Feltarbejde og det anvendelsesorienterede aspekt i KS

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Christiansfeld Skole
Advertisements

Danmark 3.0.
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Læring i Multikulturelle Kontekster
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Religion på B-niveau.
Kultur – og samfundsfag på HF Fagdidaktisk kursus religion sept Helle Dreyer Møller VUC Århus.
Kulturmøder Islam – Kristendom
Når lærere samarbejder med forældre
Metode i AT Religion.
‘rum for læring’ om program og indretning af studios
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Set fra Humanistisk Samfunds perspektiv
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Religion og Oldtidskundskab
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
Historie klasse CFU 25. februar 2010 Lene Norup.
Fagenes samspil - KS på HF
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
Nye muslimer i Danmark Møder og omvendelser
Kulturforståelse niveau C
Skriftlige opgaver. SSO og EP.
Kristendom på HF Fagdidaktisk kursus religion 24. – 27. september 2013
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Religion på B-niveau Christina Egholm.
Religion og videnskabsformer
Fagenes samspil november 2009
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Historie i fagligt samspil
Værkstedsundervisning
3.lektion: Magt og indflydelse
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
Historie i fagligt samspil. Histories særlige forpligtelse ”Faget historie indgår i samtlige studieretninger og får derfor et særligt ansvar for at medvirke.
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Unges fællesskabsdannelse og ændring af vaner ved gymnasiestart
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Jeopardy titel Under kategori billeder i boksen forside tekst.jpg.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller Teoretisk pædagogikum.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Masterplan for Uddannelse og Job
Udkast til justering af KS
Sundhedsprofessioner mellem Organisationer og Brugere Præsentation af Kandidatseminar Viola Burau, Institut for statskundskab Loni Ledderer, Institut.
Naturfag.
Det handler om eleverne
KS – kultur- og samfundsfag på HF Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Kristendom – elevaktivering Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Feltarbejde og det anvendelsesorienterede aspekt i KS Fagdidaktisk kursus religion 4.-7. okt. 2011 Helle Dreyer Møller, VUC Århus

Indhold HFs profil Kilder til videre arbejde Praksis – eksempler på det ’levende fag’ KS Øvelse: hvilke muligheder findes i dit lokalområde?

Praksis- og anvendelseorientering i HF § 37, Stk. 2. HF bekendtgørelsen: ’Undervisningen tilrettelægges praksisrelateret og anvendelsesorienteret i de sammenhænge, hvor det er relevant for opfyldelsen af de faglige mål i de enkelte fag og faggrupper. Dette indebærer, at der inddrages autentiske problemstillinger fra samfundslivet, arbejdslivet og hverdagslivet, som kan danne udgangspunkt for arbejdet med fagenes mål og indhold med henblik på at undersøge og udvikle anvendelsen af faglighed i praksis’. Faglige mål, religion c, enkeltfag:’ – gennemføre og formidle en mindre empirisk undersøgelse af et religionsfagligt emne eller et religionsfagligt feltarbejde Faglige mål, KS: ’gennemføre en empirisk undersøgelse’

Gode kilder til viden om feltarbejde Carin Laudrup. ’Feltarbejde’. I: Religion efter reformerne. Red. Tine Graugaard Christensen og Allan Friis Clausen. Systime 2009. s. 109-24 Maria Hassenfeldt og Carin Laudrup ’Feltarbejde. Erfaringer med et undervisningsforløb’. I: Religion i gymnasiet. En fagdidaktik, red. Peter Hobel. Museum Tusculanums Forlag 2002. s. 131-41 http://pub.uvm.dk/2000/feltarbejde/index.html Religiøs mangfoldighed. En kortlægning af religion og spiritualitet i Århus. Marianne Q. Fibiger (red.). Systime 2004.

Stikord om feltarbejde Religion som levende virkelighed. Fokus på det dagligdags, adfærdsmæssige og den almindelige troende. Fra etic (at se en religion udefra) til emic (at viderebringe viden om religionen så tæt på de religiøses egen opfattelse som muligt). 3 trin: teori praksis formidling

Eksempel 1: Emne: Familien i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund Feltarbejde i egen familie Interview med forældre og bedsteforældre, evt. oldeforældre Levnedsbeskrivelser ud fra diverse emner som kønsroller, familiestørrelse, uddannelse, arbejdsforhold, religion i hjemmet. Produkt: Mini-rapport og fremlæggelse

Eksempel 2 Emne: ’Det traditionelle, moderne og senmoderne samfund’ Fællesfaglig byvandring i Århus Det traditionelle: Domkirken, klosteret, Vikingernes Aros, det gamle Århus indenfor Volden og Graven Det moderne: Banegården, rådhuset, udbyggelsen af Århus centrum, forretningsgader, arbejderkvartererne Det senmoderne: caféområder ved åen/Latinerkvarteret, forbrugsmekkaer som Bruuns Galleri, det alternative marked for spiritualitet og helse. Produkt: mundtlig fremlæggelse på baggrund af synopsis tilpasset situationen.

Eksempel 3 Emne: ’Det traditionelle, moderne og senmoderne samfund’ med særligt fokus på det senmoderne Produkt: Byvandring i Århus m. præsentation af studerede fænomener Område: det mangfoldige senmoderne religions- og spiritualitetsudbud Eksempler: butikker med alt fra buddhastatuer, drømmefangere, krystaller og tarotkort; yogaskolen, spiritistisk menighed ’Lyset’; Scientology; Teosofisk Forening; Clairvoyance; Spirituelt Center; Tibetansk buddhistisk center Metode: besøg hos forening eller studie via hjemmeside eller anden litteratur

Eksempel 4 Emne: Velfærdssamfundet Blå Kors-medarbejder på besøg, oplæg og diskussion i klassen Kristendom i praksis – ’anvendt næstekærlighed’? Diakoni Relationen mellem kristent baserede velgørenhedsorganisationer og stat/kommune. Betydningen af et kristent menneskesyn i mødet med mennesker på samfundets bund

Eksempel 5 Observation og besøg hos religiøst mindretal Katolsk messe og muslimsk tidebøn Enklest mulige ’feltarbejde’ i forbindelse med kristendom eller islam Brug af observationsskema: kvinder, mænd, børn, unge – placering i rummet. Liturgi. Ritualer.Helligstedets indretning. Samtale med repræsentant for menigheden, lægmand eller præst/imam. Evt. afslutning med mini-rapport eller klassediskussion

Eksempel 6 Emne: Områdestudie ’Østeuropa med særligt fokus på Tjekkiet’ Feltarbejde i forbindelse med studietur Jødedommen i Østeuropa/Tjekkiet Theresienstadt Det jødiske Prag Synagogebesøg

Eksempel 7 Studietur til København 1-3 dage Besøg i folketinget, rundvisning og samtale med politikere Arbejdermuseet, Københavns Bymuseum Besøg i Synagogen eller Den Russisk ortodokse kirke.

Øvelse: Overvej hvordan dit eget lokalområde giver mulighed for at arbejde empirisk eller med feltarbejde. Hvilke muligheder findes, hvis ’ud-af-huset- aktiviteter’ ikke kan lade sig gøre? Del dine erfaringer og gode ideer.