Samarbejde om Udlandsophold. Internationalisering Hvorfor samarbejde – Kan man mere sammen end alene ? – Fordele for eleverne ? Hvordan samarbejde – Organisatorisk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Dialysebehandling er, uanset dialysemetode, en belastning og betyder store ændringer i det daglige liv for den hvis liv afhænger af dialyse og for de nære.
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Seksualpolitik på specialskoler FNSS – konference 31. oktober 2011 Kim Steimle Rasmussen.
Vadesteder, ventetider og sorte huller
Erhvervsakademi DANIA
Orientering fra Kræftens Bekæmpelse Karin Mejding
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Procesvejledning.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Velkommen. Ingeniørforeningen, IDA En dynamisk fagforening og interesseorganisation.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Skabelon til strategisk plan
NGC Next Generation Classroom. Tankeeksperiment: • Klasselokalets vægge, loft og gulv udgør rammerne. • Skab nu det optimale læringsmiljø.
Grønt Flag – Grøn Læreruddannelse
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
Nynne Det er tilladt at have talent! Talent? Talentprojekter – hele viften Akademiet – et eksempel Køreplan: Hvordan starter.
Talent og talentudvikling
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
IT i undervisningen.
Interesse Vilje Hensigt Mål Kommissorium SOSU Netværket øst for Storebælt.
Leonardo Erfa-seminar 13. januar 2010  Samarbejdsaftaler og kvalitetssikring af praktikophold  Bente Skipper,  international koordinator  EUC Nordvestsjælland.
Fakta om unge Alle skal have en uddannelse 96% starter
International eftermiddag for medicinstuderende 2013.
Problematikker og praksis i vejledning af udenlandske studerende på MVU 28. november 2008 Hans Hansen 1Årsmøde 2008 Vingstedcentret.
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
Vær realistisk – forlang det umulige
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Bestyrelsesdag Middelfart Generationsskifte i korpsene - fornyende organisation.
Velkommen til Lægedage
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Workshop: Brobygning og integration på praksis og metodeniveau Marianne Melau, tidligere leder af OPUS; ph.d.stud., Psykiatrisk Center København.
Principper for skole-hjemsamarbejdet på Virklund Skole
1. I NTEGRATIONSPLANS MØDE 2 B RANCHEPAKKEFORLØB Fokus på arbejdsmarkedet Hvor mange ledige jobs har vi Borgerne klar til den virkelige verden Alle kan.
Uddannelse “gode præster skaber gode præster”. FFU Fælles Frikirkelig Uddannelse.
ESSM/MOVAS We Mean Business d Brand- rådgivning Inspektion Kursus Sikring & Sikkerhed Prøvning Undersøgelser CertificeringDBINUSA GTS Institut.
Mundtlig matematik eksamen
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
EGU opgaver i et Jobcenter Hvordan ser arbejdet ud set fra den placering.
Velkommen til LærerIntra set fra lederens bord Ledelsens holdning og ageren har stor betydning for, hvordan SkoleIntra kommer til at fungere på skolen.
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
UNI•Login Administration, anvendelse og håndtering i SkoleIntra
Nye veje for bibliotekets brugeruddannelse Fra Bologna til Hammerfest - dansk fra sidelinjen Oslo 6.april06 Tina Pipa Koordinator for Brugeruddannelse.
Internationale tilbud på EUD. Mission  Aarhus Business College Uddanner, Udfordrer og Udvikler mennesker til en global fremtid  Aarhus Business College.
Virtuel undervisning for ’udeelever’. Brøndby Gymnasium Privat gymnasium startet i 2005 Klar profil: Idræt – it – internationalisering 240 elever Alle.
Efterskoleforeningens Årsmøde, 2013 Dialoggruppe 5 Vejledning og overgange v/ Bent Bisballe Østergård, Bestyrelsesmedlem Lis Brok-Jørgensen, Vejledningskonsulent.
STUDERENDES EMPLOYABILITY I DET VIRKELIGE (ARBEJDS) LIV 2016 Behnam Liaghat.
Torben Stolten Thomsen HANSENBERG Projektleder og international koordinator Sådan forbereder vi eleverne på at rejse ud!
Netværk Dagtilbud & Skole.
SUF - gevinstrealisering
Levnedsmiddelselskabet
Skole-reform Skolesamarbejdet Motion og bevægelse.
Skolen og praktik Overgangen
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Velkomst v/chefkonsulent Marie Lund
Præsentationens transcript:

Samarbejde om Udlandsophold

Internationalisering Hvorfor samarbejde – Kan man mere sammen end alene ? – Fordele for eleverne ? Hvordan samarbejde – Organisatorisk rollefordeling – Praktiske foranstaltninger/værktøjskasse Tid til spørgsmål

Hvorfor samarbejde ? Længerevarende forlagt undervisning muligt – 2 ugers ophold i England/Skotland Kun få elever fra hver skole – 3 uger med praktik Kun få elever fra hver skole Leonardo da Vincy

Fordele og ulemper set med elevøjne Fordele Rejser af lyst Uafhængig af klassekammerater Viljen er fællesnævneren Får regionale kontakter Lærer at netværke Ulemper Lang distance Lav integration i undervisningen Forældretryghed Tilpasning langsom/svag

Hvordan samarbejde ? Formelt samarbejde – fælles vision Strategi Integrere interkulturelle og internationale faglige forhold i undervisningen (såvel i fag som i tværfaglige projekter). Tilbyde samtlige studerende et rejseprogram i et fagligt integreret forløb hvert skoleår.

Organisatorisk rollefordeling Internationale koordinatorer Koordinatormøder årligt Arrangerende skole/afsenderskoler Medrejsende lærere Accept på lærerværelset

”Værktøjskassen” 1.International koordinator på hver skole 2.Ensartet ”koncept” 3.Fælles hjemmeside – Destinationsoplysninger – Elektronisk tilmelding – Database – Elektronisk evaluering

Spørgsmål ?

Overvej nu selv Mulige samarbejdspartnere for jer (tænk gerne bredt) ? Hvilke andre elementer end rejser kunne øge vores internationalisering ? Hvilke dele af internationalisering kan forbedres ved samarbejde, f.eks – Flere tilbud/øget valgfrihed for eleverne – Mulighed for Leonardo-projekter – Højere kvalitet af rejserne – Bedre fokus på ”gode” elever – Lærerkompetencer Hvilke ”modstande” kan I forudse ved at samarbejde om internationalisering?