Økonomistyring og budgettering Kapitel 1 Økonomistyring
Bogens hjemmeside http://www.oekonomistyring-og-budgettering.academica.dk/
Kapitel 1 1.2 Økonomistyringens grundvilkår 1.3 Hvad er økonomistyring? 1.4 Ledelsesfilosofi 1.5 Hvem? Controller-funktionen 1.6 Integrerede økon. Informationssystemer (ERP) 1.7 Balanced scorecard
1.2 Økonomistyringens grundvilkår Arbejdsdeling og koordination Opgavekoordination og målstyring Virksomhedens sociale struktur – motivation Forsyningskæde-perspektivet
Virksomheden - arbejdsdeling Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering Systime Academic, side 14
Hvad vil virksomheden? ”Koordination fra en ønsket fremtidig tilstand tilbage mod nutiden” Koordinationen løses ved målstyring! Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering Systime Academic, side 17
Den sociale struktur - Maslows behovspyramide Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering Systime Academic, side 19
Koalitionsmodellen ”En model til forståelse af, hvorledes virksomheden virker som et socialt system” Positionsanalyse Væsentlighed Indflydelse Udbytte / bidrag Hvilke aktiviteter? Inddragelse - Info Konflikt eller koalition? Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering Systime Academic, side 20
1.3 Økonomistyring – hvad er det? ”en løbende styret proces, som skal sikre, at der træffes og gennemføres beslutninger, således at virksomhedens målsætning opfyldes” (p. 24 i ”Økonomistyring og budgettering”) ”Management accounting is a value-adding, continuous improvement process of planning, designing, measuring, and operating non-financial and financial information systems that guides management action, motivates behaviour, and supports and creates the cultural values necessary to achieve an organization’s strategic, tactical and operating objectives.” Institute of Management Accountants, 1997”
Hvad er økonomistyring? Beslutnings-fase Gennemførelses- fase Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering Systime Academic, side 25
Den rationelle beslutningsproces Modellen har generel gyldighed, men det er væsentligt at huske iterativiteten (flere gennemløb med tilbagekobling) Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering Systime Academic, side 26
Målsætningsproblemet Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering Systime Academic, side 27
Målsætningsproblemet Mange forskellige mål-områder Overskudsmål Finansielle mål Markedsmål Politiske mål Personalemål Økonomiske / ikke økonomiske mål Overensstemmende / modstridende mål Realistiske / optimistiske mål Top-down / Buttom up målproces Målhierarkiet og målstyringen (mål-middel kæde) Operationalisering af mål Mål omkring kundetilfredshed, Produktudvikling og produktkvalitet, Proceskvalitet, Markedsandel, Omsætnings-/afsætningsvækst, Indkøbsmål/Strategisk sourcing, Miljø-/sociale mål f.eks. Certificeringer, Global Compact, Corporate Governance
Handlingsprogrammet Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering Systime Academic, side 32
SWOT-modellen 2 centrale spørgsmål ”En model til fastlæggelse af handlingsprogrammet” 2 centrale spørgsmål Hvor dygtige er vi til at afdække: Muligheder Trusler Egne stærke og svage sider? Hvor gode er vi til at reagere på denne viden? Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering Systime Academic, side 32
Eksempel på SWOT Eksempel En bud-kurèr vurderes i en SWOT-analyse Styrker: Største bud-kurèr i Danmark Stor erfaring i branchen Dynamisk ledelse Høj service og kvalitèt Mange nuværende og potentielle kunder Bruger nyeste teknologi Hurtigste kurèr Muligheder: Stort marked i vækst Eksportmuligheder Stigende miljøbevidsthed Svagheder: Kun cykelbuds-kurèr Begrænset service p.g.a. ingen ”overnight service” Højere priser end konkurrenter Begrænsede ekspansionsmuligheder, når biler ikke anvendes Niche-virksomhed Begrænset markedsføringserfaring Trusler: Mange udbydere i branchen Bred service hos konkurrenter (biler, varevogne, overnight service) Intet nuværende kendskab til virksomheden på eksportmarkeder Telefax, Internet og andet kommunikationsudstyr
Porters 5 forces - Trusler M.Porter’s 5 forces – branchestrukturmodel (Kilde: M. Porter, Competitive Advantage, p. 5)
Hvad skal vi så styre? Handlingsprogrammet kræver fastlæggelse af strategier, politikker, planer og budgetter på alle styringsområder: Aktivitèter Kapacitèt Finansiering Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering Systime Academic, side 34
Styringsopgaver – det strategiske niveau Strategien, 5-10 år Rækkefølge og tidspunkter (milepæle) for opnåelse af Større delmål Større ressourceindsatser Den overordnede struktur Markedsmæssigt Kapacitetsmæssigt Finansielt Fastlægger det langsigtede budget Politikfastlæggelse – skal sikre delmåls opnåelse
Centrale styringsopgaver – det taktiske niveau, 0-1 år Styringsområder Økonomistyringsopgaver Markedstilpasning Kundemix, sortiment Salgs- / Prispolitik Distribution, salgsfremme Produkttilpasning, indkøb Kreditbetingelser, service, m.m. Udnyttelse af eksisterende kapacitet via planlægning af maskiner, bygninger, personale, know-how, m.m. Investering i yderligere kapacitèt Udnyttelse af eksisterende finansielle ressourcer Likviditetsstyring Låneoptagelse / afvikling Egenkapital fremskaffelse / afvikling Aktiviteten Salg Produktion Indkøb Kapaciteten Maskiner Bygninger Grunde Know-how Personale Finansieringen Finansielle beholdninger Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering Systime Academic, side 37 Figur 1.14 Virksomhedens centrale styringsområder og –opgaver i den taktiske styring
Gennemførelse – det operative niveau Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering Systime Academic, side 38
Opfølgning Hvordan gik det så? Hvad gør vi ved det? Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering Systime Academic, side 40
1.4 Ledelsesfilosofi - Management by Exception Målstyring og målhierarkiet Ansvaret for mål og delmåls opfyldelse ligger på de enkelte områdeansvarlige i organisationen ERP-systemet skal være indrettet til at fange afvigelser hurtigt og angive ansvaret (responsibility accounting) Metoden kræver stillingtagen til Hvad kan lederen drages til ansvar for, og hvad ligger udenfor dennes kontrol Målenes niveau (realistiske / optimistiske) og Lederens grad af indflydelse på målene
1.4 Afvigelsesrapportering - Eksempel: hvem kan lære af det? Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering Systime Academic, side 42
Hvad kan vi lære af det? Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering Systime Academic, side 43
1.7 Balanced Scorecard Objectives Økonomiske og finansielle resultater Measures Targets Initiatives Økonomiske og finansielle resultater Kunderelationer / -loyalitet Interne nøglekompetencer Kompetence og udviklingsevne Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering Systime Academic, side 50
Finansielle fokusområder Indtjeningens udvikling og fordeling på produkter og segmenter Omkostningsstyring / produktivitetsforbedring Kapacitetsudnyttelse / investeringsstrategi
Kundefokusområder Markedsandel / kundeandel Genkøbstilbøjelighed / -hyppighed Akkvisition (tiltrækning af nye kunder) Ambassadøreffekt Kundetilfredshed Kundelønsomhed
Procesfokusområder Gennemløbstid Ressourceforbrug Kvalitet (fx defektrater, spildprocent m.v.) Spild (Lean Management)
Fokusområder inden for kompetence og udviklingsevne Medarbejderloyalitet Medarbejdertilfredshed Medarbejderproduktivitet (fx indtjening pr. medarbejder) Organisationsklimaet (innovationsevne, ledelseskvalitet, holdninger / værdier m.v.)
Formål med Balanced Scorecard Etablering af fremadrettet sammenhængende system bestående af: Mål Aktiviteter Opfølgning Finansielle og nonfinansielle Early warning system
Betingelser for Balanced Score Card Virksomheden er en selvstændig forretningsenhed – har en selvstændig vision og strategi Virksomheden har egne kunder Virksomheden kan selvstændigt kontrollere nøgle-processer Virksomheden har egne medarbejdere Virksomheden kan selvstændigt fastlægge personale-politik, belønningssystemer, uddannelses-/ udviklings-aktiviteter m.v.