Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Det svære liv i en sportstaske
Læringsstile og lektier
Skoleparathed.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
- gennem Marte Meo metoden
Bokstav børn.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Hvordan kan forældretræning hjælpe os med at hjælpe vores børn?
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Klasseledelse og cooperativ learning
Hvor der er fokus på klimaet.
Selvopfattelse.. STIGMA
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Uddannelsesparathed - hvad er det
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Dansen omkring handicapbegrebet
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Gråzonesprog – hvorfor?
Grupper – hvordan gøres det?
ADHD - Kendt eller ukendt diagnose - Brug for fokus på fastholdelse Jette Myglegaard, indehaver af PlusJob Formand for ADHD-foreningen.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Hva er god klasseledelse ?
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Børn med særlige behov! Hvordan rummer vi dem?
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Læsning.
Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet.
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
ADHD..
Bachelorprojektvejledning?
SUF - gevinstrealisering
Diasserie – om de handicapkompenserende ordninger målrettet jobcentrets samarbejdsvirksomheder Nedenfor finder I forslag til dias, som I i jobcentret kan.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
77. At tale uden at råbe Indhold: ”At tale uden at råbe” vil give dig redskaber til at definerer hvilken type underviser du er, og hvordan du skal placere.
Badmintonsportens hjælpetrænerkursus 1
Kommunikationsbøger i Phrase-it
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Leg, kreativitet dannelse
Præsentationens transcript:

Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre sin aktivitet styre sin impulsivitet

Er ADHD bare ADHD? Nej, man kan have ADHD med flest problemer i forhold til opmærksomhed Eller, man kan have ADHD med flest problemer i forhold til hyperaktivitet. Eller man kan have ADHD i en kombination af disse tilstande.

Hvad vil det sige at have AUTISME og ASPERGER? Det vil sige, at man har store kommunikationsproblemer. Det er både det talte sprog og kropssproget man har problemer med. Man opfatter verden meget sort/hvid Man opfatter verden meget konkret. (Forstår måske ikke ironi eller overførte betydninger) Man kan have særinteresser eller specielle rutiner der skal overholdes. Man kan have ekstremt svært ved at fungere socialt.

Infleksibilitet. Disse børn kan i mange situationer forekomme unødvendigt stædige og uvillige. Det skyldes at de har svært ved at rumme ændringer, ikke at de ikke har lyst til at samarbejde. Tit skal de bare have tid til at indtænke ændringerne, så er de med på dem. Igen handler det om at forberede. Nogle har brug for mere forberedelse end andre.

….. kan der være brug for, at undervisningen foregår i et lille miljø med klart forudsigelig struktur. Vær opmærksom på at påbud og irettesættelser ikke ændrer på opmærksomhedsproblemer……..