ENT d. 11. sept. 2009 Jægeren, muren og løven. Præsentation af deltagere Forløbet plan, ønsker, opgaver Indlæringsmåder Entrepreneurship + http://100svar.dk/

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Innovation - viden i spilved Kirsten Lauta og Dorte Fensteen
Advertisements

Analyse af eksterne og interne forhold
Værdistrømsanalyser.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Case didaktik? Hvordan udvikles kompetence til at handle…. Agenda:
Venedig – PID konference
Forum for DanRåd & Regnskab 29. september 2009
Kunstgreb Virksomhedsinnovation, uddannelse og forskning.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Komite-møde d. 25. nov European Bio-Methane Regions (Intelligent Energy, Europe) Olav Rasmussen Videncentret for Landbrug, Blue Planet Innovation.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
Forretning og Ledelse lektion 7
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Forretning og Ledelse lektion 8 Innovation og entrepreneurship.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Virksomheder - definition
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Forretningsmodel.
Kursus i Videnledelse Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Konceptualisering af forretningsmodellen
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Niveauer for læring i organisationen
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Disposition.
Side Driftsøkonomi Kapitel 17 Supply Chain Management.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Praktikum med innovativt aspekt.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Projektafslutning – Navision Attain
Intern strategi Competitive position, value chain,
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
People and solutions – working together værdier for millioner…..  hvis du kan SE dem…. Lau Jakobsen Channel Manager.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Globalisering, side
Business cases.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Metode til Konceptudvikling
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
SUF - gevinstrealisering
An IP Strategy comprises
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Business Model Generation
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Præsentationens transcript:

ENT d. 11. sept. 2009 Jægeren, muren og løven. Præsentation af deltagere Forløbet plan, ønsker, opgaver Indlæringsmåder Entrepreneurship + http://100svar.dk/ Morse artikel Innovation MIT artikel Stort mod at skrive en business plan Henrik Knudsen mail@henrikk.com

ENT d. 11. sept. 2009 8. Værdiskabelse 9. Viden – kompetencer – innovation 10. Den lærende organisation. 11. Markides innovations teknikker 12. Vækst i forskellige optikker Kl. 15.15 opsamling og refleksion over dagen Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Litteratur: Morse case Tidd & Bessant s. 531 - 556 MIT artikel Stabell & Fjeldstad: Configuring value for competitive advantage: on chains shops and networks s. 413 - 416. Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Aktuelt: Ekstern Lektor VIA UC Ekstern lektor AAU Opfinder Idé og Udviklingshuset Aps. Aktiv i Århus Rugby Klub Historik: Opvækst i Skotland & England 86 - 89 Erhvervschef – Ribe 89 - 92 Eksport Dir. AquaTec 92 - Opfinder – bl.a. æggekoger, Fodbold støvle bånd, rottefælde, sneglefælde 94 - 98 Erhvervschef – Ejby 98 – 03 Undervisnings assistent H.H.A. 99 - ph.d. studerende 2003 – 07 Adjunkt Vitus Bering 2004 – 06 Projektleder Iværkcenter Vejle Svæveflyvning Rugby DM: Guld / sølv / bronze b. mdl. DRU Henrik Knudsen, Langballevej 25 A 8320 Mårslet T. 2627 3300 / 2081 7103 mail@henrikk.com Cand. Scient pol. ph.d. studerende Opfinder

Anvendelse af værktøjer Teori og værktøjer Anvendelse af værktøjer Refleksion & Sparring Henrik Knudsen mail@henrikk.com

De positive aspekter ved J.M. tilgang Kritisk tilgang 4. Morse case – øvelse De positive aspekter ved J.M. tilgang Kritisk tilgang Hvad kan bruges af dataloger? Hvad blev der af John Morse? Henrik Knudsen mail@henrikk.com

5. INNOVATION Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Behov for ny viden og innovation – hvorfor? kortere produktlivscyklus krav om kontinuerlig innovation øget markedskoncentration mobilt arbejdsmarked udvidet netværkssamarbejde ? Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Innovation = invention + commercialising (Roberts, 1981) Hvad er innovation ? Innovation = invention + commercialising (Roberts, 1981) Innovation er ikke en snævert definerbar ’ting’ men en process. Innovations processen sker i teams/ organisationer (sjældent på individniveau). Rationalitet og intuition skaber kreativitet. Kreativitets processer skaber grundlaget for innovation. Hent 7 circles Assesor – innovations niveauet Fast seconds - amazon Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Business as usual kontra innovation! Fra: Trott ‘Innovation management and new product development, 2008 Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Hovedbestanddele i virksomheders innovationsproces 1 Fra: Trott ‘Innovation management and new product development, 2008 Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Interessent analyse over innovations initiativer The Product View The Company View The Macro View The Service View The Network View Innovationens forskellige perspektiver The Market View The Manager View The Customer View The Supplier View The Employee View The Competitor View Interessent analyse over innovations initiativer Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Spændende øvelse / opgave: At undersøge interessenter i relation til innoavtions opgaver. Anvende foranstående figur / netværk / flow … Henrik Knudsen mail@henrikk.com

6. MIT artikel

7. VÆRDISKABELSE Mobil tlf Persiske tæpper Ryanair DELL McD og Disney 8. april 2017 7. VÆRDISKABELSE Hvad er virksomhedens (afdelings) værdikæde? Er der klarhed (enighed) over, hvor man er og hvor man vil være? Mobil tlf Persiske tæpper Ryanair DELL McD og Disney Ryanair og Hertz Gucci Hugo Boss B&O Oticon Bennetton Skype Henrik Knudsen mail@henrikk.com Hanne Bundgaard

Videreudvikling ag værdikæde tænkning Stabell & Fjeldstad CHAIN SHOP NETWORK Value creation logic Inputs – processing – output Solving customer problems Inf. assymmetry Linking cutomers Primary technology Long linked Intensive Mediating Primary activity independence Inbound Processing Outbound Problem i.d. ---- solutions Choice Execution Control Evaluation Contract management Service provisioning Infrastructure operation Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Scale & Capacity utilisation Business cases Scarcity Scale CHAIN SHOP NETWORK KEY COST DRIVERS Scale & Capacity utilisation Business cases Scarcity Scale KEY VALUE DRIVERS Resource allocation ‘Sole rights’ Results Reputation Contacts SYSTEM STRUCTIRE Interlinked chains Referred shops Layered or interconnected contacts INTERACTIVITY LOGIC Sequential Cyclical, spiralling Simultaneous parallel Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Tanker om innovation / værdiskabelse i ikke private organisationer Velfærdsstaten ’one size fits all’ Videns samfundets kundebehov - ’tilpasset personen’: banker, rejser, detail …. Hvordan kan den offentlige sektor være kundetilpasset og opfylde generelle krav om lighed? Krav om ressource optimering (ikke kun effektiv men også efficient) Forslag: Innovations fremmende frihedsgrader. Innovations kultur. Velberegnede eksperimenter og risikobetingede forsøg. Henrik Knudsen mail@henrikk.com

8. Viden, Kompetencer og Læring Hvad er – viden, kompetencer og læring? Forskellige former for …. Hvilke forudsætninger er der for …… ? Hvilke sammenhænge er der mellem ……. ? Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Data + klassificering: Information temperatur – temperatur - alder Information i en kontekst (process orienteret): Viden vandet – luften – pigen Tidd, side 543 Annabeth Aagaard, side 49 ! Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Videns typologier 1 / 2 (Tidd m.fl.) Encultured – viden gemt i processerne ved socialisering (samfund/ organisationer / familier) Encoded – viden gennem sprog og symboler. Embodied - viden indarbejdet i kroppen. Suchman (1987) eksempelvis når mennesker spontant danner fortolkninger af teknologier når de bruger dem. Embedded – viden der opstår ved systematiske rutiner og den kontekst som de indgår i. ’Det lægger i håndleddet’ ’Sådan er den organisation’. Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Eksplicit – og Tacit (tavs) viden. Videns typologier 2/2 Embrained - viden dannet i hjernen ved læringsprocesser, ofte (men ikke nødvendigvis) ved læsning og lytning. Argyris & Scon (1978) ’single loop learning’ samt ’double loop learning’. Senge (1990) ’personlig indsigt’ N.B. Som mennesker (og kunder) handles på grundlag af samtlige typer viden! Tidd, Eksplicit – og Tacit (tavs) viden. Eksempler fra jeres organisation med de forskellige typer viden Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Forståelsesrammen for viden og læring   Forståelsesrammen for viden og læring Det vi ved Det vi ikke ved Det vi er bevidstom 1) Det vi er bevidst om at vi ved. Videndeling via netværk, benchmarking kan bruges til at sammenligne med andre. 2) Det vi er bevidst om, at vi ikke ved. Viden indsamling og –skabelse via uddannelse, R&D, markedsundersøgelser, samarbejde. Det vi ikke er bevidstom. 3) Det vi ikke er bevidst om at vi ved. Afsløring af tavs viden via netværk, viden atlas, træning - SECI 4) Det vi ikke er bevidst om og som vi ikke ved. Afdækning via kreativ tænkning, scenarier, djævlens advokat og andre teknikker   Ved vi, hvad vi ved. Ved vi, hvad vi ikke ved. Vi ved ikke, hvad vi ved. Vi ved ikke, hvad vi ikke ved. Hvor søger vi viden i innovations sammenhæng? Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Videnanalyse: kortlægge virksomhedens videnstrømme Tidd side 541 – kritiske videns opgaver Generating and aquiring new knowledge. (identifying) Identifying and codifying existing knowledge (sharing) Storing and retreiving knowledge (metamodeller ) Sharing and distributing knowledge across the organisation (SECI) Exploiting and embedding knowledge in processes, products and services (ressource allokering og værdiskabelse) Værktøj: Videnanalyse: kortlægge virksomhedens videnstrømme Afdækker vidensflow (emne, forespørgsel + formelt og uformelt) Hvordan kan vi blive dygtigere / skabe mere værdi? Hvordan kan vi tackle nye udfordringer? (SWOT). Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Viden kombineret på en bestemt måde og sat i anvendelse = Kompetencer KOMPETENCER OG LÆRING Viden kombineret på en bestemt måde og sat i anvendelse = Kompetencer Kompetencer der er unikke / svære at dublere = Kerne kompetencer Kompetencer der bruges aktivt: Strategiske kompetencer Assets – Competencies (Tidd side 547ff.) Kompetencer indeholder: Viden Kunnen Holdninger Ikke VIL men KIL Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Hvor er det der skal ændres / udvikles i forbindelse med kompetenceudvikling ? Kobling til kultur Holdninger Kunnen Viden (information /data) Udviklet fra Palle Rasmussen ‘Innovative kompetencer’ til det Nationale kompetence regnskab Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Adfærds ændring (kunnen) Ja Nej Kompetence udvikling (viden er øget) Adfærds ændring (kunnen) Ja Nej Ingen læring eller kompetenceudvikling Tvungen læring Kunnnen baseret kompetenceudv. Blokeret læring Viden baseret kompetenceudv. Integreret kompetence udvikling Nej Holdnings ændring Ja Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Viden i helikopter perspektiv 9. Den lærende organisation / ledelse og innovation Model af Leonardo’s helikopter Leonardo di ser Piero da Vinci (15. april 1452 - 2. maj 1519) Henrik Knudsen mail@henrikk.com

- findes fra individ niveau og ’udad’. Nonak & Toyama Forudsætninger: ’Ba’ - platform for interaktion (videndeling, videnskabelse og innovation) - findes fra individ niveau og ’udad’. Ba kan være i forskellige former: Fysisk – et rum, Virtuelt – mails, telekonference Mentalt – ideer, tro, fælles oplevelser Konklusion – ba er en platform for processer der kan føre til videndeling osv. Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Tavs viden er iboende i personen. Østens fokus Viden er eksplicit eller tavs (tacit) (Annabeth side 53, Tidd side 543, Nonaka). Eksplicit viden er kodificeret (tal, bogstaver, tegninger…) Vestens fokus Tavs viden er iboende i personen. Østens fokus Tavs viden kan være: Teknisk og vedører så ’know how’ Cognitiv og vedrører så værdier, ideer … KONKLUSION: Det er interaktionen mellem eksplicit og tavs viden der er Grundlag for VIDENS GENERERINGS PROCESSEN Henrik Knudsen mail@henrikk.com

NB: Ba Eksplicit og tavs viden SECI Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Så skifter vi vinklen Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Henrik Knudsen mail@henrikk.com

10 Markides 4 taktikker til innovation: 1. Ser proaktivt på spørgsmålet om ”what business are we in?” og forsøge at definere hvad svaret kunne være under andre omstændigheder . Kompetencerne eller teknikken i et andet kontekst. Grammofonplade prod. / Martin Gruppen / 2. Redefinerer svaret på ”hvem”. På samme måde som ovenfor, men nu for alternative svar på hvem virksomhedens kunder er, eller hvordan virksomheden kan nå disse kunder. Body shop, Svensk Vodka Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Markides 4 taktikker til innovation: 3. Redefinerer svaret på ”hvordan”? At stille spørgsmål ved den måde, hvorpå virksomheden leverer værdi til sine kunder. Kan virksomheden, ved at anvende sine kernekompetencer anderledes finde nye forretningsmuligheder? Satchi & Satchi, Dell. 4. Redefiner svaret på ”hvad”? Det vil sige, igen proaktivt, at finde nye svar på hvad der er virksomhedens værdiskabelse og dermed, hvad virksomheden i virkeligheden tilbyder til kunderne. Udvikle nye ydelser og produkter, der tilfredsstiller kunderne bedre end de nuværende. IKEA, Rent a wreck, Persiske tæpper (værdier) Markides, C.,  All the Right Moves. A Guide to Crafting Breakthrough Strategy. Harvard Business School Press , 2000 Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Øve og anvende Brugen af Markides. Henrik Knudsen mail@henrikk.com

11. Vækst prioritering og sammenhæng VOLUMENVÆKST FINANSIEL VÆKST IDÉ- OG PRODUKTVÆKST INDTJENINGSVÆKST KVALITETSVÆKST MARKEDSVÆKST NETVÆRKSVÆKST Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Flere kunder, medarbejdere 1 VOLUMENVÆKST Større markedsandele Større volume, mængder Flere kunder, medarbejdere Henrik Knudsen mail@henrikk.com

1 Udfordringer ved Volumevækst Organisering og ledelse af salgsprocessen Udvikling af produktionskapacitet Rekruttering af nye medarbejdere Henrik Knudsen hkn@viauc.dk

Produktlancering, nye servicetilbud Portefølje 2 IDÉ- OG PRODUKTVÆKST Produktlancering, nye servicetilbud Portefølje Innovation og konceptudvikling Henrik Knudsen mail@henrikk.com

2 Udfordringer for Idé og produktvækst Etablering af processer for innovation og produktudvikling. Sikring af kendskab til kunde/slutbrugerbehov og ønsker. Iværksættelse af metoder til innovativ konceptudvikling. Etablering af nye afdelinger eller forretningsområder Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Forskning og udvikling (F&U / R&D) 3 KVALITETSVÆKST Produktforædling Serviceudvikling Kompetenceudvikling Forskning og udvikling (F&U / R&D) Henrik Knudsen mail@henrikk.com

3 Udfordringer for Kvalitetsvækst Tilegnelse af kompetence gennem rekruttering og uddannelse. Finansiering af forskning og udvikling (R&D). Strukturering af processer for produktinnovation og løbende forbedringer. Henrik Knudsen mail@henrikk.com

4 NETVÆRKSVÆKST Partnerskaber Outsourcing Alliancer Kompetencetilførsel Henrik Knudsen mail@henrikk.com

4 Udfordringer for Netværksvækst Identifikation af strategiske samarbejdspartnere. Etablering af alliancer og konsortier, evt. med konkurrenter. Sikring af loyalitet i netværket. Henrik Knudsen mail@henrikk.com

5 INDTJENINGSVÆKST (internt eller eksternt) Større db/profit Omk.reduktion Prisforøgelser Produktivitet Stordriftsfordele Henrik Knudsen mail@henrikk.com

5 Udfordringer for Indtjeningsvækst Gennemførelse af prisstigninger uden tab af ordrer. Gennemførelse af omkostningsreduktioner og metoder til at undgå omkostningsstigninger. Afvikling af mindre profitable kunder. Identifikation af måder at forbedre produktiviteten Henrik Knudsen mail@henrikk.com

Markedsentré på nye markeder Nye kundegrupper Internationalisering 6 MARKEDSVÆKST Markedsentré på nye markeder Nye kundegrupper Internationalisering Henrik Knudsen mail@henrikk.com

6 Udfordringer for Markedsvækst Tilegenelse af viden om nyt marked. Identifikation af internationale samarbejdspartnere. Etablering af repræsentationer. Finansiering af internationalisering Henrik Knudsen mail@henrikk.com

7 FINANSIEL VÆKST – ikke organisk Kapitaltilførsel/investorer Opkøb af virksomheder Fusion Børsnotering Henrik Knudsen mail@henrikk.com

7 Udfordringer for finansiel ikke-organisk vækst Kortlægning af finansieringsbehov og udarbejdelse af finansplan. Udarbejdelse af forretningsplan. Positionering af virksomheden til opkøb eller kapitaltilførsel. Identifikation af mulige kandidater til opkøb. Henrik Knudsen mail@henrikk.com