Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Talent og talentudvikling

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Talent og talentudvikling"— Præsentationens transcript:

1 Talent og talentudvikling
UTA-konference Herning Talent og talentudvikling Hvidovre Den 19. april 2012 Niklas Winstén Kokkedal Skole – Fredensborg Kommune Hvidovre - april 2012 Helle B. Jensen

2 Baggrund for vores talentarbejde
Danmark har for få elever med topresultater Udfordringer for særligt dygtige og motiverede elever Dygtige elever medvirker til at inspirere andre elever Højner det faglige niveau i klassen Privatskolerne i kommunen har ikke patent på høj faglighed Profilering af skolen Attraktiv og kompetenceudviklende udfordring for lærere Hvidovre - april 2012

3 Formål At pleje, tilgodese og udvikle de oplagte talenter.
At skabe en kultur, der gør det in at være dygtig til noget. At give ”næsten-talenterne” et skub. At styrke netværket mellem skolerne og eleverne Hvidovre - april 2012

4 Talenthold – Fredensborg Kommune
Deltagere: 6 skoler Elever i 8. og 9. Kl. 3-4 talenthold 2-6 elever pr. kursus pr. skole 15 – 24 elever pr. hold Hvidovre - april 2012

5 Organisering Det praktiske 1 leder Økonomien 1 sekretær 1 skoleleder
Tilrettelæggelsen 6 skoleledere Hvidovre - april 2012

6 Hvordan udvælges eleverne
8. og 9. klasse elever Eleverne udpeges af skolelederen på baggrund af anbefalinger fra lærerne Eleverne og forældrene spørges Eleverne og forældrene underskriver en tilmeldingskontrakt Nu også talenthold for mellemtrinnet Hvidovre - april 2012

7 Bekymringer Kan man det? Jantelovsbekymringer
Tvivl om opbakning fra lærerne, forældrene mv. …Vi har ikke oplevet modstand – kun stolthed og opbakning. Hvidovre - april 2012

8 Hvem underviser? 1-2 lokale skolelærere
Undervisere fra de lokale gymnasier, universitetet, skuespillere og div. gæstelærere. Talentholdene er placeret på lokale skoler 2-3 timers undervisning ugentlig (i alt ca. 30 lektioner) Hvidovre - april 2012

9 Eksempler på talenthold
Science English/drama Global Society Arkitektur, design og kunst Filosofi Anvendt matematik English, media and communication EU og NATO Kina Bioteknologi Hvidovre - april 2012

10 EU og NATO Skole A Ca.5 elever 1 lærer Skole B Ca.5 elever 1 lærer
Skole C Ca. 5 elever 1 lærer 16 elever og 4 lærere Ca. 30 undervisningslektioner 3 dages studietur til Bruxelles Eleverne afslutter forløbet med at holde foredrag om EU og Bruxelles hjemme på egne skoler Hvidovre - april 2012

11 Billeder Hvidovre - april 2012

12 Formål for talent på mellemtrin
At pleje, tilgodese og udvikle de oplagte talenter. At skabe en kultur, der gør det in at være dygtig til noget. At give ”næsten-talenterne” et skub. At styrke netværket mellem skolerne og eleverne Hvidovre - april 2012

13 Talenthold for 4. – 6. kl. Underviserne er lærere fra den enkelte skole 12 – 20 lektioner Ligger om eftermiddagen efter normal skoletid Henvender sig til dygtige elever og elever med særlig interesse indenfor det pågældende område Hvidovre - april 2012

14 Talenthold for 4. – 6. kl. Eksempler på talenthold Science Historie
Filosofi Musikforståelse Mordmysterier Hvidovre - april 2012

15 Facts og resultater Ca. 450 elever (25 hold) har deltaget på fem år
Skolen kan fastholde og tiltrække de fagligt stærke elever og lærere Skolen har øget elevtallet med % Talenthold skal være et supplement til den bredt sammensatte primære klasse Alle skoler i kommunen deltager i dag Ordningen er udvidet til også at omfatte mellemtrin Hvidovre - april 2012

16 Evaluering Tilbyde nye kurser mindst hvert andet år
Samarbejdet med de lokale gymnasier og eksterne undervisere er meget vigtig Eleverne forbedrer deres færdigheder, kundskaber og ikke mindst selvtillid Talentholdene har en positiv effekt i ”hjemmeklasserne” Såvel skolelærere som gymnasielærere profiterer af samarbejdet Netværk for både elever og lærere Hvidovre - april 2012


Download ppt "Talent og talentudvikling"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google