Www.regionmidtjylland.dk Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Den Danske Kvalitetsmodel
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Dialog og læring i klagesager
Kandidaten i klinisk praksis
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Implementering Kvalitetsmodel på socialområdet v. socialchef Charlotte Josefsen.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Arbejdspladsudvikling
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
Merlivs seminar 27. August 2008
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Date :31 1.
feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
Sygeplejerske Lone Woelders
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Temaaftener for patienter med Mb
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Information om akkrediteringsbesøget 2005 V/ leder/kvalitetskoordinator, navn.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Hvordan får man fagfolk til at gøre det rigtige – i tide?
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Ida Götke, chefsygeplejerske og Dorthe Tilsted, kvalitetschef
Intro til TAK Aulum den 26. august Hvad er TAK? IT-system der understøtter den: Tværgående Akkreditering og Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren.
1 Senior Erhverv Søhøjlandet Nye tider, nye muligheder…! PP er sendt pr.mail.
JOURNALAUDIT FEBRUAR Journalaudit februar auditspørgsmål Heraf 3 ”ikke relevante”: Dosering ved lægemiddelordination (MEM) Lægemiddelafstemning.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Kvalitetsreformdebat.
Hospitalsenheden VEST
Mød Aalborg Universitet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Akutplan - Den videre proces i Region Midtjylland Lars Dahl Pedersen Afdelingschef Sundhedsplanlægning Temamøde 6. februar 2007.
Temamøde for Regionsrådet Kvalitetsstrategien på sundhedsområdet i Region Midtjylland.
Hospitalsenheden Vest Velkommen til Hospitalsenheden Vest Afsnit for patienter med hoftenære brud – mulighed for ”fast-track forløb”? Oplæg af: Marianne.
Akkreditering - af Regionshospitalet, Region Midtjylland
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Geokommunikation - visualisering af geografiske data.
Tidsplan for implementering af DDKM
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Hospitalsenheden Silkeborg – fremtidens udfordringer i arbejde med sundhed v/Hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen.
Pakkeforløb for kræftpatienter
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Kvalitetsudvikling hvordan
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007

2 ▪ Der kom et brev…. ”Jeg vil gerne invitere dig til at deltage i temamødet den 22. marts om nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene……” ”Jeg vil opfordre dig til at udarbejde et kort oplæg, der præsenterer dit syn…..det må ikke overstige 2 sider.”

3 ▪ Kvalitetsreformen Der er 37 temaer i Den Danske KvalitetsModel. Hvert tema har sine standarder. Der kommer 115 standarder. Standarderne fortæller os, hvad vi skal gøre.

4 ▪ Kvalitetsudvikling Hver af de 115 standarder har et antal indikatorer. Vi får i alt 670 indikatorer. – indikatorerne fortæller, hvad vi måler, og hvordan vi måler for at vide, om vi lever op til den givne standard.

5 ▪ Et eksempel på en af 115 standarder Sundhedsfaglig kontaktperson ”Der udpeges en sygehusansat sundhedsfaglig kontaktperson, tilknyttet den enkelte patient, med særligt ansvar for at sikre sammenhæng i patientforløbet under indlæggelsen og i ambulante forløb.”

6 ▪ Hvad måler vi? Der er 9 indikatorer  Der er en skriftlig retningslinie, der definerer, hvad ordningen indebærer.  Der er en skriftlig retningslinie der beskriver, hvordan vi kompetence- udvikler ordningen.  Der er dokumentation for, at personalet kender retningslinien.  I arbejdstilrettelæggelsen tages højde for ordningen

7 ▪ Hvad måler vi? Der er 9 indikatorer  Der er dokumentation for kompetenceudvikling.  Patienterne ved, hvor de skal henvende sig.  Patienten ved, hvem der er kontaktperson, og hvad ordningen indebærer.

8 ▪ Hvordan måler vi? 9 indikatorer Antal patientjournaler i hvilke der senest 24 timer efter indlæggelsen eller med mere end ét ambulant besøg er navngivet en sundhedsfaglig kontakt Person. Patienten  har fået navnet oplyst mundtligt og skriftligt  er informeret om hvad ordningen indebærer.

9 ▪ Hvad måler vi? Der er 9 indikatorer  Resultaterne af journalaudit og patienttilfredshedsundersøgelser diskuteres tværfagligt. Årsagen til kvalitetsbrist findes, og der laves handleplaner.

10 ▪ Selvevaluering Kontaktperson, Hospitalsenheden Vest

11 ▪ Resultatet – er patienterne tilfredse?  Den nationale patienttilfredsheds- undersøgelse (LUP) – 75%  Den regionale patienttilfredsheds- undersøgelse: Spørgsmål: "Oplevede du, at 1- 2 personer havde særligt ansvar for din undersøgelse og behandling?” - ca. 60% for de indlagte

12 ▪ Selvevaluering 2007 Forefindes instruksHar personalet kendskab til instruks Forefindes dokumentation af KP (ved audit) Patienttilfredshed Dokumenter! Forslag til forbedringstiltag Fokus på dokumentationspraksis (alle faggrupper) Informationsmateriale til patienter (folder, visitkort, mv.) Gør noget Forslag til forbedringstiltag Informationsmateriale til patienter (folder, visitkort, mv.) Fokus på funktionsbeskrivelser omfattet af instruksen Opretholdelse af resultater Instruks lavesGør noget Forslag til forbedringstiltag Fokus på personalets kendskab til vejledninger og funktionsbeskrivelser omfattet af instruksen (alle faggrupper) Informationsmateriale til patienter (folder, visitkort, mv.) nej ja Forefindes retningslinie for kontaktpersonordning ja

13 ▪

14 ▪

15 ▪

16 ▪

17 ▪

18 ▪

19 ▪

20 ▪

21 ▪

22 ▪

23 ▪ Mest kvalitet for pengene – hvordan? Er forudsætninger for kvalitetsudvikling til stede?  Ledelse  Kompetencer  Viden  Tid  Koordinering på tværs  Den organisatoriske udfordring

24 ▪ Den Danske Kvalitetsmodel Mest kvalitet for pengene – hvordan? Vi har etableret en kvalitetsorganisation, hvor ledelserne understøttes.

25 ▪ Kvalitetsorganisationen Hospitalsenheden Vest

26 ▪ Mest kvalitet for pengene – hvilke penge? Der er ikke tradition for finansiering af kvalitet – og når man centralt vælter én dominobrik, ser man sjældent, hvor mange der vælter efterfølgende. Nye initiativer, rapporter, vejledninger etc. indeholder sædvanligvis, hvad man skal men ikke, hvordan man skal…

27 ▪ Mest kvalitet for pengene – hvilke penge? Et eksempel I november måned kom en vejledning fra Sundhedsstyrelsen vedr. multiresistente stafylokokker (MRSA).  Alle patienter skal screenes for MRSA.  Det tager kun 3 minutter at gøre det! I Hospitalsenheden Vest har vi opfundet nogle andre spørgsmål. Nu tager det kun 1 minut at gøre det!

28 ▪ Mest kvalitet for pengene – hvilke penge? Et eksempel På ortopædkirurgisk ambulatorium er der årlige kontakter. At screene ”koster” minutter – eller 500 timer. 500 timer svarer med 4 patienter i timen til ambulante kontakter årligt. - Det var kun på ét ambulatorium!

29 ▪ Mest kvalitet for pengene – hvilke penge? Derfor:  Bør der foretages konsekvensberegninger på nye tiltag, før de implementeres?  Bør der arbejdes med økonomiske incitamenter (DRG) for kvalitetsfor- bedringer, ledelse, uddannelse, arbejdsmiljø etc.  Kunne man forestille sig iværksætter- ydelse i forbindelse med implementering af Den Danske KvalitetsModel?

30 ▪ Hvor mange dybe tallerkener skal vi opfinde?  Vi skal tænke på tværs i regionen - ”Klar besked”-brevene er et eksempel  Vi skal tænke på tværs af regioner - patientinformation er et eksempel

31 ▪ Kvalitetsreformen - opsummering  Vi står over for en stor opgave.  Vi kan ikke gøre 115 ting på én gang.  Vi skal støtte driften – og kompetenceudvikle særligt med fokus på ledelse.  Vi skal skabe incitamenter til kvalitetsudvikling.  Vi skal udnytte stordriftsfordele.