Hvad bruger man programteorien til? Knud Ramian. INDHOLD Progamteori som tænkeværktøj Programteori som en erfaringsbeholder Programteori som dialogværktøj.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Længst muligt i eget liv på plejecentre
Social kapital – rig på relationer
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
New Insight - Noter til præsentation
Arbejdspladsudvikling
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Rekruttering og motivering
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Borgermøde om Udviklingsstrategien Byrådet har givet sin vurdering af udviklingen og forslag til hvilke visioner, strategier og indsatser, som skal sikre.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Virkningsteori og -evaluering
Randers Kommune Evaluering af Randers Modellen 2. December 2009.
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Synliggør dit lederskab med et nyhedsbrev. Dette er værktøjet for dig, der vil Sikre at dine medarbejdere har fokus på de vigtigste emner eller udfordringer.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Problemer under debat i litteraturen. Det moderne gennembrud – oplæg og arbejdselv.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Handleplansarbejde Opstart af udarbejdelse af handleplan 2 2 Borger 1 1 henvender sig til kommunen Deltagelse i handleplansmøde
Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
3-timersmødet 2017.
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Læringsteam Uge / Pakke 2 Modul 2.4 – Mere om FSIII.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
3-timersmødet 2017.
Personalemøde – opfølgning på MTU
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Meningsskabelse som relationskompetence
3-timersmødet 2018.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

Hvad bruger man programteorien til? Knud Ramian

INDHOLD Progamteori som tænkeværktøj Programteori som en erfaringsbeholder Programteori som dialogværktøj Programteori i handleplansarbejde Programteori til læring Programteori til udvikling/afvikling Hvad vil I?

 Viden om en indsats udvikles gennem systematisk indsamling  af såkaldte ’oplysninger’  der med anerkendte metoder  omsættes til ’informationer’  Informationer kan bearbejdes og blive til en base af ’faglig viden’.  Når den formidles i en kortfattet form skal den give et troværdigt billede  af en kompleks virkelighed.  Den kan danne grundlag for dialog og ændringer. Programteori er vidensbasering

Programteori som tænkeværktøj? Programteori kan anvendes på mange områder  Skaber fælles sprog  Fornyede faglige diskussioner Arbejdet med program teorien  Styrker opmærksomhed på metoder  Styrker opmærksomhed på resultater Analysearbejdet  Ophobning af fælles viden om sammenhænge Revisionsarbejdet  Vidensgrundlag bag ændringer  Debat baseret på viden

Program-teorien som erfaringsbeholder En programteori er en beholder til opbevaring af erfaringer. Hvis man passer den godt kan der laves nye aftapninger til passende lejligheder Der kan laves frisk vin

Programteori som dialogredskab En udgave til politikerne En udgave til brugere og pårørende En udgave til nye medarbejdere Et handleplansredskab

Programteori i handleplansarbejde Programteorien kan fortælle borgeren hvilken indsats, der kan tilbydes, og hvad der kan komme ud af den En handleplan kan udformes som en programteori En status fortæller, hvor teorien virker og hvor den ikke gør. Handleplanerne kan fortælle, hvor der er brug for at udvikle indsatsen

Programteori til læring? Basisspørgsmålene:  Gør vi det, vi tror?  Opnår vi det, vi tror ? Interessent analyser  Spørg brugerne  Spørg de pårørerende  Spørg kollegerne Casebeskrivelser  Vælg en sag  Passer programteorien? Auditforløb  Vælg et tema  Vælg 6-8 sager  Svar på basisspørgsmålene

Programteori som udviklingsredskab Har vi brug for nye komponenter? Hvilke resultater skal vi blive bedre til at opnå? Hvilke aktiviteter vil vi ikke lave? Hvilke aktiviteter styrke/ svække? Hvilke bivirkninger skal vi undgå?

Udvikling af nye komponenter Forløb  Start/ drift/ vedligehold/afslutning Indsats  Tilstedeværelse, uopfordret hjælp, tvang, kontakt, fællesskab Særpræg  Kultur, stil, etik Organisatorisk  Teamarbejde, planer, systemarbejde, råderum

Hvordan kan man komme videre? Hvilke anvendelsesmuligheder ser I? Hvordan forestiller I jer konkret anvendelsen? Hvad skal der til? Hvem skal tage sig af hvad? Hvem skal følge op?