Præsentation af forårs-sfo

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen på Skibet Skole
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
Program for aftenen kl – 20.30
Kompetenceafklaring af børnene
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Skoleparathed.
Strategiske pejlemærker
Informationsaften Aftenens program:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Er mit barn klar til skolestart ?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Velkommen til Lagoni SFO
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Ordblindhed Hvad er det?.
Jeg støtter barnet ved:
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Velkommen til nye børn som er kommet fra vuggestue og dagpleje eller hjemmefra. Blomsterprojekt hvor vi får blomster hjemmefra som vi passer, vander og.
Formålet med aldersblandede hold & rullende skolestart
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Folkeskolereformen2014.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Børnehaveklasserne Brædstrup Skole
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Lagoni SFO Skoleåret 2014/2015.  Vi er et aktivt hus med nærværende voksne og vi vægter børnene har en god eftermiddag i samværet med deres kammerater.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
0.årgang 2012/ årgangs struktur - Hverdagen på 0.årgang.
Skoleparathed Sunds skole.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
For førskolegruppens forældre
Velkommen til skolen ved Bülowsvej & SFO Thorvald
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Fra børnehave til SFO/Skole Forældremøde Vindinge Børnehus/Vindinge skole 21. Oktober 2015.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Robuste børn Skæring dagtilbud.
Den pædagogiske læreplan
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Informationsmøde Førskolen
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Præsentation af forårs-sfo

Formål/Primær sigte Skabe en mere glidende overgang til deres nye liv i skolen. Skabe mulighed for at opbygge nogle gode sociale relationer mellem børnene, som de kan profitere af i det videre forløb. Skabe mulighed for, at børn og forældre kan lære skolen at kende inden det ”rigtigt” går i gang. Skabe mulighed for at tilrettelægge pædagogiske aktiviteter, der i særlig grad sætter fokus på skoleparathed.

Glidende overgang Sikre grundlag for dannelse af klasserne Sikre et fornuftigt samarbejde med familien i overgangen. Have særlig fokus på børn i udsatte positioner og sikre dem en mulighed for en god skolestart

Målsætning Forårs-sfo-børnene skal kunne fungere som små skoleambassadører, der efter forløbet har fået: Forståelse for en skolehverdag. Kendskab til omgivelserne. Etablering af nye nyttige relationer. Begyndende leg og læring med bogstaver, tal. Kort sagt kan fungere som nyttige støtter for de nye børn ude fra.

PERSONLIG UDVIKLING OG SOCIALE KOMPETENCER: Børnene skal opleve tryghed i deres start på forårs sfo Det betyder at: Børnene er samlet på samme afdeling i de første uger En fast og genkendelig personalegruppe i de første uger En forudsigelig hverdag med faste rytmer. I overgangen fra den fælles afdeling til egen afdeling bliver barnet fuldt af en kendt voksen. En god formidling til forældrene om børnenes hverdag i forårs sfo’en, som kan være med til at skabe en helhed for barnet, og fælles indsats forældre og personale imellem. Formidling primært via forældreintra.

Fortsat Øve deres koncentrationsevne/fokus Øve at kunne lytte til andre Modtage og forstå kollektive beskeder Øve deres selvhjulpenhed, og støtte børnene i at udvikle hverdagskompetencer som at tage tøj af og på, vide hvilken madpakke og håndklæde de har, og selv holde styr på tingene. Kunne klare selvstændige toiletbesøg, mærke ”jeg er sulten”, lære at rydde op efter sig selv. o. lign. Øve sig i at kunne stå frem og udtrykke sig i en tryg forsamling. At kunne tåle at der bliver stillet krav til det enkelte barn.

Fortsat At øve barnet i at kunne vente til det bliver éns tur og kunne acceptere ikke altid at være i centrum. Øve dem i den frie leg – uden at der er voksne involveret – dvs. give børnene kendskab til skolens område og grænser så de kan færdes frit Øve dem i at hente en voksen når konflikter ikke kan klares af børnene selv. Skabe kendskab til – og venskab med andre børn på den sfoafdeling de bliver en del af i fremtiden. Skabe et kendskab til folkeskolemiljø og at kunne blive en del af en sammenhæng med mange børn og børn i alle aldre.

ÆSTETISKE, SPORGLIGE OG KROPSLIGE KOMPETENCER: Øve børnene at satte ord på egne følelser og behov Øve børnene i at kunne sætte ord på en opstået konflikt Øve børnene i at kunne sætte ord på oplevelser og indtryk. Involverer børnene i daglige gøremål, hvor sproget bliver brug skriftligt – eks. indkøbsseddel, opslag e. lign. At udvikle et godt sprogbrug; hvilket betyder at de voksne er rollemodeller i deres sprogbrug.

Fortsat Arbejde med børnene fin- og grovmotorisk. Tilskynde børnene til at æstetiske udfoldelser omkring sangremser, danse, natur og idræt. At øve børnene i at cykle som måden at komme rundt på. At børnene forstår og anvender kropssprog.

MØDET MED NATUR OG KULTUR: At bruge ude område til f.eks. bål, lege og boldspil At færdes hensynsfuldt i naturen At få mulighed for at stifte bekendtskab med kultur i nærmiljøet, så som bibliotek, udstillinger og hvis muligheden byder sig – en evt. større tur ud af huset.

Præsentation af konkret dagsforløb Her præsenteres et eksempel på dagsforløb.

Forløbet April måned: Aktiviteter i forårs-sfo hele dagen. Maj/juni: Forårs-sfo formiddag og sfo eftermiddag (klasserne er dannet)

Praktiske oplysninger Åbningstider 06,30 – 16,45. Pris pr. måned 1651,00 kr. pr. måned. juli måned er betalingsfri. Sfo er ferielukket i ugerne 28 – 29 – 30.

Oplysninger om økonomi Skolen får det, der svarer til en børnehavetakst til tilbuddet. Ved 25 børn 363.000 kr. til drift og løn ca. 1/3 er forældrebetaling.