Didaktisk rekonstruktion i naturfagsundervisningen Morten Rask Petersen, Jan Alexis Nielsen & Claus Michelsen Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik Oplæg på NOFA 2 d. 15/5 2009, Middelfart Morten Rask Petersen Master i naturfagsundervisning
Master i naturfagsundervisning Disposition Beskrivelse af uddannelsen Teoretisk baggrund for uddannelsen Udbytte af uddannelsen Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509
Master i naturfagsundervisning Fremtidens naturfaglige lærere Projekt til udvikling af en forskningsbaseret efteruddannelse af grundskolelærere Udviklet med støtte fra EU’s socialfond Samarbejdspartnere: UC Lillebælt UC Syd Svendborg Kommune (+ Rudkøbing Skole) Odense Kommune Kolding Kommune Sønderborg Kommune Danfoss Universe Alle naturvidenskabelige institutter på SDU Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509
Master i naturfagsundervisning Master i naturfagsundervisning – master på en ny måde 60 ECTS points 4 moduler: Naturvidenskab, kultur og dannelse og anvendt naturfags- og matematikdidaktik Naturvidenskabens processer og den lærendes møde med naturvidenskab Naturvidenskaben i samfundet og naturfagsundervisningen i et fremtidsperspektiv Masterafhandling Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509
Master i naturfagsundervisning Teoretisk grundlag Fagfaglig bredde Netværk Videndeling Spredning Lokale udviklingsprogrammer Didaktiske værktøjer Master i naturfagsundervisning Michelsen, 2006 NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509
Master i naturfagsundervisning Didaktisk rekonstruktion Moderne naturvidenskab: Bioteknologi Biofysik Robotteknologi Naturfagsundervisning: Tværfaglig undervisning Scientific Literacy, dannelse Interesse og læring DIDAKTISK REKONSTRUKTION Udvikling, implementering og evaluering af innovative undervisningsforløb Læringsmiljøer: ScienceLab Danfoss Universe Uformelle lærings miljøer Undervisningsformer: Drama Medier Narrativer Master i naturfagsundervisning Michelsen, 2006 NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509
Master i naturfagsundervisning Eksempel på undervisning Program, 6. maj: 09.45 – 11.00: Flagermus og bio-sonar. Oplægv. Annemarie Surlykke 11.00 – 12.00: Opgaveformalia til eksamen 13.00 – 14.00: Begrebsbrugen i naturfagsundervisningen. Oplæg ved Elisabeth Dannesboe 15.30 – 16.30: Matematisk modellering og opfølgning på Søgårdturen v. Mogens Flindt Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509
Master i naturfagsundervisning Første hold dimentender Vi skal have gjort naturvidenskab til almen dannelse igen. Og vi skal have ændret den misforståelse, at det ikke er lige så kreativt som andre fag. Derfor er det vigtigt, at vi får flere ildsjæle og eksperter, der kan formidle naturvidenskab på en inspirerende måde, og her spiller den nye masteruddannelse på Syddansk Universitet en stor rolle. Undervisningsminister Bertel Haarder Dimission for det første hold mastere 13. Marts 2009 Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509
Master i naturfagsundervisning Evaluering af lærernes udbytte Evalueringerne er foretaget på baggrund af: Transkriberede semi-strukturerede interview foretaget før uddannelsesstart Spørgeskemaer med 20 åbne spørgsmål om oplevelser og forventninger under uddannelsen De studerendes skriftlige opgaver fra hvert semester Et 2-siders essay, hvor lærerne reflekterede over (i) selvbillede, (ii) professionel selvtillid, (iii) job motivation, (iv) opfattelse af arbejdsopgaver & (v) fremtidsperspektiver Michelsen, Nielsen & Petersen, 2008 Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509
Master i naturfagsundervisning Lærernes udbytte af uddannelsen Mere inspirerede Mere motiverede Mere sikre i undervisningsplanlægning Bedre til at argumentere for deres pædagogisk valg Lærerne har endvidere udviklet større forståelse for samspillet mellem: deres fag og andre fag naturvidenskab generelt og samfundet Michelsen, Nielsen & Petersen, 2008 Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509
Master i naturfagsundervisning Lærernes akademiske udvikling Bigg’s SOLO taksonomi Betydning Præstrukturel Manglende forståelse for sammenhænge Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509
Master i naturfagsundervisning Lærernes akademiske udvikling Bigg’s SOLO taksonomi Betydning Præstrukturel Manglende forståelse for sammenhænge Unistrukturel Refererende og ensidigt beskrivende Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509
Master i naturfagsundervisning Lærernes akademiske udvikling Bigg’s SOLO taksonomi Betydning Præstrukturel Manglende forståelse for sammenhænge Unistrukturel Refererende og ensidigt beskrivende Multistrukturel Beskrivelse fra flere vinkler - vidensfortælling Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509
Master i naturfagsundervisning Lærernes akademiske udvikling Bigg’s SOLO taksonomi Betydning Præstrukturel Manglende forståelse for sammenhænge Unistrukturel Refererende og ensidigt beskrivende Multistrukturel Beskrivelse fra flere vinkler - vidensfortælling Relationel Sammenkobling af indgangsvinkler. Første skridt i den akademiske tankegang Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509
Master i naturfagsundervisning Lærernes akademiske udvikling Bigg’s SOLO taksonomi Betydning Præstrukturel Manglende forståelse for sammenhænge Unistrukturel Refererende og ensidigt beskrivende Multistrukturel Beskrivelse fra flere vinkler - vidensfortælling Relationel Sammenkobling af indgangsvinkler. Første skridt i den akademiske tankegang Udvidet abstrakt Nyskabende tankegang i synteser Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509
Master i naturfagsundervisning Eksempel ”Samspillet mellem fagene skal bruges til at give eleverne den nødvendige afveksling mellem fagene, opstillingerne og scenarierne, så det ikke bliver kedeligt for dem. Der skal være noget for enhver. Vi kan som lærere ikke forvente at alt, hvad vi vil have eleverne til at lære er lige interessant for dem alle. Men vi kan håbe på, at det ’kedelige’ hænger fast, da det jo har været i sammenhæng med noget, som eleven har fundet interessant.” M1, modul 1 UNISTRUKTUREL Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509
Master i naturfagsundervisning Eksempel ”På baggrund af denne opgave er jeg kommet frem til, at den socialkonstrutionistiske læringsteori og e-læring supplere hinanden godt. E-læringsmodulerne danner læringsrummet og giver fleksibiliteten i undervisningen, mens socialkonstruktionismen danner grundlaget for hvilke processer, der gør eleverne i stand til at lære, forstå, se sammenhænge i de, til tider, abstrakte og komplicerede teorier, de bliver udsat for. Socialkonstruktionismen er dermed fundamentet i de pædagogiske og didaktiske tanker, mens e-læringen er med til at støtte og optimere disse tanker.” M1, modul 4 RELATIONEL Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509
? Master i naturfagsundervisning Foreløbige resultater Fagfaglig bredde Netværk Videndeling Spredning ? Lokale udviklingsprogrammer Didaktiske værktøjer Master i naturfagsundervisning Michelsen, 2006 NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509
Master i naturfagsundervisning Diskussion Tak for opmærksomheden mrask@imada.sdu.dk Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509