SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse SkoleIntratræf Kolding 13.03.08 Lisbeth Møller og Michael Tillgaard
Planen Om læsning Om læseforståelse og læselyst SkoleIntras værkstøjer: Tip en tekst Gæt et ord Bogkassen Anmeldelser Læsekontrakt
Læsningens formål Fornøjelse og oplevelse Information og viden Læsetræning – lære at læse
Om læsning Læsning = afkodning * forståelse * motivation Læseren skal: Aktivere sin egen viden om tekstens emne Sammenholde ny viden med kendt viden Integrere ny viden i sin eksisterende viden
Før læseaktiviteter Tip en tekst: - Overblik over hvad jeg ved - Få appetit på teksten Gæt et ord: - Hvad ved jeg om ordet? - udvikler ordforråd
Tip en tekst - få appetit på teksten Læreren vælger en række udsagn om det emne, eleven skal arbejde med Før eleven læser tekster om emnet, skal han/hun tage stilling til udsagnene og markere, om de er sande eller falske Eleven læser om emnet Eleven tager stilling til udsagnene igen Eleven vurderer, hvad han/hun har lært
Gæt et ord Læreren udvælger vigtige fagord og begreber fra teksten Før læsning af teksten læser eleven listen over de ord læreren har valgt og skriver forklaring til de ord, han eller hun kender Eleven læser teksten Efter læsning udbygges og revideres ordforklaringerne