Didaktisk rekonstruktion i naturfagsundervisningen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Advertisements

Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Undervisning i ”Relation”
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Institut for Naturfagenes Didaktik
Velkommen.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
L EGENDE I NNOVATION Fremtidskonference om mulighederne for at understøtte især 2-sprogede børns sproglige udvikling med ny teknologi Projektet Legende.
Lærerprofessionen.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
Udfordringen med at skabe læringsrum, og retning i de unges liv
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Universitetets formål
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
IT i naturfagsundervisningen 28.marts 2012 Visioner for IT i undervisningen Ikke et ord om udstyr.
Lean Netværk AAU.
Velkommen til alle Skolenetværk vedr. formativ evaluering og udvikling af evalueringskulturen.
Indvielse af webantologien:
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Velkommen til Absalonskolen i Holbæk
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Fagenes samspil november 2009
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Hvordan lettes overgangen relevant
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Efteruddannelse som bidrag til netværksudvikling blandt naturfagslærere i en kommune Tanker og erfaringer fra SDU’s Masteruddannelse i Naturfagsundervisning.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Gymnasiet (Stx)
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 1. november.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Mød Aalborg Universitet
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik NAMADI Netværk om udvikling af naturvidenskabelige og matematiske studieretningsprojekter Erfaringer.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Få overblik over naturfaglige læreruddannelsesprofiler
Præsentationens transcript:

Didaktisk rekonstruktion i naturfagsundervisningen Morten Rask Petersen, Jan Alexis Nielsen & Claus Michelsen Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik Oplæg på NOFA 2 d. 15/5 2009, Middelfart Morten Rask Petersen Master i naturfagsundervisning

Master i naturfagsundervisning Disposition Beskrivelse af uddannelsen Teoretisk baggrund for uddannelsen Udbytte af uddannelsen Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509

Master i naturfagsundervisning Fremtidens naturfaglige lærere Projekt til udvikling af en forskningsbaseret efteruddannelse af grundskolelærere Udviklet med støtte fra EU’s socialfond Samarbejdspartnere: UC Lillebælt UC Syd Svendborg Kommune (+ Rudkøbing Skole) Odense Kommune Kolding Kommune Sønderborg Kommune Danfoss Universe Alle naturvidenskabelige institutter på SDU Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509

Master i naturfagsundervisning Master i naturfagsundervisning – master på en ny måde 60 ECTS points 4 moduler: Naturvidenskab, kultur og dannelse og anvendt naturfags- og matematikdidaktik Naturvidenskabens processer og den lærendes møde med naturvidenskab Naturvidenskaben i samfundet og naturfagsundervisningen i et fremtidsperspektiv Masterafhandling Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509

Master i naturfagsundervisning Teoretisk grundlag Fagfaglig bredde Netværk Videndeling Spredning Lokale udviklingsprogrammer Didaktiske værktøjer Master i naturfagsundervisning Michelsen, 2006 NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509

Master i naturfagsundervisning Didaktisk rekonstruktion Moderne naturvidenskab: Bioteknologi Biofysik Robotteknologi Naturfagsundervisning: Tværfaglig undervisning Scientific Literacy, dannelse Interesse og læring DIDAKTISK REKONSTRUKTION Udvikling, implementering og evaluering af innovative undervisningsforløb Læringsmiljøer: ScienceLab Danfoss Universe Uformelle lærings miljøer Undervisningsformer: Drama Medier Narrativer Master i naturfagsundervisning Michelsen, 2006 NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509

Master i naturfagsundervisning Eksempel på undervisning Program, 6. maj: 09.45 – 11.00: Flagermus og bio-sonar. Oplægv. Annemarie Surlykke 11.00 – 12.00: Opgaveformalia til eksamen 13.00 – 14.00: Begrebsbrugen i naturfagsundervisningen. Oplæg ved Elisabeth Dannesboe 15.30 – 16.30: Matematisk modellering og opfølgning på Søgårdturen v. Mogens Flindt Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509

Master i naturfagsundervisning Første hold dimentender Vi skal have gjort naturvidenskab til almen dannelse igen. Og vi skal have ændret den misforståelse, at det ikke er lige så kreativt som andre fag. Derfor er det vigtigt, at vi får flere ildsjæle og eksperter, der kan formidle naturvidenskab på en inspirerende måde, og her spiller den nye masteruddannelse på Syddansk Universitet en stor rolle. Undervisningsminister Bertel Haarder Dimission for det første hold mastere 13. Marts 2009 Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509

Master i naturfagsundervisning Evaluering af lærernes udbytte Evalueringerne er foretaget på baggrund af: Transkriberede semi-strukturerede interview foretaget før uddannelsesstart Spørgeskemaer med 20 åbne spørgsmål om oplevelser og forventninger under uddannelsen De studerendes skriftlige opgaver fra hvert semester Et 2-siders essay, hvor lærerne reflekterede over (i) selvbillede, (ii) professionel selvtillid, (iii) job motivation, (iv) opfattelse af arbejdsopgaver & (v) fremtidsperspektiver Michelsen, Nielsen & Petersen, 2008 Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509

Master i naturfagsundervisning Lærernes udbytte af uddannelsen Mere inspirerede Mere motiverede Mere sikre i undervisningsplanlægning Bedre til at argumentere for deres pædagogisk valg Lærerne har endvidere udviklet større forståelse for samspillet mellem: deres fag og andre fag naturvidenskab generelt og samfundet Michelsen, Nielsen & Petersen, 2008 Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509

Master i naturfagsundervisning Lærernes akademiske udvikling Bigg’s SOLO taksonomi Betydning Præstrukturel Manglende forståelse for sammenhænge Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509

Master i naturfagsundervisning Lærernes akademiske udvikling Bigg’s SOLO taksonomi Betydning Præstrukturel Manglende forståelse for sammenhænge Unistrukturel Refererende og ensidigt beskrivende Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509

Master i naturfagsundervisning Lærernes akademiske udvikling Bigg’s SOLO taksonomi Betydning Præstrukturel Manglende forståelse for sammenhænge Unistrukturel Refererende og ensidigt beskrivende Multistrukturel Beskrivelse fra flere vinkler - vidensfortælling Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509

Master i naturfagsundervisning Lærernes akademiske udvikling Bigg’s SOLO taksonomi Betydning Præstrukturel Manglende forståelse for sammenhænge Unistrukturel Refererende og ensidigt beskrivende Multistrukturel Beskrivelse fra flere vinkler - vidensfortælling Relationel Sammenkobling af indgangsvinkler. Første skridt i den akademiske tankegang Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509

Master i naturfagsundervisning Lærernes akademiske udvikling Bigg’s SOLO taksonomi Betydning Præstrukturel Manglende forståelse for sammenhænge Unistrukturel Refererende og ensidigt beskrivende Multistrukturel Beskrivelse fra flere vinkler - vidensfortælling Relationel Sammenkobling af indgangsvinkler. Første skridt i den akademiske tankegang Udvidet abstrakt Nyskabende tankegang i synteser Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509

Master i naturfagsundervisning Eksempel ”Samspillet mellem fagene skal bruges til at give eleverne den nødvendige afveksling mellem fagene, opstillingerne og scenarierne, så det ikke bliver kedeligt for dem. Der skal være noget for enhver. Vi kan som lærere ikke forvente at alt, hvad vi vil have eleverne til at lære er lige interessant for dem alle. Men vi kan håbe på, at det ’kedelige’ hænger fast, da det jo har været i sammenhæng med noget, som eleven har fundet interessant.” M1, modul 1 UNISTRUKTUREL Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509

Master i naturfagsundervisning Eksempel ”På baggrund af denne opgave er jeg kommet frem til, at den socialkonstrutionistiske læringsteori og e-læring supplere hinanden godt. E-læringsmodulerne danner læringsrummet og giver fleksibiliteten i undervisningen, mens socialkonstruktionismen danner grundlaget for hvilke processer, der gør eleverne i stand til at lære, forstå, se sammenhænge i de, til tider, abstrakte og komplicerede teorier, de bliver udsat for. Socialkonstruktionismen er dermed fundamentet i de pædagogiske og didaktiske tanker, mens e-læringen er med til at støtte og optimere disse tanker.” M1, modul 4 RELATIONEL Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509

? Master i naturfagsundervisning Foreløbige resultater Fagfaglig bredde Netværk Videndeling Spredning ? Lokale udviklingsprogrammer Didaktiske værktøjer Master i naturfagsundervisning Michelsen, 2006 NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509

Master i naturfagsundervisning Diskussion Tak for opmærksomheden mrask@imada.sdu.dk Master i naturfagsundervisning NOFA 2 – Morten Rask Petersen 150509