Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

HORSENS STATSSKOLE Ledelseskommissionens anbefalinger En refleksion fra en praktiker - Vejle d. 14. august Flemming Steen Jensen Rektor, Horsens Statsskole.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "HORSENS STATSSKOLE Ledelseskommissionens anbefalinger En refleksion fra en praktiker - Vejle d. 14. august Flemming Steen Jensen Rektor, Horsens Statsskole."— Præsentationens transcript:

1 HORSENS STATSSKOLE Ledelseskommissionens anbefalinger En refleksion fra en praktiker - Vejle d. 14. august Flemming Steen Jensen Rektor, Horsens Statsskole Master F-mol i 2012 Horsens Statsskole 800 elever 100 ansatte Ledelsesteam på 7 Horsens Gymnasium & HF 1350 elever 150 ansatte fra 2021 Ledelsesteam på 9

2 HORSENS STATSSKOLE Ledelseskommissionens anbefalinger En refleksion fra en praktiker - Vejle d. 14. august Ledelseskommissionens anbefalinger Borgeren skal i centrum Politikerne skal have tillid til ledelse Samarbejdssystemet skal forenkles Forvaltningscheferne skal lede driften og udviklingen af driften Ledere skal sætte retning Ledere skal sætte holdet Ledere skal udvikle sig

3 HORSENS STATSSKOLE Ledelseskommissionens anbefalinger En refleksion fra en praktiker - Vejle d. 14. august 4 paradigmer/relationer Den offentlige medarbejder og kerneopgaven Den faglige leder, medarbejderen og kerneopgaven Den øverste leder, mellemlederen og medarbejderen Institutionen, den øverste leder og politikerne

4 HORSENS STATSSKOLE Ledelseskommissionens anbefalinger En refleksion fra en praktiker - Vejle d. 14. august 4 paradigmer/relationer Den offentlige medarbejder og kerneopgaven Værdiskabelsen for borgere og samfund er det centrale fra undervisning til læring - trivselsmålinger og klasseteams fokus på den enkelte elev og evaluering/feedback brug af data og KPI´er vertikalt og horisontalt samarbejde

5 HORSENS STATSSKOLE Ledelseskommissionens anbefalinger En refleksion fra en praktiker - Vejle d. 14. august 4 paradigmer/relationer Den faglige leder, medarbejderen og opgaven Samarbejdssystemet skal tydeliggøres OK13 gav kompetencen til ledelsen/lokal praksis, forenkling af arbejdstidsregler Arbejde med Professionel Kapital gennem GL-projekt Medarbejderinddragelse gennem Skoleudvalg, alle ressourcer skal udnyttes til fulde Synlighed gennem nærvær og tilstedeværelse

6 HORSENS STATSSKOLE Ledelseskommissionens anbefalinger En refleksion fra en praktiker - Vejle d. 14. august 4 paradigmer/relationer Den øverste leder og mellemlederen Ledelse af ledere gennem distribueret ledelse Ledelse er at sætte retning og skabe resultater sammen med andre, visionsledelse og distribueret ledelse Ledelse af ledere gennem 14-dages møder, ledelsesrum og sparring Lederudvikling gennem uddannelse Ledelse af fagprofessionelle gennem dialog om kerneopgaven og inddragelse af data, ledelsesspænd på 19

7 HORSENS STATSSKOLE Ledelseskommissionens anbefalinger En refleksion fra en praktiker - Vejle d. 14. august 4 paradigmer/relationer Institutionen, den øverste leder og politikerne Politikerne skal tro på ledelsen Ledelsesadfærd, -identitet og –uddannelse skal styrkes gennem sidstnævnte, mulighed for rekrutteringsforløb Ledelsesrolle og –ansvar skal styrkes, bl.a. gennem løn og ansættelsesvilkår Mulighed for distribueret ledelse gennem fleksibel løndannelse Politikerne skal fastsætte mål og retning og ikke detailstyre efter enkeltsager, færre dokumentations- og proceskrav

8 HORSENS STATSSKOLE Ledelseskommissionens anbefalinger En refleksion fra en praktiker - Vejle d. 14. august 4 paradigmer/relationer – Centrale anbefalinger Kerneopgaven, data og evidens Den gode gode skole er et fælles ansvar, hvor organisering og medarbejderinddragelse er centrale Mellemlederen skaber resultater gennem nærvær og tilstedeværelse Politikere fastsætter mål, og lederen skaber retning og resultater gennem visionsledelse

9 HORSENS STATSSKOLE Ledelseskommissionens anbefalinger En refleksion fra en praktiker - Vejle d. 14. august Hvad kunne jeg godt ønske mig mere af Motivation/visionsledelse og forholdet ml transaktions- og transformationsledelse Mellemlederens betydning i organisationen, ledelsesspænd, nærvær og tilstedeværelse. Fleksible og praksisnære ledelsesuddannelser, hvordan dyrkes vækstlaget?


Download ppt "HORSENS STATSSKOLE Ledelseskommissionens anbefalinger En refleksion fra en praktiker - Vejle d. 14. august Flemming Steen Jensen Rektor, Horsens Statsskole."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google