Samarbejde om Udlandsophold
Internationalisering Hvorfor samarbejde – Kan man mere sammen end alene ? – Fordele for eleverne ? Hvordan samarbejde – Organisatorisk rollefordeling – Praktiske foranstaltninger/værktøjskasse Tid til spørgsmål
Hvorfor samarbejde ? Længerevarende forlagt undervisning muligt – 2 ugers ophold i England/Skotland Kun få elever fra hver skole – 3 uger med praktik Kun få elever fra hver skole Leonardo da Vincy
Fordele og ulemper set med elevøjne Fordele Rejser af lyst Uafhængig af klassekammerater Viljen er fællesnævneren Får regionale kontakter Lærer at netværke Ulemper Lang distance Lav integration i undervisningen Forældretryghed Tilpasning langsom/svag
Hvordan samarbejde ? Formelt samarbejde – fælles vision Strategi Integrere interkulturelle og internationale faglige forhold i undervisningen (såvel i fag som i tværfaglige projekter). Tilbyde samtlige studerende et rejseprogram i et fagligt integreret forløb hvert skoleår.
Organisatorisk rollefordeling Internationale koordinatorer Koordinatormøder årligt Arrangerende skole/afsenderskoler Medrejsende lærere Accept på lærerværelset
”Værktøjskassen” 1.International koordinator på hver skole 2.Ensartet ”koncept” 3.Fælles hjemmeside – Destinationsoplysninger – Elektronisk tilmelding – Database – Elektronisk evaluering
Spørgsmål ?
Overvej nu selv Mulige samarbejdspartnere for jer (tænk gerne bredt) ? Hvilke andre elementer end rejser kunne øge vores internationalisering ? Hvilke dele af internationalisering kan forbedres ved samarbejde, f.eks – Flere tilbud/øget valgfrihed for eleverne – Mulighed for Leonardo-projekter – Højere kvalitet af rejserne – Bedre fokus på ”gode” elever – Lærerkompetencer Hvilke ”modstande” kan I forudse ved at samarbejde om internationalisering?