1 Ledelse af ledere Konference. Anders Balle 2 Anders Balle 3 Organisationernes roller? Hvad kan vore to foreninger gøre for at fremme den gode ledelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykisk arbejdsmiljø.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Det gode skolelederliv
Arbejdsgruppens og mødernes formål ARBEJDSGRUPPENS FORMÅL Det er os, der sørger for at vi her på skolen: • Stiller skarpt på vores skole-hjem samarbejde,
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
TRIOENS OPGAVER.
Ledelse og menneskesyn
Old timers and newcomers
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Orienterende møde 7. november Agenda Velkomst Præsentation af bestyrelsen 0.Bestyrelsens opgaver og ansvar 1.Britts fratrædelse 2.Byggeriet 3.Den.
Aftale om trivsel og psykisk arbejdsmiljø (Tillægsaftale til SU-aftalen) Baggrund for aftalen: Arbejdsmiljøloven gav mulighed for, at overenskomstparter.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
Vi bygger videre på sidste års dialogmøder….. Bestyrelsens opgaver  At sikre en kompetent daglig ledelse  Gå efter den bedste – evt. forfra flere gange.
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Risici for SAPA-projektet
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Organisationsuddannelsen – 3. oktober 2011 Nye konsulentfunktioner Teamdannelse og sagsbehandling i sekretariatet Oplæg: Poul Krogstrup 1.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Folkeskolereform 2014.
Formålet med mødet 1.Drøfte vores motivation for at stille skarpt på skole-hjem samarbejdet 1.Lægge en tidsplan for dialogprocessen 2.Forberede, hvordan.
Kodeks for offentlig topledelse
Skolereformen og ”FUF”
Dan Zielke og 1.
Bestyrelsen som arbejdsgiver Bestyrelseskonference Lørdag d. 16. juni 2012.
DET GODE UNDEVISNINGSMILJØ Al magt til eleverne. Undervisningen Indflydelse Store rammer Den enkelte elev - fællesskabet Indlæringsformer Boglig - erhvervsfaglig.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
Syg, stresset eller bare pjæk? Danske Risikorådgiveres konference den 23. april 2009 Afdelingschef Mikala Kreiser, KL.
Ungebasen.
Ledelse og patientforløb Vicedirektør Bente Ourø Rørth Konference 6
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Ledelse i forskellige retninger
Den Personalepolitiske Messe Tirsdag den 12. januar 2010 …… Charlotte Koch Hess, chefrådgiver, Danske Regioner Stine Hinge, souschef, KL Opskriften på.
Hvad er det gode skolelederliv?
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Det vi skal de næste tre kvarter Tale om hvorfor vi i ledelsen foreslår, at vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet Tale om den tidsplan vi foreslår.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vision mission værdier handleplaner
”Peer Støtte” på dansk ligestillet støtte Peer Netværket Danmark  Hvad er en peer støtte?  Om Peernetværket – hvem står bag  Formål og visioner  Hvad.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Skolelederforeningens årsmøde 24. oktober 2013 v/adjungeret professor, tidl.kommunaldirektør Jens Christian Birch Hvor går ledelsen hen? fri agent Jens.
Frivilligpolitik Politisk Indsatsområde Organisationsudvikling Frivilligpolitik for medlemsorganisationer i Friluftsrådet.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Stressmanagement En ledelsesopgave
Hvad er det gode skolelederliv?
Sådan arbejder den gode TR
© Pædagogik og skoleledelse. Anders Balle (red. )
© Pædagogik og skoleledelse. Anders Balle (red. )
Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse
Kursus for nye efterskoleledere januar 2018
Dagens program 8.30 Morgenkaffe 8.45
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Skolebestyrelsens beretning 2018
Lyt, Leg og Lær Vær den du er Ordrup Skole Årsberetning
HORSENS STATSSKOLE Ledelseskommissionens anbefalinger En refleksion fra en praktiker - Vejle d. 14. august Flemming Steen Jensen Rektor, Horsens Statsskole.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

1 Ledelse af ledere Konference

Anders Balle 2

Anders Balle 3 Organisationernes roller? Hvad kan vore to foreninger gøre for at fremme den gode ledelse i og af folkeskolen?

Anders Balle 4 ”SKOLELEDERNE” er: Professionsfaglig forening Ledelsesopgaven Folkeskolen Pædagogik Personale Strategi Kommunikation Samarbejde Økonomi Fagforening Løn Ansættelsesvilkår Tjenstlige sager Afsked Interessevaretagelse

Anders Balle 5 Det gode skolelederliv - 4-kommuneprojektet Fremmende faktorer Et godt samarbejde i ledelsesteamet byggende på tillid, åbenhed og respekt Engagerede og kompetente medarbejdere Tydelig opgave- og ansvarsfordeling Stor indflydelse på egne opgaver Hæmmende faktorer Manglende sammenhæng mellem opgaver og tid Manglende kompetencer til at løse en udlagt opgave Utydelighed i ledelsen og uafklarede roller i ledelsen

Anders Balle 6 Det gode skolelederliv - 4-kommuneprojektet Tydeliggørelse af ledelsesmandatet fremmer det gode skolelederliv Ledere, der trives godt, oplever at få støtte og sparring fra kommunen Ledere, der trives godt, føler medansvar for deres nærmeste lederes trivsel

Anders Balle 7 At lede ledere uden at ”medarbejdergøre” dem At lede ledere i et ledelsesteam Selvevalueringsværktøj

Anders Balle 8