL DIGITAL RETORIK EFTERÅR 2008!

“rhetorical communication is the primary tool with which we influence and control the thoughts and actions of other people, as well as the environment in which we live” (James McCroskey, An Introduction to Rhetorical Communication, p. 19)

Introduktion: Lisbeth og Anne Introduktion: jer Hvordan forstå ”digital retorik”? Kursets indhold Grupper PROGRAM

Cand. mag i Litteraturvidenskab & Medievidenskab (incl MA i Image Studies) Ph.D. ITU 2003: Towards a Poetics of Virtual Worlds Adjunkt, ITU Gæstelektor, Center for Designforskning Lektor, ITU, 2007 – Forskningsinteresser: online kommunikation og kommunika- tionskultur, brugergenereret indhold og web 2.0, spilverdener, mobile storytelling, webformidling UNDERVISERNE: LISBETH

UNDERVISERNE: ANNE HVEJSEL BA Humanistisk Informatik Multimedier, AAU Cand.it i Design, Kommunikation & Medier, ITU Undervisningsassistent Digital Kultur (E2007), Usability (F2008), Usability m. projekt og Digital Retorik (E2008) Grey, LLD, Brugeransvarlig IT-konsulent v. UNI-C Selvstændig: Digital StoryLab, 2008 Interesser: Digital Storytelling, Unge og medier, mediepædagogik, webformidling, usability, æstetisk teori mm.

navn uddannelse før ITU (BA hvorfra osv) ITU’er (årgang/linje) eller gæstestud (hvorfra)? hvilke andre fag dette semester andet? 1 ord om ”retorik” JER

DIGITAL RETORIK SOM FAG?! (en smagsprøve)

TRADITIONEL RETORIK [debat og overtalelse igennem tale og dialog]

MODERNE RETORIK [bevidst uetisk overtalelse]

[markedsføring] MODERNE RETORIK

[hvordan kommunikation virker i en konkret situation]

RETORIK & ÆSTETISKE FAG [forførelse og komm. inden for ”kunstfagene”]

“…rhetorical study, in its strict sense, is concerned with the modes of persuasion.” (Aristoteles) ”Hvergang vi ønsker at fremstille et anliggende for vore medmennesker og delagtiggøre dem i det, foreligger der således en retorisk og dermed en hensigtsbestemt (intentionel) situation, uanset om tilhøreren i øvrigt forholder sig tilsluttende eller afvisende. Retorik er hensigtsbestemt tale” (Jørgen Fafner) målrettet kommunikation intention/virkemidler MÅLRETTET KOMMUNIKATION

SITUATION & INTENTION [kursusgang 2 m.v.]

logos pathos ethos [holistisk menneskesyn] APPELFORMER [kursusgang 5-8 m.v.]

DIGITAL RETORIK WEB 1.0 [overtalelse vha kommunikation & design]

DIGITAL RETORIK WEB 2.0 [overtalelse vha dialog og brugergen. indhold]

MULTIMODAL DIGITAL RETORIK [kursusgang 4 m.v.]

MULTIMODAL DIGITAL RETORIK [kursusgang 4 m.v.]

DIGITAL RETORIK SOM SIMULATION [kursusgang 11]

retoriske virkemidler appelformer, stilistik (f.eks. verbale og visuelle figurer og troper), disposition brug af/relation mlm. verbalsprog, lyd, stillbilleder, levende billeder, grafik/figurer modalitet Ide: Klastrup, 2008, særlige egenskaber ved digitale meider, herunder interaktivitet, arkiv, dialog digital medie +/- det retoriske artefakt (website, DVD, mobil app. osv) kommunikationsintention der har ført til konstruktion af digitalt artefakt, f.eks ønske om branding, overtalelse, kritik SITUATION/INTENTION ANALYSE AF DIGITAL RETORIK

Retorisk analyse Retorisk teori Retorisk praksis FAGPERSPEKTIV

”WYSIWYG”-TÆNKNING: primær fokus på den afsender og modtager, der er tænkt ind i det produkt, vi ser på (altså ikke faktisk afsender og faktisk modtager) Ikke hvad der kommunikeres, men primært (tilrettelægning af) hvordan der kommunikeres for at opfylde et mål/intention design er kommunikation og digital kommunikation er også (interaktions)design

Ved gennemførsel af kurset, vil I som studerende kunne: 1) Demonstrere en forståelse for teorier om digital kommunikation og retoriske virkemidler i en digital kontekst ved at anvende dem til analyse af en kommunikativ problemstilling eller case inden for feltet digitale medier. 2) Planlægge og udføre en selvstændig undersøgelse eller analyse med udgangspunkt i en retorisk/kommunikativ problemstilling. 3) Demonstrere evner indenfor anvendelse af akademisk retorik ved at overholde genrens konventioner i den afleverede eksamensopgave. MÅLSÆTNING

KURSETS INDHOLD 125.8Introduktion 21.9Retorikkens grundprincipper 38.9 Digital retorik: genrer, udfordringer og muligheder 415.9Visuel kommunikation og retorisk konvergens 522.9Logos og akademisk argumentation 629.9Pathos og storytelling 76.10Ethos I: image og Identitet Ethos II: Tillid og troværdighed Persuasion & strategisk kommunikation Opgavefremlæggelse ”Procedural rhetorics” – retorik som spil og simulation + gæst Retorik i web 2.0 tidsalderen + gæst Cross-media retorik samt afslutning (NB! Dobbeltgang!) + gæst

”AKTIVE STUDERENDE” Præsentationsgruppe fremlægger en af teksterne i forbindelse med hver forelæsning Feedback på andres tekster i forbindelse med øvelserne og fremlægningsdag Diskussion og input NB! 2 slags grupper: 1) Præsentations – og øvelsesgruppe (vi laver) 2) Eksamensopgavegruppe (I vælger selv)

WHERE THE ACTION IS

- Forudsætning for at gå til eksamen er bestået obligatorisk opgave - Opgaven består af en hypertekst/webside, der præsenterer dig selv på en forførende måde - Behøver langt fra at være supertjekket teknisk: det er sammenhæng mlm struktur og indhold, vi blandt andet ser på (dvs. forudsætter kundskaber svarende til gennemførsel af webdesign og komm. kurset på 1.semester( - arbejder med i øvelserne gang 6 & 7, afleveres i forbindelse med gang 8 - skal bare bestås! men vi udnævner og præsenterer de 3 bedste historier EKSAMENSFORM & KRAV I

”Den studerende skal aflevere en opgave på 8-10 sider, der i videnskabeligt format præsenterer en original undersøgelse eller analyse indenfor et eller flere af kursets emner. Det forventes at projektet i sin udforming også demonstrerer kendskab til den akademisk retoriske stil.” Eksamensopgaven skal udformes efter kursets helt egen opgaveskabelon (dvs det er den fontstr og opsætning osv, der er i skabelon, der gælder) - Projektet skal præsentere en original undersøgelse indenfor et af kursets emner - Hvis man skal skrive speciale alene, anbefales det at skrive opgave alene. Ellers frit valg mellem gruppeopgave og individuel opgave EKSAMENSFORM & KRAV II

LÆS LITTERATUR TIL KURSUSGANG 2 (SE KURSUSPLAN på WEBSITE) GRUPPE 1 PRÆSENTERER FAFNER TEKST TILBAGEMELDINGER OM EVT ”GENBRUGSLITTERATUR” NÆSTE GANG

identificer og præsenter tekstens pointer og hovedargumenter hvordan underbygges tekstens argumenter? er I enige eller uenige? argumenter hvorfor (hvorfo kan teksten stadig være relevant?) find og præsenter et website, der illustrerer tekstens pointe(r) eller modbeviser dem (ikke et fra teksten!) ½ sides referat af teksten til resten af holdet ca 15 min (kommer også som dokument under ”grupper” på website) GRUPPEPRÆSENTATION