SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om læsning - hvad kan man som forældre gøre for sit barns læseudvikling… Asgård skole jan
Advertisements

Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Book-trailer i 5.a Læringsmål Hvad skal eleverne lære?
Læsning i danskfaget i Island
Faglig læsning i naturfagene
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Hvordan får vi bedre læsere?
Faglig læsning Dagsorden
Læringsstile og lektier
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Læsning i alle fag Indhold: Forstår du, hvad du læser? Artikel fra: "DANSK”, Foleskolesektionen, medlemsblad 3, sep Skema over forståelsesstrategier,
Vejledning i weblog-værktøjet
Elsker DU også at læse lektier?
Kompetencecenter for læsning
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Danida Verdensbilledlegat film – film – film
Workshop 8 WEB 2.0 værktøjer udvider læse- og skrivepotentialet i Kristendomskundskab og Samfundsfag Birgitte Holck Bækgaard, lektor på UC Syddanmark,
Storyboard Læringsseminar 4
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
How to boost students´ vocabulary via reading
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Dansk 1. klasse.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Inspiration til faglig læsning i danskundervisningen på ElevIntra
Videreudvikling af ide 2&2
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Vt-speciale, 1. Møde program
Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
De gode værktøjer i ElevIntra
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Gymnasielektionen screening i dansk
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Appetit kommt beim essen.... Digitalisering i udskolingen..Fælleshåbsskolen..Afdelingen på Fælleshåbsvej..Læringscentret..Steen Juhl Møller.
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
Årsplan – en kort en lang
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Den attraktive arbejdsplads!
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Bogkassen Michael Tillgaard 2/3 skoleleder 1/3 lærer
Evalueringsværktøjerne i SkoleIntra
Læsning.
SkoleIntratræf Kolding Lisbeth Møller SkoleIntra i specialundervisningen.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Synopsis.
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
SKABELON.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Nyt dansksystem til mellemtrinnet. d’dansk er et system til hele danskfaget alle danskfagets områder indgår i en meningsfuld og konsekvent pædagogisk.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Faglig læsning 1. Oversigt  Hvad er læsning, og hvad er faglig læsning og skrivning?  Hvorfor sætte fokus på faglig læsning og skrivning?  Hvad er.
Læsevejledning. Hvorfor vejledning i læsning? Bjærgning af topsejl Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for.
Vores relation til Gud: Når Gud taler. Hvordan kan jeg bede? Salmernes bog – Hjælp til at udtrykke både smerte og glæde Fadervor – Grundopskrift fra Jesus.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Et undervisningsforløb med afsæt i genrepædagogik
GUIDE TIL EN KLASSES AFLEVERINGER
Eksempel på tekst 1 som skal bearbejdes
GUIDE TIL EN KLASSES AFLEVERINGER
READ – sammen om læsning
Præsentationens transcript:

SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse SkoleIntratræf Kolding 13.03.08 Lisbeth Møller og Michael Tillgaard

Planen Om læsning Om læseforståelse og læselyst SkoleIntras værkstøjer: Tip en tekst Gæt et ord Bogkassen Anmeldelser Læsekontrakt

Læsningens formål Fornøjelse og oplevelse Information og viden Læsetræning – lære at læse

Om læsning Læsning = afkodning * forståelse * motivation Læseren skal: Aktivere sin egen viden om tekstens emne Sammenholde ny viden med kendt viden Integrere ny viden i sin eksisterende viden

Før læseaktiviteter Tip en tekst: - Overblik over hvad jeg ved - Få appetit på teksten Gæt et ord: - Hvad ved jeg om ordet? - udvikler ordforråd

Tip en tekst - få appetit på teksten Læreren vælger en række udsagn om det emne, eleven skal arbejde med Før eleven læser tekster om emnet, skal han/hun tage stilling til udsagnene og markere, om de er sande eller falske Eleven læser om emnet Eleven tager stilling til udsagnene igen Eleven vurderer, hvad han/hun har lært

Gæt et ord Læreren udvælger vigtige fagord og begreber fra teksten Før læsning af teksten læser eleven listen over de ord læreren har valgt og skriver forklaring til de ord, han eller hun kender Eleven læser teksten Efter læsning udbygges og revideres ordforklaringerne