Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet II DSR, Kreds Sjælland Haslev, 1-11-2012 Tage Søndergård Kristensen Task-Consult.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tage Søndergård Kristensen
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Humanistundersøgelsen 2007 miniSeminar 6. maj 2008 Flemming Meier, CBS Learning Lab
Social Kapital – rig på relationer
Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Faldforebyggelsesprojekt
Arbeidsmiljøkonferansen 2012 Molde, Tage Søndergård Kristensen
EU og det danske sundhedsvæsen
Styrket kundebetjening gennem et kompetent arbejdsfællesskab
Dagkirurgisk sygepleje
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Tele- hjem ordningen Faxe, Greve, Køge, Lejre,
Sortering af affald Dato: 17. december Agenda Sortering af affald Dato: 17. december 2010 TNS Gallup A/S Kontaktperson Celia Paltved-Kaznelson Danmarks.
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Arbejdsglæde eller sygefravær
Identifikation af spild
Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet III
Ringe – Hjem projekt Medicinsk afd. O Herlev hospital
Sygeplejerske Lone Woelders
Region Hovedstaden Temadag for Udviklingsgruppen vedrørende IT og informationsudveksling den 10. juni 2013 Christian Worm – Direktør i Koncern Plan, Udvikling.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
Følge- Op.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet
T. Rune Nielsen, neuropsykolog, Ph.D.
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
Færre hænder og flere opgaver – hvordan tackler vi det?
Hvordan opnår vi succes? Vision og fællesskab om EPJ i regionen EPJ messedag, den 9. april 2013 Cheflæge, dr. med. Jørgen Schøler Kristensen, Hospitalsenheden.
Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser 2006 (LUP)
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Hvad er relationel koordinering
Geriatrisk Afdeling, AUH
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Region Midtjyllands tilbud 2013
Hvordan får man fagfolk til at gøre det rigtige – i tide?
Optimering af arbejdstilrettelæggelse i på Radiologisk afdeling i Køge Mahad Huniche Møde med Region Nordjylland.
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Velkommen til Lægedage
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Syg, stresset eller bare pjæk? Danske Risikorådgiveres konference den 23. april 2009 Afdelingschef Mikala Kreiser, KL.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
KOL prævalens, opsporing og udredning
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Matematik B 1.
Indhold, indsatser, implementering
Etablering af regional MRSA-enhed cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef Kvalitet og Sundhedsdata.
Århus Universitetshospital Århus Sygehus Centernavn Afdeling Kompetenceudvikling Århus Sygehus.
Telemedicin i sårbehandlingen  Def: Levering af sundhedsfaglige ydelser over afstand.
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
Relationel koordinering i et temporalt perspektiv
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Hvorfor er Region Sjælland den bedste videreuddannelsesregion for yngre læger? Yngre Læge-dag - Lørdag den 28. maj 2011 Preben Cramon - Sundhedsfaglig.
Regionernes resultater 2016 Grafikker fra GF-publikationen.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Præsentationens transcript:

Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet II DSR, Kreds Sjælland Haslev, Tage Søndergård Kristensen Task-Consult

Social kapital, produktivitet og kvalitet i ydelserne eller

Giver høj produktivitet stress? Mange tror, at høj produktivitet er ens- betydende med at ”løbe hurtigt” eller at have stress Men det hænger mere sammen med at - At lave tingene rigtigt første gang - At koordinere arbejdet godt - At undgå overflødige procedurer - At undgå fejl og spild

Antal sygeplejersker i OECD OECD 2009 DK

Stigende produktivitet på sygehusene Produktivitetsudviklingen i danske sygehuse. Indekseret. Danske Regioner Strejke

Korteste hospitalsophold i Danmark OECD. Health at a glance, 2009

Hvad er kvalitet? Tre sider af kvalitet: Organisatorisk kvalitet. Effektiv organisering uden flaskehalse eller ventetider og med optimal udnyttelse af kompetencer. Faglig kvalitet. Kvalitet ud fra anerkendte faglige kriterier. Oplevet kvalitet. Patienternes eller de ansattes oplevelse og vurdering af ydelsernes kvalitet.

Danske sygehuse: Flere indlæggelser – lavere dødelighed ÅrstalHSMR – hospitals dødelighed Antal indlæggelser Danske Regioner

-.10 A - 0, , Omkost- ninger Kvalitet Kvalitet (målt som sårkomplikationer). Hvenegaard & Gyrd-Hansen B C D E F Lave omkostninger ― høj kvalitet Høje omkostninger ― lav kvalitet Omkostninger og kvalitet ― følges de ad? En undersøgelse af 6 karkirurgiske afdelinger

Kvalitet og pris på amerikanske hospitaler Glance et al. Ann Surg 2010;252: En undersøgelse af dødeligheden blandt traumepatienter indlagt på 73 hospitaler (8) LavMiddelHøj (56)(9) Relativ pris Dødeligheds niveau (Antal hospitaler) Hospitaler med høj dødelighed var 62% dyrere end hospitaler med lav dødelighed

Det er ikke nok, at de ansatte er dygtige til deres fag De skal (også) kunne samarbejde: –Koordinering Fælles sprog og viden Fælles mål Gensidig respekt –Kommunikation Timing og hyppighed Præcision Problemløsning

Nøglen til kvalitet og trivsel i sygehusene – brobyggende social kapital Syge- plejersker LægerSOSU’er Bio- analytikere Læge- sekretærer Koordina- torer

8,48 3,84 Brobyggende social kapital Kvalitet,43 4,22 Brobyggende social kapital og behandlingskvalitet i 9 hospitaler Kvalitet: Liggetid, smertefrihed, funktionsevne, patienttilfredshed Gittell, 2009: (Relationel koordinering)

Høj social kapital i hospitaler En undersøgelse af en medicinsk afdeling i USA Lavere liggetid Reducerede omkostninger per patient Færre genindlæggelser (både inden 7 og inden 30 dage) Ingen signifikant sammenhæng med dødelighed blandt patienterne 6686 patienter,

Bedre brobyggende social kapital: Gevinst på alle hylder! Højere produktivitet Bedre kvalitet Bedre kunde/borger tilfredshed Højere trivsel hos de ansatte Lavere personaleomsætning Lavere fravær

Relationel koordinering og fælles mål: Også vigtigt ved telemedicin ”Når det handler om implementering af telemedicin er det ikke teknologien, der er den store udfordring. Det kritiske punkt er koordineringen af de mange aktørers indsats – hospitaler, kommuner og praktiserende læger – så at hver enkelt patient står i centrum. Den største opgave handler ikke så meget om it eller sundhed, men om at arbejde sammen på tværs, så alle parter hele tiden har det samme mål for deres indsats”. Dorte Stigaard, Region Nordjylland i Mandag Morgen

Oplevet kvalitet Social kapital Social kapital og oplevet faglig kvalitet Afdelinger på et stort hospital Regionen 75 Hospitalet (37)

Job tilfredshed Kvalitet Oplevet kvalitet og job tilfredshed. Afdelinger på et stort hospital Regionen 75 Hospitalet

At gøre produktivitet og kvalitet synlig ”Hver måned bliver svartiderne for den fore- gående måned gennemgået på kvalitetsmøder og hængt op på afdelingen i posterstørrelse, så at personalet hele tiden kan følge udviklingen. I visse måneder bliver gårsdagens svartider for hver enkelt maskine placeret på maskinen. Det er personalet, der har ønsket de daglige svar- tider og finder dem interessante, fordi der ofte er betydelige variationer fra dag til dag ”. (Klinisk Biokemisk afdeling, Gentofte).

Kvalitet og produktivitet følges ad Vejle er suveræn, hvad angår eksempelvis operation for diskusprolaps. Liggetiden er under en dag, hvor konkurrenterne har tre dage. Kollegerne i Odense har over fem dage, og det samme har Rigshospitalet. Vejle har ingen reoperationer, mens landsgennemsnittet for hele landet er over fire pct. Rigshospitalet har mange patienter, og en del er sikkert specielle tilfælde, men dér er andelen af reoperationer 13 pct. Det skal sammenlignes med Vejles runde nul. Det er ikke underligt, at de andre er misundelige, måske ligefrem jaloux. Dagens Medicin

Danmark – en succes! (Der stort set er holdt hemmelig) OECD. Health at a glance, 2009 Herfra Hertil

En af region Syddanmarks bedste arbejdspladser

Resultaterne Køkkenet på Vejle Sygehus

Tapas

Pointer Social kapital handler om arbejdspladsen Social kapital er ikke et projekt Social kapital er gratis Social kapital giver høj trivsel og lavt fravær Social kapital hænger altid sammen med god ledelse Social kapital giver høj kvalitet, produktivitet og innovation. Det handler om kerneydelsen!