24. Logistik Logistikbegrebet - Kort definition: Logistik omfatter de processer, der skal sikre, at virksomhedens materialestrømme styres ud fra et helhedssyn - Uddybende definition: Logistik er et helhedsorienteret styringssystem, der skal sikre den nødvendige planlægning, gennemførelse og kontrol af en effektiv materiale- og informationsstrøm fra råvareleverandør til slutbruger samt bortskaffelse og genbrug af udtjente produkter – alt sammen med det formål at tilfredsstille kundernes behov
24. Logistik Logistiksystemet i en produktionsvirksomhed
24. Logistik Virksomhedens logistik Indgående logistik (= indkøbsstyring) Intern logistik (= produktionsstyring) Udgående logistik (= distributionsstyring)
24. Logistik Logistikprocessen
24. Logistik Definition af værdikæde En værdikædeanalyse har til formål at forbedre virksomhedens konkurrenceevne
24. Logistik Den udvidede værdikædemodel
24. Logistik Forsyningskædemodel
24. Logistik Logistikstrategi - Forsyningsstrategi producere selv, købe, samarbejde med leverandører - Produktionsstrategi sammensætning af produktionsresurser, tilrettelæggelse af produktionsforløb - Distributionsstrategi distributionskanaler
24. Logistik Koordinering af logistikken - skal imødegå interessekonflikter
24. Logistik Logistikfunktionens organisering - Centralisering af logistikfunktionen Logistikafdelingen koordinerer tilrettelæggelsen af virksomhedens indkøb, lager, produktion og distribution. Fordele: Samlet overblik over alle logistikaktiviteter Ulemper: Konflikter mellem lederen af logistikafdelingen og de øvrige ledere
24. Logistik Logistikfunktionens organisering - Decentralisering af logistikfunktionen Salgs-, produktions- og indkøbsafdelingerne samordner deres aktiviteter gennem almindelige forretningsgange. Fordele: Fleksibilitet Ulemper: Konflikter mellem afdelingerne Vanskeligt at sikre helhedssyn